Sebastian Bârgău: Gânduri logice la turație maximă

6 04

Ca la noi, la nimenea

Scris de Sebastian Bargau

Eu incerc din rasputeri sa nu ma mai mir de nimic din ceea ce se intampla in rahatul asta de tara in care traim. Tigani care-ti dau in cap, parlamentari hoti, mizerie… E o realitate in care traim. Si eu incerc sa nu ma mai mir dar, pe de alta parte, incerc sa si schimb ceva. Daca macar doi cititori ai acestui blog realizeaza ca nu trebuie sa se afunde in mizerie si incep sa gandeasca, eventual sa schimbe si ei ceva, inseamna ca n-am scris degeaba timp de patru ani.

In ultimele zile, am incercat sa explic lumii ca nu are nevoie de un dumnezeu pentru a face fapte bune. Am incercat sa explic ca nu rugaciunea si cotizatia la biserica te fac crestin. Nu faptul ca injuri ateii iti va deschide calea catre dumnezeu. In Biblie scrie “sa nu-ti faci chip cioplit” si totusi prostimea pupa icoane si cadavre. Nu asta inseamna crestinism, nu asta inseamna sa fii mai bun decat altii. Daca eu nu ma duc la biserica, nu inseamna ca sunt un om rau sau ca tu esti un om mai bun. Incercati sa realizati asta.

Dar sa trecem la subiectul acestui articol.
Mizeria mizeriilor am vazut-o la televizor (unde naiba poti vedea altceva in Romania?) – se discuta intens despre o bataie de strada si puletele de moderator a dat o duma epica:

“Priviti la cei care au filmat bataia cu telefonul si ne-au trimis-o! Au actionat ca niste adevarati profesionisti! Nu au intervenit in bataie, ci au preferat sa filmeze ca niste adevarati cameramani!”

Bravo, pulica! Ai desteptat o natie. Asta e solutia! Cand vezi cum un nenorocit isi ia bataie pe strada, nu interveni! Filmeaza si trimite la Realitatea sau Antena, ca sa-si faca baietii audienta.
Cireasa de pe tort a fost alta. De fapt, nu era nici cireasa si nici tort, era o muscă pe un cacat: declaratia eminentului purtator de vorbe al politiei, Christian Ciocan:

“Noi, politia, incurajam oamenii sa nu intervina in astfel de cazuri! Sa filmeze cazul daca pot sau sa sune la 112 si sa anunte agresiunea, dar sa nu intervina!”

Bravo, Ciocane! Ai capul atat de tare cat e si obiectul care-ti da numele. Sfatuiesti romanii sa nu intervina atunci cand vad o infractiune. Si, cand te aud, ce fac crestinii atunci cand vad o infractiune? Te asculta pe tine. Puletele care iese de la biserica imparte in scarba un leu la zece cersetori si, cand vede un nenorocit calcat in picioare, scoate repede telefonul si filmeaza. Filmeaza crestineste, normal. Pentru ca asta inseamna pentru el sa-si ajute aproapele. A filmat infractiunea si o trimite la Realitatea sau Antena, sa-si vada numele pe post (de la telespectatorul Gigi Crestinu’ din Craiova).

El isi suna toti prietenii si le spune sa se uite la emisiune pentru ca ii va aparea numele si parintii il lauda pentru ca a facut o fapta crestineasca. Ce mai conteaza ca nenorocitul ala batut e acum in spital cu coloana rupta, cu fractura de maxilar inferior, cu fisura craniana si hemoragie interna? El nu s-a bagat sa-l ajute pentru ca aia de la TV si Christian Ciocan l-au sfatuit sa filmeze in loc sa ajute. El a respectat ce a auzit la TV si a filmat. Deci si-a ajutat aproapele, da?

Povesteam acum cativa ani despre un caz din Iasi. Un tip a prins doua ciori la furat in tramvai. Cele doua ciori (cu varsta de 16, respectiv 17 ani) l-au batut pe sarmanul om trei minute in vazul a cel putin 100 de persoane. Nimeni nu a intervenit. Pentru ca toti erau crestini, oameni cu frica lui dumnezeu si nu credeau in violenta (aici si aici sunt articolele si pozele pe aceasta tema). Dar cum ramane cu ajutatul aproapelui?

Cu ce ai ajutat un om atunci cand ai filmat cum este calcat in picioare de infractori? Crezi ca politia ii va pedepsi pe infractori? Pentru aia este o mandrie ca ajung la puscarie, dar pe omul din scaunul cu rotile nu-l incalzeste cu nimic ca ai filmat tu cu telefonul si ai trimis la televiziune. Pune mana pe un par, ia o piatra, urla, fa ceva!

Baga-ti pula in el de telefon, baga-ti pula in ei prezentatori teve, baga-ti pula si in sfaturile lui Christian Ciocan. Ia un par si salveaza un om de niste infractori.

Da, te risti. Risti sa scoata aia un cutit, risti sa scoata un pistol, risti multe. Dar daca tu vei fi in locul celui care este calcat in picioare de catre niste infractori, te va incalzi cand “crestinii” te filmeaza sa vada o tara intreaga cum iei tu bataie cu spectatori?

Toti romanii se plang de tigani, ca vin cu satra sa te omoare. Romanii de ce nu se unesc? Sunt mai multi decat tiganii si nu trebuie sa indure umilintele din partea lor. Cum era textul ala standard… Aaa, mi-am adus aminte: “Tiganii ne fac de rusine in Europa. Tiganii ne terorizeaza in Romania!”.

De ce ne terorizeaza? Pentru ca romanii stau ca prostii si filmeaza in loc sa puna mana pe un par si sa le rupa capetele atunci cand vad ca un roman este calcat in picioare de o satra de tigani. Filmeaza si le arata apoi prietenilor cat de terorizati sunt ei de catre tigani.

Toata lumea stie ca tiganii sunt lasi si nu se bat decat in stol sau in haita. Rar am auzit de un tigan care sa sara la bataie la doi romani. Tiganul are gasca si cu ea vine sa bata un singur om. Romanii de ce nu se unesc?

Nu ma refer aici doar la tigani, sa nu se inteleaga gresit. Ciori sunt si printre romani. Dar romanii asteapta sa vina altcineva. Romanul nu se baga el primul pentru ca-i cacat de frica. Daca intervin vreo doi-trei, se baga si el. Daca nu, sta pe margine si filmeaza (sa aiba Realitatea si Antena subiect de emisiune). Pentru ca asa isi ajuta el aproapele, ca un crestin adevarat ce este (si care-si cumpara iertarea cu bani, sa traiasca si popii din ceva…).

Oliver Cromwell zicea “Increde-te in dumnezeu, dar tine-ti praful de pusca la adapost de umezeala” si sunt total de acord cu el.

Acum, ca o fi praf de pusca, par sau bolovan, ma pis pe sfaturile lui Christian Ciocan si, daca voi fi pus in situatia de a interveni sau a filma un act de violenta, credeti-ma ca filmul de pe telefon va arata momentul in care-mi voi spala mainile de sange.


Pe aceeaşi temă




33 Comments »

  1. Cu toate ca nu-mi place ideea in general, trebuie sa recunosc faptul ca ai dreptate. Multi romani nu sint altceva decit eroi de rindul trei!
    Astia sint cei care fac comentarii de genul:
    -Pai daca eram un pic mai in fata sa vezi ce le faceam!
    -Eu n-am putut sa ma bag pentru ca aveam o groaza de bagaje! Altfel…
    -Daca as fi fost singur le-as fi rupt gura! Dar eram cu prietena si ea nu m-a lasat!
    -Iei era doi si noi singuri!
    Punct si de la capat!
    Cit despre nea Ciocan si ” indicatia lui pretioasa ” ce pot sa spun?
    Ce IQ are? Ce educatie? Cine l-a pus in functie? Cine i-au ales pe cei care l-au pus in functie?
    Un sfat de genul pe care l-a dat el ar fi fost valabil intr-o situatie in care o grupa de indivizi
    inarmati pina-dinti ar asalta o banca sau orice alta institutie si ar fi riscul ca inauntru sa fie ostateci. In cazul asta sfatul ar fi perfect valabil!
    Dar intr-un tramvai? Doi nenorociti ataca un om si-l bat la singe, cu o suta de martori care
    ori se uita, ori filmeaza dar nimeni nu-i sare in ajutor?
    Nu mai stiu ce sa zic. Nu mai am cuvinte….
    Cit despre tine VISURAT, eu nu cred ca tu instighezi la violenta! E mai degraba un strigat de
    ajutor pentru cei care nu pot sa se apere singuri!

      Comment by QUINTUS — April 6, 2010 @ 7:18 am

  2. Ceea ce spui tu ne face sa ne gandim la cat de nepasatori suntem unii fata de ceilalti, cat de indiferenti trecem pe langa necazul altora. Nu, noi nu stim sa fim uniti, sa ne ajutam unul pe celalalt, dar stim sa strigam in gura mare cat de crestini suntem, cum mai mergem noi la biserici, unde ne imbulzim ca animalele pentru a pupa o mumie. Ajuta-ti semenul cat este in viata, cand iti cere ajutorul, nu astepta ajutor divin, caci barbosul la care te inchini nici nu se va uita la tine cand esti calcat in picioare! Si nici televiziunile nu iti vor ridica statuie pentru imaginile pe care tu le trimiti pentru a face ei o stire de senzatie. Aici, pe pamant, fii propriul dumnezeu, si actioneaza ca atare! Nu mai fi las, romane, ca vei fi calcat in picioare!

      Comment by Mirela — April 6, 2010 @ 9:04 am

  3. Nu stiu daca e problema strict a romanilor(http://en.wikipedia.org/wiki/Bystander_effect). Asta se intampla cu majoritatea oamenilor, mai ales daca sunt intr-un grup. Se gandesc ca nu e treaba lor si cinvea o sa intervina, dar nu ei.

      Comment by Spike — April 6, 2010 @ 9:43 am

  4. Omul care lua bătaie se putea apăra şi singur, dar n-a făcut-o că se temea că-l dă agresorul în judecată. De aia nu s-au băgat nici ceilalţi :-)

      Comment by Fr3ak — April 6, 2010 @ 9:48 am

  5. Sebi, aici suntem fix pe aceeaşi baricadă. deşi sunt femeie şi nu una foarte impresionantă ca dimensiuni, am luat de fiecare dată atitudine când am văzut vreo tâmpenie.
    accidentaly nu am luat parte la nicio talharie, dar probabil as fi murit cu dobitocul de gat. dar am avut plăcerea interioară să pun căţiva ghiolbani să strângă mizeria după ei şi să o arunce în coş nu pe stradă (de la domnişoare roz până la un conlocuitor cu fo 30 de cm mai înalt ca mine şi cu minim 50 kg peste, nu toate de grăsime)

      Comment by tahemet.blogspot.com — April 6, 2010 @ 9:57 am

  6. Efectul pasivitatii apare din cauza faptului ca legea nu te apara daca intervii pentru aplanarea unui conflict. Poti eventual sa-ti iei una in cap gratuit.
    Daca in schimb te tin curelele si nu te bagi atunci e tragic.

      Comment by Cristian — April 6, 2010 @ 10:23 am

  7. vai.ro de noi

      Comment by yasmin — April 6, 2010 @ 11:03 am

  8. vrem nu vrem sa acceptam ,dar nu e bine sa te bagi intr-o altercatie pt ca risti sa fii victima sistemului judiciar (nu ca esti batut si tu sau injunghiat sau altceva) ,risti sa faci puscarie ca ai incercat sa ajuti.
    din pacate nu numai in romania este sistemul asta si in occident este la fel si acolo militia ii sfatuieste pe locuitori sa nu se bage daca nu cunosc persoanele.
    dar …sistemul se poate invinge doar daca intr-o altercatie intervin mai multe persoane care nu au legatura cu cei care se bat si atunci trebuie doar sa imobilizezi batausii nu sa ii bati …este de tot cacatul ,dar nu prea ai ce face.
    si eu daca vad cum un tigan bate pe altcineva as vrea sa scot pistolul si sa ii fac loc pt mai multi ochi

      Comment by jokeru — April 6, 2010 @ 11:08 am

  9. Nota 10 pentru articol.

      Comment by Florin Topor — April 6, 2010 @ 11:33 am

  10. Lasa ca s-au bagat altii si au murit impuscati in cap ! Vezi cazul de la Brasov cu autor necunoscut deocamdata :| Trageti voi concluziile.

      Comment by Marius — April 6, 2010 @ 11:48 am

  11. Sa zicem ca am un pistol, asa cum deții tu și ca ma aflu intre cele 100 de persoane care au fost de fata când persoana respectiva și-o lua de la ciori. Câtă legitimitate am sa ameninț sau sa trag cu pistolul în acele jeguri?

      Comment by mitica — April 6, 2010 @ 11:49 am

  12. Am asistat si eu de multe ori la batai de astea pe strada intre natii.
    De fiecare data am incercat sa rog pe cineva de pe strada sa ii opreasca, dar toti veneau cu vesnica replica :” Da ce, e treaba mea ? Lasa-i sa se bata ! ”
    Acuma, nu era sa ma bag eu ca fata intre 3 gigei de 80 de kile fiecare, asa ca..
    Am mai vazut un caz in care doi tipi se bateau in plina strada pentru o gagica, iar trecatorii isi incurajau favoritul.
    Eu am renuntat sa incerc sa schimb sistemul asta atat de vechi si bine intiparit in capul romanilor. Cu prima ocazie plec. Eu totusi nu inteleg de ce toti bloggerii care se plang atat de Romania nu isi fac bagajele si o tulesc.De scris poti sa scrii frumos si din Anglia, Germania sau Franta.

      Comment by Bulina Neserioasă — April 6, 2010 @ 11:58 am

  13. Legea si legislatia sunt de cacao iar politia promoveaza idea de a “nu te baga” cu scuza ca nu cumva sa patesti ceva ca sa nu se descopere ca ei sunt degeaba. Fara ei o fi ca in vestul salbatic de fiecare isi face dreptate cum poate dar tot ar fi mai bine si mai “crestin”-uman, macar multi ar redescoperi ce e aia respect si frica :D .

    Cand o sa fie politia de fata cand e nevoie de ei nu ma bag dar pana atunci e datoria mea umana “cetateneasca” sa-mi apar aproapele, asta cu tot riscul ca patesc ceva, ajung eroul celui salvat chit ca cu cazier.

    Iar despre boul ala de comentator TV e normal ca il ridica pe pulica X in slavi care a filmat, ia dat 2-3 zile de rating si subiect de intins vorba …

      Comment by kalm-man — April 6, 2010 @ 12:10 pm

  14. Ai dreptate, nimeni nu se baga. Dar nu numai ca nu se baga cetatenii am vazut batai in curtea liceului (2-3-5 animale care il bateau pe unu’ ca se luase de gagica vreunuia sau ca nu le’a placut fata lui) in timpul carora gardienii sau ce kkt sunt vitele alea cu 4 clase stateau si se uitau sau isi fumau linistiti tigarile.
    Pai daca nici organu’ nu intervine, ce sa mai astepti de la aia de pe strada care prefera un spectacol gratuit decat sa intervina.
    Mi s’a intamplat sa ii dau un picior in … unui tigan care incerca sa ma pipaie, eu avand 50 de kile si el vreo 90 si nimeni n’a intervenit. Nu vi se pare o tara minunata?

      Comment by Kyla — April 6, 2010 @ 12:58 pm

  15. Salut Vis Urat. Pana la urma esti ateu sau argumentezi lucrurile dand citate din Biblie?

      Comment by Mircea — April 6, 2010 @ 1:30 pm

  16. Din pacate ne aflam in interiorul unui cerc vicios, si din nefericire nu se prea poate iesi usor. In Berlin spre exemplu, as interveni fara probleme daca vad ca e cineva jefuit, pentru ca stiu:
    1. ca e foarte posibil sa mai intervina cineva.
    2. chiar daca nu intervine altcineva, politia va sosi destul de curand ca sa il imobilizeze pe infractor, iar aportul meu va fi acela ca il voi incetini doar pe infractor.
    La noi sunt 99% sigur ca nu va mai interveni nimeni, dar pot sa mananc si eu si victima bataie, sa ne terminam zilele de spitalizare si abia apoi sa apara si politia.

      Comment by ictin — April 6, 2010 @ 2:47 pm

  17. Cumva, in felul lui, are dreptate Cioran ala. Sunt doua situatii:

    1. ala batut e vinovat. Chiar daca n-ar fi, iti dai seama ce bataie generala ar iesi daca ar interveni lumea de pe strada? Sunt trei contra 1, se mai baga 2 pt ala slab, devin egali. Simtul justitiar ii mai indeamna pe inca 2 sa se bage pt ala slab si devine 5-3. Fiindca-s putini, se mai baga cativa pentru aia care au inceput bataia si atunci ce iese? :D

    2.ala batut nu e vinovat (complet). In cazul asta, poti interveni sunand la 112 si raportand cazul. Cred ca asa ar fi mult mai eficient pentru toata lumea: aia sigur se potolesc, tu ai actionat legal…si asta indiferent daca vine sau nu Politia.

    Uite, odata, un roman beat s-a luat de niste tiganci. Alea si-au chemat barbatii sa le apere. Unul dintre tigani l-a pocnit pe roman, cat timp prietenii astuia din urma se gandeau ce prieteni sa cheme ca sa-l apere. Iti dai seama ce-ar fi iesit acolo? Din fericire, a aparut de nicaieri masina Politiei, care i-a calmat pe toti: romanul a scapat de tot, iar tiganul a primit 5 mil amenda pentru ca l-au vazut politaii cum l-a pocnit pe roman (asta ca sa nu credeti ca sunt favorizati romii)

    In concluzie, inainte sa ai atitudini razboinice, specifice vestului salbatic, gandeste-te daca nu cumva varianta pacifista ar fi mai eficienta :) De multe ori s-ar putea sa ai o surpriza placuta :)

      Comment by moto_lady — April 6, 2010 @ 2:49 pm

  18. Ne ducem dracu.O zic si am s-o repet de cate ori am ocazia.

      Comment by Madalina — April 6, 2010 @ 3:38 pm

  19. Eu zic ca ai pus punctul pe i intr-o dilema mai veche a omenirii. Este vorba despre ce ajunge sa primeze in caz de necesitate: instinctul de supravietuire sau societatea. In conditii de pericol imediat este clar ca instinctele isi urla drepturile si societatea n-are nici un cuvint de spus. Problema este ca societatea ajunge sa estompeze intr-o anumita masura aceste instincte ducindu-le in anumite situatii intr-o zona gri in care orice este posibil… inclusiv neinterventia, oricare ar fi motivele. Aceasta neinterventie este cea mai condamnabila, si o societate normala ar corecta-o rapid… dar Romania este departe de a fi normala…

      Comment by Dan-Marius — April 6, 2010 @ 4:41 pm

  20. Salut, spune-mi te rog ce inaltime ai?
    Nu e nicio ironie e doar o curiozitate. Am inteles ca esti destul de scund, dar imi place ca esti curajos ;)

      Comment by Ady — April 6, 2010 @ 6:48 pm

  21. De ce romanii nu au cucerit nimic niciodata?Ca stateau sa filmeze sa-i trimita la zamolxes:))

      Comment by erikk — April 6, 2010 @ 7:13 pm

  22. Bun mă. Dar cum se învaţă infractorul minte să nu mai calce strâmb? Atunci când ţipă un pieton la el “bă nu sparge magazinul”, iar el pleacă şi revine a 2-a zi când nu mai e nimeni pe stradă sau atunci când pietonul tace, îl filmează, predă filmarea la poliţie şi atunci îl bagă la bulău.

      Comment by Ionut — April 6, 2010 @ 8:53 pm

  23. Din câte am ‘auzit’,aş putea spune că agresorul poate să te dea în judecată.
    Nu sunt sigur.

      Comment by Kombat — April 6, 2010 @ 9:36 pm

  24. Bai… totusi exista si cazul brasov… Get positive a bit. Avem si chestii cu care sa ne mandrim ( http://ziaruldeiasi.ro/invatamant/negruzzista-admisa-la-princeton-si-oxford~ni69b3 – nu, nu-s eleva nici la national, nici la negruzzi, doar mandra ca mai exista ceva bun si la noi- si normal, pleaca, pentru ca aici n-ai ce face). Sunt ipocrita acum, de fapt vad la fel de negru ca si tine. Da’ macar mai incerc…

      Comment by Somebody — April 6, 2010 @ 10:42 pm

  25. Acum sa nu-ntelegi ca te acuz ca nu incerci… Traiesc eu intr-o utopie a mea si-mi vine a crede ca va fi candva, cumva, mai bine.

      Comment by Somebody — April 6, 2010 @ 10:45 pm

  26. ok, nu sint singura din romania care sare cind cineva e agresat pe strada?amazed me
    bravo visurat!asta se numeste atitudine cetateneasca…me proud
    in alta ordine de idei ma intreb ce interese a urmat kktu jegos de christian ciocan cind a dat sfatul ala???oops, da..indobitocirea natiunii romane

      Comment by karmapolice — April 6, 2010 @ 11:26 pm

  27. mai copii …nu mai vorbiti asa.
    eu l-am prins pe unul in casa la taica-meu. l-am pleznit si acuma dupa trei ani de judecata,astept sa fiu condamnat.

      Comment by horea — April 7, 2010 @ 1:49 am

  28. [...] aici, aici, aici, aici, aici si aici, alti oameni care iau atitudine sau, care, macar ridica semne de [...]

      Pingback by Justitia e nebuna — April 7, 2010 @ 12:48 pm

  29. De cacat este, dar nici militienii nu pot indemna oamenii la violenta…

    “Stimati cetateni, va sfatuim ca, in cazul in care sunteti martori la astfel de incidente, sa va luati de prima bucata de bordura sau de primul par pe care-l gasiti, sa zdrobiti capul agresorului, ca dupa aceea sa va putem judeca si inchide, conform legii de cacat”

      Comment by Dan C — April 7, 2010 @ 2:16 pm

  30. Mi-am amintit de 2 situatii in care nu m-am bagat sa ajut pe cineva… De ce nu m-am bagat? Cred ca de frica probabil si pt ca asa am fost sfatuita.
    - In Copou(Iasi) era acum 8-9 ani(cred ca inca mai este dar nu stiu daca se mai fura) un magazin langa caminele studentesti. Eram cu o prietena dintr-un an mai mare care stia ce se intampla in magazin(adica ca se fura din buzunare, posete, etc…). Am vazut un copil care “buzunarea” pe cineva si am vrut sa intervin, dar prietena mea mi-a atras atentia ca era afara inca unul daca nu 2 care ar fi sarit la mine si m-ar fi urmarit, daca luam atitudine. Vanzatotorii de acolo stiau cine sunt, dar nu interveneau pt ca erau batuti inainte sau dupa servici… (probabil erau amenintati).
    Nu sunt totdeauna curajoasa..
    - Alta data am vazut un italian batranel care alerga dupa 2 copii(10-12 ani poate) si ii ruga, in italiana, sa ii da inapoi servieta, ca nu le face nimic. Imi pare rau ca nu am fugit, poate ii ajungeam, nu stiu. Si acum am imaginea acelui om prezentabil, strain, care alearga pe la Rapa galbena. Dar acum regretele nu folosesc la nimic.
    - Odata eram la magazin si cumparam ceva si pt o secunda mi-am intors privirea de la poseta din mana deschisa la vanzatoare si cand am revenit ca sa scot portofelul vad 2 mani in poseta mea. Am inlemnit. In spatele meu coada, vanzatoarea in fata mea si ala cu mainile in poseta mea. Am crezut ca turbez. Prost sa fii sa crezi ca ala nu incerca sa ma fure…
    Am inceput sa tip, cred, nu mai stiu precis si tipu a spus ca sunt nebuna, ca mi se pare, ca defapt el era la rand si nu cu mainile in poseta mea. Vanzatoarea, dupa ce a plecat, a spus ca avea impresia ca era cu mine si de asta nu a spus…

    Cat despre faptul ca in strainatate nu se intampla… prostii. Eram in septembrie 2009 in Spania, la ziua Barcelonei, la fantanile alea arteziene care dansau. Filmam, ma bucuram cu niste prieteni de spectacol… Lume peste lume… Mii de oameni.
    Deodata se aud racnete langa mine, cineva ma impinge, si nimeresc in mijlocul unei batai. Am fost trasa imediat pe margini de alte persoane ca sa nu o incasez.
    Acele sute, mii de oameni nu au facut decat sa faca un cerc mare si se fereau ca sa nu cada peste ei batausii sau sa se fie loviti din greseala. In cateva secunde am auzit politia si au calmat multimea. Si nu erau romani… Cei care se bateau? Am avut impresia ca erau 2-3 contra la 1.

    Concluzia mea e ca depinde de imprejurare. Daca poti sa ajuti e bine sa ajuti dar sunt situatii in care esti doar un simplu spectator.

      Comment by ailime — April 7, 2010 @ 4:58 pm

  31. O veste proasta pentru cei ce spera ca altundeva o vor duce mai bine, eu in Danemarca am fost informat din prima zi cu privire la infractiuni, sfatul a fost :”sub nici o forma sa nu incerci sa opresti infractorul”.
    Acolo unde locuiam, un apartament alaturat a fost spart de hoti , cu toate ca erau mai toti treji prin celelalte apartamente, eu am fost singurul nebun care a sunat la politie… si din ce am inteles, am cam fost si singurul de pana atunci, vitejii au iesit de prin apartamente numai dupa ce politia se invartea pe acolo… si cel mai important lucru, cei ce locuiau acolo erau nu numai danezi, ci si nemti, polonezi, chinezi, indieni .. din toate colturile lumii…

      Comment by Andrei — April 7, 2010 @ 7:22 pm

  32. ba, PESTE TOT este ca la noi. Asta este natura umana, nu are nimic de-a face cu faptul ca suntem romani, incetati cu denigrarea asta ieftina.

    abordarea dvs. este de tip tabloid, hai sa facem rating cu declaratii socante si afirmatii hazardate. Dar desigur daca v-ar intreba cineva, nu va place deloc ce fac tabloidele si ce face presa… cand se face din tantar armasar, cand se generalizeaza fara motive etc. Nu?

    Exista un caz care a schimbat istoria psihologiei acum 30 de ani: Kitty Genovese, o fata care a fost violata in timp ce lumea se uita de sus din apartament. Poate va ajuta sa intelegeti (sigur gasiti pe internet informatii despre asta daca va intereseaza, nu stau eu sa va povestesc aici) si sa nu mai acuzati un intreg popor de lucruri care sunt inerente naturii umane insesi. Exista efectul de difuzie/diluare a responsabilitatii, exista teama ca nu vei face ce trebuie pt. a ajuta, teama ca poate altcineva care stie mai bine te va judeca etc. etc.

    Observ pe multe bloguri tendinta asta, de a denigra Romania si romanii, romanismul, tot ce tine de tara asta, chiar si cu acuze care tin de natura umana insasi (de ce sunt romanii lasi, de ce sunt romanii asa si pe dincolo, treziti-va oameni buni, toata lumea este asa, nu au romanii un apanaj al raului!). De ce? Daca nu va place aici, plecati. Daca vreti sa emigrati, sunteti destul de inteligent, capabil si rezistent incat sa va puteti face o viata mai buna intr-o alta tara. Daca nu va plac romanii, schimbati-va cetatenia. N-or fi lucrurile minunate aici, dar a acuza mereu romanii si a te exclude dintre ei este cel putin jenant. Ipocrizia este una din cele mai persistente calitati ale oamenilor si o aveti din plin: romanii fac, romanii dreg, dvs. ce sunteti? Arab? sau faptul ca sunteti moldovean din nastere va da un permis de libera trecere la acuzarea romanilor de fiecare data cand frustrarea va macina?

    pe scurt: de ce va credeti mai bun decat alti romani? Chiar daca sunteti convins ca ati atins o nirvana de autocunoastere si o constiinta superioara, tot roman sunteti. Si tot om. Oamenii sunt la fel peste tot, nu doar romanii se uita nepasatori la ce se intampla pe strada, e o calitate umana.

      Comment by O femeie — April 8, 2010 @ 6:50 am

  33. Acest fenomen al neimplicării în caz când cineva are nevoie de ajutor este specific marilor aglomerări urbane, unde deşi sunt foarte mulţi oameni la un loc, nu se cunosc între ei şi nu sunt legaţi practic în niciun fel unul de altul.

      Comment by Dan Lee — April 8, 2010 @ 4:12 pm

Leave a comment

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.