Ne mai educam copiii sau doar le suflam in fund?
Scris de Sebastian BargauZilele trecute am dat peste niste pramatii de copii de-mi venea sa-i bat cu batul la fund pana defrisam zece hectare de padure. Cum spuneam in ziua cu pricina, am fost la Arsenal Park sa ma trag cu bicicleta prin padure. Aveam la noi cort dar, din cauza ploii care a cazut fara sa-i pese de noi sau de cortul nostru, n-am mai stat sa montam respectivul acoperis sub care sa ne odihnim ci am preferat sa ne montam hamacele in tab-urile si transportoarele de pe marginea drumului.
A doua zi m-am trezit brusc din cauza plozilor unor clienti ai parcului. Unul dintre ei a intrat in transportor dorind sa se joace dar a iesit repede urland la ceilalti: “E un om adevarat acolo! Cred ca doarme!”. Si au fugit toti. Am crezut ca am scapat si m-am culcat inapoi. Dupa cateva minute s-a dezlantuit iadul. Au inceput pramatiile sa arunce cu pietre si cu bete in transportorul respectiv de era sa pic din hamac din cauza sperieturii. Se auzea inauntru (transportorul ala e din tabla, fara pic de antifon) de parca eram in razboi sub foc inamic. Aruncau cu pietre si fugeau. Se intorceau, mai aruncau o data si fugeau iar razand. Satul de zgomot m-am trezit si am dat sa ies. Ei se intorceau pentru o noua runda de aruncat cu pietre.
Cand m-au vazut au inceput sa urle si au fugit repede la mamica: “Nenea ala vrea sa ne bata pentru ca l-am trezit!”
Ei bine, daca pana atunci aveam impresia ca iadul era doar in interiorul transportorului, se pare ca m-am inselat amarnic. Si-a luat femeia plozii sub aripa si a inceput sa urle la mine. Eu, buimac de somn, abia intelegeam ce zice. Am deslusit ceva de genul: “Care-i problema? Eu imi las copiii sa se exprime liber, nu ca altii! Ce, vrei sa mi-i educi tu?” sau ceva aproximativ.
Am trecut pe langa ea ignorand-o cu gratie pentru ca vroiam sa beau o cafea si nu aveam chef sa ma cert cu o proasta care cauta scuze penibile unor plozi nesimtiti.
Si de aici incepe partea cu educatul copiilor.
Nu zice nimeni sa nu-ti lasi plodul liber sa se exprime, sa experimenteze, sa vada ce si cum. Dar atunci cand plodul ala deranjeaza pe cineva pentru ca asa vrea muschiul lui, trebuie sa-l educi cumva. Daca plodul tau imi sparge capul cu o piatra pentru ca stie ca tu vei sari in apararea lui cand ma apuc sa-i car suturi in cur, atunci fii convins ca acest moment se va repeta. Si vei sari in ajutorul lui de fiecare data cand el “se va exprima” in felul lui pana ce exprimarea lui va fi asupra ta.
Nu sunt impotriva lasarii copilului liber. Nu zic sa-l rupi cu bataia si sa stie numai de frica. Dar nici sa-l lasi chiar de capul lui si sa-l lauzi eventual sa-l pupi in cur atunci cand deranjeaza pe altcineva. Ii spui frumos prima data “Mami, nu fa asa ca nu-i frumos!”. Daca nu intelege, ii mai spui o data. Daca nici a doua data nu intelege, il pedepsesti cumva (ii iei jucaria, nu-l mai lasi o zi afara etc.). Daca nici dupa asta nu intelege, apai pui frumos mana pe o joarda si-i razi vreo doua trei peste buci in timp ce-i spui cu ce a gresit. Si atunci sa vezi ca intelege.
Eu sper sa am un copil destept care sa inteleaga din prima ce e voie si ce nu e voie. Daca nu-l voi avea (si asta e aproape sigur, daca seamana cu mine va manca la bataie cat n-au mancat toti copiii din orasul asta vreodata) voi cauta alte metode prin care sa-l fac sa inteleaga ca nu-i frumos/legal/corect ceea ce face. Da, il voi bate. Nu-i voi rupe oasele pentru ca a spart un geam sau pentru ca a tras-o de par pe fetita de la parter, dar doua educative peste buci le ia clar. Nici nu-l voi baga in spital plin de vanatai pentru ca s-a batut cu nu mai stiu care si i-a spart nasul/capul sau i-a umflat ochii, dar vreo doua trei curele peste curulet va primi.
Pentru ca prefer sa-mi zica lumea ca sunt un taran prost care-si bate plodul decat sa-mi spuna ca sunt un jegos tupeist pe care-l doare in cur de restul lumii si, cu fiecare ocazie, ii sufla in cur copilului, crescand astfel un plod impertinent fara nici un respect fata de cei din jur.
Pe aceeaşi temă
- » Popii au luat`o razna
- » Sunt satul de sarbatori imprumutate
- » Jerome K. Jerome – Fantoma şi copiii orbi
bine zici. Sunt de aceeaşi părere. Ce nu ştiu părinţiie copiilor de mai sus este că mai devreme sau mai târziu acest comportament al plozilor se va manifesta asupra lor. Şi foarte posibil , când mai cresc copiii, vor lua ei (părinţii) bătaie fiindcă acei copii nu ştiu ce înseamnă respectul dat fiind că li s-a suflat în fund.
Comment by manuku — July 6, 2010 @ 7:45 am
Mai sunt ceva metode pana sa ajungi la cea extrema, sunt bine documentate in cartile legate de cresterea copiilor.
Comment by Surprize Kinder — July 6, 2010 @ 8:25 am
tare femeia! dar nu inteleg ceva. a primit informatia conform careia ”nenea, care nu prezenta pericol pentru copilași, fusese trezit”. deci putea sa-si ceara scuze iar ”nenea” putea doar sa se conformeze si sa caste furios. daca ”nenea” era artagos putea sa inceapa un dialog/monolog despre discernamantul la copii si adulti. in schimb, replica a fost ”îi las să se exprime liber”, iar cei mici dădeau cu pietre.
ma intreb ce s-ar fi intamplat daca actiunea ar fi avut loc in parcare iar copiii ”s-ar fi exprimat” cu pietre in vreun parbriz.
Comment by stavri — July 6, 2010 @ 8:25 am
“Daca nu-l voi avea (si asta e aproape sigur” da ce tie frica nu te risti
Comment by americanu — July 6, 2010 @ 8:47 am
Meseria de parinte e singura pe care o fac amatorii, fara nici o pregatire. Poate ar trebui si niste teste inainte…
Comment by zaqk — July 6, 2010 @ 8:58 am
“Nenea ala vrea sa ne bata pentru ca l-am trezit!”
Fara suparare, dar poate ca ar fi trebuit sa o faci. Prostia se plateste intotdeauna, iar daca copiii aia sint prosti si nesimtiti de ce sa platesti tu cu citeva ore lipsa de somn decit ei?
Comment by Dan-Marius — July 6, 2010 @ 10:23 am
un parinte destept nu isi bate copiii… un parinte destept ii “loveste” unde ii doare mai tare. pentru fiecare copil in parte exista pedepse mai crunte decat orice bataie. tin minte cand eram mic, si faceam vreo boacana ma rugam sa iau doua capace si sa scap.
Comment by Anti22n — July 6, 2010 @ 10:32 am
@stavri: daca mami le mai sufla-n cur or’ sa se exprime si asa la 15, 16 ani.
Comment by eub — July 6, 2010 @ 10:35 am
Tin sa spun ca am fost un copil batut, nu fara rost, am meritat fiecare palma/curea peste fund, fiecare munt petrecut in genunchi la colt sau cine stie ce mod de pedeapsa.
Stiam ca daca fac vre-o prstie o incasez si asta m-a facut sa fiu mai cumpatat,dar tot copil am fost si am mai facut boacane.
Sunt pentru corectia fizica, ca ultima varianta, rationala.
Comment by lucisavu — July 6, 2010 @ 11:33 am
…daca ajungi sa-ti bati copii inseamna ca nu mai ai argumente …
…inseamna ca esti atat de slab si atat de las incat apelezi la forta pentru a-ti exprima parerea despre educatie.
…iar daca ai o fetitza si ajungi s-o lovesti …inseamna ca esti un frustrat distrus care nu mai are nici un fel de valoare morala si pentru care nu exista decat legea celui mai puternic.
… daca lovesti un copil te cobori la nivelul celor pe care ii hulesti atat in blogul asta
Comment by Papi — July 6, 2010 @ 12:10 pm
Asa se “fabrica” copiii tampiti teribilisti care iti sparg geamurile si capul ca ei se exprima liber si nimeni nu a facut efortul sa le zica stop ca te rup. Tot din neamul lor ies idiotii care te calca sau se busec de tine ca mamica/taticul le-a luat masina, sau alte specimene la fel de fara creier… noroc ca mor relativ repede, pacat ca ocazional mai iau cu ei si pe altii.
In afara de bataie mai sunt 1000 alte metode de a pedepsi copilul dar ocazional toate dau gres si atunci chiar ramane numai solutia finala datul la cur.
Copii au nevoie sa-si gaseasca locul in haita numita familie si cat timp nu sunt destul de rationali si dezvoltati psihic “corporalitatea” este baza, ca e mangaiat pe crestet sau pupat buba, la fel e si bataita(nu bataia frate cu moartea!!!).
Comment by kalm-man — July 6, 2010 @ 12:14 pm
De acord cu articolul. mai putin partea cu bataia. dar cat timp il bati doar pe al tau:). Daca seamana cu tine cu siguranta de reclama si te vedem la tv ridicat de autoritatea pentru protectia copilului pentru rele tratamente aplicate minorului.
Comment by men in fire — July 6, 2010 @ 12:24 pm
si denisa ce o sa zica daca il bati
:))
Comment by alexino — July 6, 2010 @ 12:39 pm
@Papi – maestre faci niste diferente sexuale care nu-si au rostul. O fetita = un baietel. Nu esti nici mai frustrat, nici mai dsitrus daca-ti bati fetita decat daca-ti bati baietelul. Asta cu fetita = femeie = sex slab merge la o anumita varsta. (sper ca nu esti belgian …)
Iar 2 la mana….e diferenta mare intre o bataie si “doua la cur”. Nu zice nimeni ca dupa un episod educational copilul e musai sa ajunga la spital pentru minim 2 saptamani. Lumea zice ca din cand in cand singura metoda educationala valabila sunt 2 la cur. (Gradul de animalitate al adultului intervine sau se face vazut atunci cand interpreteaza aceste “2 la cur” ca fiind ” 2 scanduri cu cuie infipte la cur” sau cand motivul aplicarii acesteti metode educationale este “ai strambat macrameul de la mama si coltul din stanga jos nu mai face unghiul perfect de 45 cu chinezul care pescuieste”)”
Comment by Attilla — July 6, 2010 @ 12:45 pm
Sunt convinsa ca toti cei de mai sus care au mers pe ideea ca “Daca dai in copil esti un gunoi” nu au copii….pentru ca atunci cand vor avea foarte probabil isi vor schimba parerea, sau, cum spui tu Visule, vor ingrosa randurile “jegosilor tupeisti”
BTW, 2 palme la cur functioneaza de minune in a activa urechile si neuronii, chiar ieri mi-a demonstrat fi-miu asta
Comment by Leantza — July 6, 2010 @ 2:00 pm
@Attilla sau mai simplu pe baiat il bate tata iar pe fata mama
:D
Comment by alexino — July 6, 2010 @ 2:29 pm
esti undeva la mijloc cu solutia, poate doua palme mai merg, ca solutie extreme, dar cureaua……cam lasa urme
)
Comment by Iepurasul Isteric — July 6, 2010 @ 5:26 pm
Nu plange ca s-a terminat, bucura-te ca s-a intamplat » Ne mai educam copiii sau doar le suflam in fund?…
Educatia copiilor: care este echilibrul perfect intre o educatie “relaxata” si cresterea unui copil cu bun simt…
Trackback by avemblog.net — July 6, 2010 @ 6:22 pm
Foarte bine ai face. Si eu mi-as bate copilul, indiferent ce ar zice lumea. Bine, doar in ultima instanta si niciodata ca tampitul…o palma, acolo.
Comment by carbon14 — July 6, 2010 @ 8:34 pm
Asa sunt majoritatea plozilor pe care i-am intalnit, ori am eu ghinion ori copii din ziua de azi nu mai sunt educati. Poate nici eu nu am fost prea cuminte dar nici asa.Timpurile se mai schimba.
Comment by Ana — July 6, 2010 @ 8:49 pm
Depinde si ce copil ai, ca daca nimeresti unul afurisit cum eram eu cand eram mica poti sa-l bagi si in spital ca daca el crede ca are dreptate tot n-o sa-si ceara scuze
Asta cu bataia nu functioneaza la toata lumea
Comment by Kyla — July 6, 2010 @ 10:14 pm
mai,sa stii ca si eu am primit niste curele la fund de la tata,dar nu in asta a stat educatia mea…ca tot a dracu si capoasa am ramas…
eu cred ca am stiut pana unde e limita si m-am autoeducat…
fimiu a primit cand era mic niste scaltoace de la mine,insa sunt ani buni de cand nu am mai ridicat mana asupra lui…nu in bataie sta raspunsul ci in comunicare…
este de prisos sa spun ca e de ajuns sa ma uit la el si ,,isi revine” imediat? si nu mai e mic,merge pe 18 ani..
Comment by scorpio — July 7, 2010 @ 9:59 am
Nu am fost langa tine sa inteleg situatia exact, insa cred ca ai exagerat putin. Si tu (din povestirile de pe blog), erai un neastamparat, si ai facut parte dintr-o gasca de copii nebuni. Imagineaza-ti ca esti tu , micul Sebi, alaturi de gasca de la bloc si te joci “de-a razboiul” pe santier. La un moment dat gasesti un paznic care doarme intr-o baraca. Crezi ca Sebi cel mic nu ar lua o piatra sa atace dusmanul sa-l trezeasca ?
Inteleg aluzia vis-a-vis de mama care a inceput sa tipe la tine, insa incerc sa inteleg si comportamentul copiilor. Plus ca cine te pune sa iesi pe “campul inamicului” neinarmat
)) Sper ca ai inteles ce am vrut sa zic. In rest eu sunt de acord ca bataia e rupta din rai. Eu mi-am luat-o de la ai mei si tare bine mi-a prins.
Comment by Filip — July 7, 2010 @ 12:34 pm
taranoiule!! ai indraznit sa nu induri pietrele!
Comment by dan — July 7, 2010 @ 1:56 pm
De ce sa-ti bati tu copilul proprietate personala, cand il pot bate altii? Preferi sa te urasca pe tine sau pe ceilalti?
Comment by acp — July 7, 2010 @ 5:42 pm
Daca il bati se va face mai rau ca pustii aia de care zici ca te-au trezit. Doar ca au sa faca prostiile nu in prezenta ta, ceea ce e si mai rau..
Dar oricum multe ginduri din astea se schimba dupa ce vei avea propriul copil. Spor
Comment by Simona — July 7, 2010 @ 8:34 pm
eu zic ca mai bine sa nu faci nici un copil, de ce sa fii chinuit si sa il chinui si pe el?
Comment by Rahamatata — July 8, 2010 @ 8:07 am
Asa este, un parinte destept nu trebuie sa-si loveasca copilul, ci explicandu-i prin vorba buna totul, asta cred ca ar fi cea mai buna solutie.
Comment by Georgiana Mirela — July 8, 2010 @ 2:38 pm
Chiar toti care comenteaza pe bloguri sunt “asa e, ai dreptate”? Chiar TOTI mai nene? Sau nu aprobi comentariile critice? Nu mai judeca NIMENI critic? Sunt dezamagit de calitatea blogging-ului dar si mai mult de calitatea comentatorilor de blog din Romania.
Parca n-ai fost si tu copil si nu ai facut tampenii sa dai ocazia unor homosexauli de dulap sa scrie pe blog despre “traume si drama suferita” si “metode de educatie”, Tu despre educatie, zoso despre fumat, arhi despre slabit. Nu mai scrieti mai nene despre lucruri la care CLAR nu va pricepeti, Ce dracu’?
Comment by brutalistu — July 9, 2010 @ 4:39 am
@brutalistu: eu sa nu scriu despre educatie? Tind sa cred ca sunt un om destul de educat si, de fiecare data cand am fost undeva (nu conteaza unde, chiar si pe strada), nu am deranjat pe nimeni datorita educatiei pe care am primit-o. Zoso nu fumeaza deci poate scrie despre efectele negative ale fumatului. Arhi… Aici e problema lui daca scrie despre slabit. Poate a slabit, poate nu, poate stie, poate nu… Pana la urma fiecare scrie despre ce vrea. Dar, in exemplele date de tine, unii oameni chiar se pricep la chestiile pe care le scriu, indiferent ca-ti dai sau nu tu seama.
Comment by VisUrat — July 9, 2010 @ 4:44 am
ce pana mea va agitati toti in halul asta frate? ce a spus omu e ff real si adevarat .
de aia vezi plozi super nesimtiti la 8 ani care nu stiu ce e aia respect si se poarta ca niste mironosite. lucrez in contact direct cu oamenii, in vanzari, si nu pot exprima in cuvinte cat de stupde sunt situatiile in care la coada sta o tanti cu copilu de 8 ani care da din maini si tipa ca disperatu, si femeii ii este frica efectiv sa faca ceva , spre disperarea tuturor
visurat, te citesc de ceva timp, dar asta este primul comment pe care il fac
prin articolul asta mi-ai arata un simt moral extrem de onorabil . stiu ca nu e mult, da ti-ai castigat un cititor
Comment by 141 — July 9, 2010 @ 5:24 pm
nu stiu ce sa fac e copilul meu il iubesc as da oricesa ai fie lui bine …….dar azi l_am batut……..nu vrea sa scrie disper nu vrea sa atinga creionul nu vrea si pace .l_am pedepsit nimic calculator, nimic desene animate si drept raspuns sa dezbracat si mi_a zis:ia_ti si hainele ca sunt de la tine si nu am nevoie de ele!!!!! are 7 ani ……………..ALARMANT!!!!!!CE SA FAC??????????
Comment by corina — October 4, 2010 @ 3:34 pm