Sebastian Bârgău: Gânduri logice la turație maximă

10 02

Stii, si la ce te ajuta ca stii?

Scris de Sebastian Bargau

Am o mare curiozitate. Ma macina de ceva timp, dar tot am amanat sa scriu despre asta pana am uitat. Dar mi-am adus aminte in seara asta si am zis ca trebuie sa scriu acum pentru ca, altfel, uit iar. Acest articol se adreseaza celor peste 30 de ani si nu numai. Se adreseaza si celor care acum sunt in liceu, si profesorilor lor si imbecililor de la guvernare. Cu alte cuvinte, acest articol se adreseaza cam tuturor. :)

Invatamantul romanesc, exceptand primele opt clase, e plin de inutilitati. De exemplu:
1. Cu ce ma ajuta pe mine acum faptul ca stiu sa rezolv o integrala sau o diferentiala?
2. Ma face mai destept faptul ca stiu ca o anumita insecta face parte dintr-o anumita clasa care apartine unui anumit regn?
3. Ma va ajuta in viata faptul ca stiu sa demonstrez a doua teorema a lui Cauchy?
4. Faptul ca stiu constanta lui Avogadro ma ajuta la un interviu pe un domeniu la care chiar ma pricep?

NU! Nu ma ajuta aceste lucruri. Dar am fost SILIT sa le invat pentru ca, poate, voi da la o facultate de profil. Uite ca, chiar daca am dat la o facultate de profil, tot nu m-au ajutat cu nimic. Nu m-au ajutat pentru ca nu la asta ma pricepeam, nu la asta eram bun si nu asta ma pasiona. Sunt 6 ani de cand scriu pe acest blog. SASE ANI. E “locul de munca” la care am rezistat cel mai mult si n-am, cel putin momentan, nici o intentie sa renunt la el.

Ce inseamna asta? Asta inseamna ca nimeni n-a stat sa vada la ce ma pricep, n-a avut nimeni interesul sa-mi evalueze aptitudinile si sa-mi recomande sa ma axez pe un domeniu la care pot excela. A trebuit sa invat singur asta. Am incercat electronica, n-a mers. Am incercat apoi altceva, n-a mers. Am incercat apoi… Si am tot incercat pana am gasit ceva ce imi place, ceva ce pot face cu pasiune, ceva care-mi aduce un venit decent si care este ideal pentru dorintele si stilul meu de viata.

Dar cati pot face asta? Eu ma consider un om norocos. Poate si psihicul meu mi-a fost de ajutor, dar si faptul ca mama m-a incurajat sa gasesc ceva de facut care sa-mi si placa si din care pot sa-mi castig existenta a contribuit enorm. Profesorii? Fix pix. Fiecare preda dupa programa, dupa zicala “noi munceste, nu gandeste”. Asta spune programa, asta inveti. Statul stie mult mai bine ce-i bine pentru tine.

Vara-mea a plecat cu parintii prin ’90 din tara. Era in clasa I. S-a stabilit in Belgia si a inceput acolo scoala. M-am intalnit cu ea atunci cand era in liceu si am stat la povesti. Nu avea nici o materie de cultura generala. Tot ce trebuia sa stie, a invatat pana sa ajunga la liceu. In liceu deja incepea specializarea. Profilul ei tinea de grafica pe calculator, publicitate si alte chestii asemanatoare. Nu avea nici o ora de matematica, de biologie, psihologie, logica, filosofie, chimie etc. Nu avea pentru ca nu-i trebuia. Ce a avut de invatat pe acest domeniu, a invatat in scoala generala.

Cu ce te ajuta pe tine acum ca ai invatat in liceu ca vaca are patru stomace? Te intrebi oare din al catelea stomac faci acum ciorba de burta? Cu ce te ajuta ca stii acum ca pasarea Kiwi e singura pasare cu blana? Sau ca ornitorincul e un animal cu cioc care face oua si-si hraneste puii cu lapte? Il vei vedea la zoo (ca-n curte sigur nu-ti creste), vei citi (daca vrei) pe afisul custii ce trebuie sa stii si atat. Nu trebuie sa inveti ore in sir despre petale, sepale, pistil si gineceu. Si nici despre reprezentarea grafica a moleculei de benzen. Oare mai stie careva acum care-i treaba cu valentele si covalentele? Si, daca da, a avut nevoie de aceasta stiinta vreodata in viata?

Concluzia e simpla: testeaza aptitudinile si aplecarea copilului catre o anumita ramura. Cand vezi cum sta treaba, dezvolta acele aptitudini pe ramura respectiva pentru ca atunci acel copil va excela. Dar nu-i baga trei ore pe saptamana la materia la care se pricepe si restul de 25 de ore pline de labareli cu care nu are nici o treaba.

Daca vezi ca-i place muzica, da-l la conservator, dar nu-i alterna orele de cantat la instrumente cu ore de biologie, chimie, matematica sau fizica. Cand copilul are in cap doar pianul, putin il intereseaza care-i valoarea acceleratiei gravitationale sau cum se calculeaza forta de frecare.
Daca-i place matematica, da-l la un profil de matematica. Dar gandeste-te ca el iti rezolva integrale, functii si limite, nu-l chinui cu numarul de picioare al insectelor, cu anatomia musculitei de otet si nu-l pune sa-ti dea teza cu subiectul “Eminescu: Nebun sau Geniu?”.

Invatamantul romanesc e imbecil rau. Iti baga pe gat materie inutila pentru ca trebuie sa manance toti profesorii. Din aceasta cauza ies de pe bancile scolii numai “priceputi la toate”. Razi de instalatorul care-ti zugraveste in timp ce-ti spune cum sa pui faianta si-ti recita din Minulescu. Dar nu te gandesti ca si in cazul tau e la fel, din cauza unui sistem gandit prost. Asa ca eu sper ca imbecilii de la guvernare sa se trezeaza si sa schimbe sistemul.

Pentru ca avem nevoie de profesionisti, nu de niste “Nea Costica” din astia care se pricep la carpit orice si nu fac nimic de calitate.


Pe aceeaşi temă




78 Comments »

  1. Ai si nu ai dreptate. Eu de exemplu, am avut si eu noroc. Mi-au placut “becurile”, cum zice sotia, inca de mic, asa ca liceul l-am facut la profil Electro. Facultatea la fel si pot sa spun, ca atat in generala, cat si in liceu si facultate am avut parte de profesori care merita tot respectul. E drept, in liceu am avut si ceva materii care erau cam pe langa profil, dar in facultate, cam toate materiile erau din domeniu. Si culmea, integralele pe care eu le-am injurat in liceu si care pentru mine nu-si aveau rostul, m-au ajutat in facultate sa rezolv unele probleme ce tineau de electro, mult mai usor.
    Eu sunt sigur ca toate-si au rostul lor. Da, multe nu te vor ajuta cu nimic in viata, dar eu personal, sunt chiar mandru cand aud pe cineva vorbind de una sau de alta si nu sunt pe dinafara discutiei, iar la asta a contribuit si sistemul de invatamant de la vremea respectiva.
    Desi profesorii (ca si elevii de altfel) nu mai sunt ceea ce au fost odata (tin minte ca aveam profesori pe care cand ii vedeam ca vin, inghetam cu totii de frica, dar care la final, erau cei mai respectati de catre noi), consider ca invatamantul nostru e net superior fata de cel american de exemplu, care desi e foarte interactiv si bine pus la punct, nu pare sa dea prea multe rezultate.
    Si inca ceva: chiar crezi ca dupa 8 clase, copii stiu ce vor sa ajunga in asa fel incat sa-si poate alege mai departe un drum care sa corespunda cu dorintele lor? Eu credeam ca stiu, de aceea am dat la electro, dar in anii de facultate am descoperit ca imi place sa ma joc cu ceva pagini web, iar acum, sunt web designer cu acte in regula. Iar daca e cazul, pot si sa fac pornirea unei hidrocentrale :)

      Comment by Simple — February 10, 2011 @ 2:45 am

  2. Vorba lui @Simple, ai si n-ai dreptate. Nu trebuie intrat in prea mult detalii, desi parerea mea e ca “prima derivata a vitezei e acceleratia” intra tot la categoria cultura generala. Pe de alta parte e criminal sa auzi discutii pe strada despre cum cand tragi apa la buda in Australia, vortexul se formeaza in sensul acelor de ceasornic. Daca n-am invata macar chestii de baza, ne-am speria de orice chestie pe care n-o pricepem, am urla “magie” si eventual am cotiza la cineva imbracat in negru sa ne scape de ea :).

      Comment by Omikronn — February 10, 2011 @ 5:06 am

  3. Au dreptate cei de mai sus. Si eu am gasit ceva la care sunt bun si trag si cu dintii sa fiu brici cand vine vorba de zona mea de expertiza. Nu am studii in domeniu dar cunostintele si experienta acumulata s’au lipit de mine in mod aproape incredibil. Filtrez ceea ce ma intereseaza si doar cu aia imi incarc memoria. Asta am spus dpdv profesional. Dpdv personal sunt interesat si de alte subiecte, situatie in care un fundament solid al cunostintelor generale este necesar. Depinde de individ cat si cum exceleaza in cunoastere dupa ce isi termina studiile. Uite, spre exemplu pe langa ITul profesional sunt pasionat de gadgeturi, de eficientele unor metode sau aparaturi, fie ele electronice sau nu, cert este faptul ca un bagaj solid de cunostinte (nu zic ca sunt doctor docent sau ceva) in mai multe domenii (fizica, un pic de chimie , niste biologie pe ici pe colo) ma ajuta sa inteleg anumite procese si realitati cu care ne confruntam in fiecare zi fara sa ne dam seama. Stii cum se zice “Ignorance is bliss”. De ce sa devenim ignoranti? Asta e deficitul civilizatiei occidentale. Acolo sunt foarte multi oameni prosti care nu au pareri personale pentru ca nu au fundamentul sa le gandeasca, iar acei oameni nu fac decat sa aiba parerea celui de langa el and so on. Acesti oameni sunt cei pe care nu trebuie sa ii mai “divide” ca sa ii “impera”. Sunt ei divizati dinainte… De aia suntem noi o natie de deontologi si analisti politici, parte din prostia unora care se cred astfel si parte din cauza faptului ca unii dintre noi au fundamentul de a se lansa in astfel de discutii. Cei din urma ies in evidenta (in sensul bun) in momentul in care deschid gura si spun lucruri inteligente, argumentate si cu aplicabilitate. Aia sunt oamenii de care avem nevoie sa scoata tara asta din haznaua in care se afla. In fine….cam atat am avut de zis.

      Comment by EroticaXP — February 10, 2011 @ 8:06 am

  4. Visule aici nu prea sunt de acord cu tine deoarece.

    1) Matematica , theoremele , functiile trigonometrice si tot ce aparent nu ne servesc in mod direct , ajuta la dezvoltarea logicii creierului si a mecanismului de rationament . Astfel , in caz de problema(in viata de zi cu zi , de ordin profesional , familial etc . chiar daca probleme astea nu tin de matematica ) , fara sa ne dam seama , vom cauta solutiile cele mai rapide , cele mai scurte , cele mai eficiente , in cel mai scurt timp.

    2) Spuneai parca “la ce bun sa stim ca vaca are stomac compartimentat in 4?” ei bine , util sau nu la prima vedere , nu e asa ca in sinea ta esti bucuros sa stii asta ? gandind ca sunt multi care ignora sau habar nu au . (e o chestie de orgoliu pe aici pe undeva).

    Cunostiintele generale folosesc mereu , caci tot ce ai enumerat tu pana acum tine de cunostinte generale. De exemplu , in viata de cuplu gasesti cu usurinta subiecte de discutat , intre amici la o cafea , nu se stie niciodata cum se aduce subiectul despre vaci/animale (preiau ceea ce ai spus tu ) , iar atunci poti insera faptul ca vaca are stomac in 4 compartimente . (oh ! din nou chestia de orgoliu) . Exemple mai sunt dar ma opresc pe aici.

      Comment by pasatux — February 10, 2011 @ 8:08 am

  5. mi se pare ca ai o gadire destul de infantila. si nu prea ai habar de cum este structurat invatamantul romanesc.
    clasele 1-8 sunt invatamant general si trebuie facute de toate pt toti.
    liceul poate fi specializat (gen scoli profesionale) sau tot o chestie generala. dar si acolo exista clase cu o anumite specializare care face un numar mult mai mare de ore pentru specializarea respectiva.
    dar pana la urma depinde de om daca ii place sa se bage in seama fara sa aiba habar de subiect.
    mie imi place sa stiu despre groapa marianelor, despre bizet, despre impresionisti, despre mercy, despre scripeti,…
    si daca ai sta de vorba cu un occidental mai de capul lui vei vedea ca si aia stiu multe din multe domenii. nu e chiar asa cum zicem noi ca aia sunt specializati doar pe o chestie. eu personal cunosc ingineri care fac agricultura.
    dar e mai simplu sa inveti un singur lucru toata viata si dup-aia sa urli ca nu esti capabil sa faci nimic altceva daca cumva esti obligat sa schimbi domeniul. sau mai rau: inveti un singur lucru si nici pe ala nu-l sti.
    traiasca poprul turma!

      Comment by bubu — February 10, 2011 @ 8:23 am

  6. Tu stiai in clasa a 8-a ce vrei sa faci tot restul vietii? Si chiar daca aveai impresia ca stii, mai ai incredere acum in deciziile de atunci?
    In liceu inveti din fiecare cate putin ca o mostra a ce inseamna domeniul respectiv, ca sa-ti poti face o parere daca vrei sa faci aia sau nu, ca a 18 ani, cand nu mai esti putoi, sa poti lua o hotarare in cunostinta de cauza.
    Asta face liceul, te educa, iti arata ce optiuni ai.

      Comment by Sergent — February 10, 2011 @ 8:23 am

  7. Clasa a IX-a, biologie, genetica, problema: mama si tata bruneti cu ochi negri, copilul blond cu ochi albastri. Ce probabilitate exista ca al doilea copil sa fie tot blond cu ochi albastri? Eu am zis ca nici una, ca tata sigur ii sparge fata mamei :) Sau, stiti, hai ca ati facut la genetica, al citelea “piciorus” din adn este responsabil de Down?

    Da, ok, sint chestii de cultura generala pe care ar fi bine sa le stim, dar sint mult-mult prea detaliate si chiar nu am sa discut la o bere (sau dupa actul urmat de tigara) de valente sau sa ma dau mare ca stiu cite tipuri de gene sint in structura adn si care duce la ce duce.

      Comment by Catrina — February 10, 2011 @ 8:25 am

  8. Din fericire, multi, daca nu chiar majoritatea profesorilor inteleg ce vor sa spui. De aia la materiile care-s cam “pe langa” profesorii pun note pe referate (nu ii intereseaza ca-s luate de pe net si juma’ de clasa a scris acelasi lucru) sau doar pe doua-trei intrebari. Unii profesori au grija si sa scoata ce-i mai util din materie sau din afara ei, de exemplu profa de biologie (cand eram in clasa a 10a) a ajuns sa ne vorbeasca despre par ca o cosmeticiana, etc.
    Multe materii te ajuta sa gandesti, dupa cum a spus cineva mai sus, iar faptul ca tre’ sa satisfaci si profesori cretini care vor sa stii pe unde face pipi steaua de mare desi esti la profil de filologie, face parte intr-un fel din “scoala vietii”.
    Oricum, dupa gimnaziu nimeni(sau aproape nimeni) nu stie in ce se va specializa, sau doar crede ca stie si se va razgandi.

      Comment by PixieZombescu — February 10, 2011 @ 8:32 am

  9. vin si eu sa sustin parerea celor de mai sus. de fapt cam ce ti-a scris pasatux voiam sa spun si eu. sa stii ca multi oameni au conceptia asta de suprafata, ca nu-i ajuta cu nimic in viata teorema lu’X sau Y. dar tocmai ca au ajuns sa-si puna problema asta e important. caci gandirea logica e dezvoltata de matematica. apoi sa stii ca scoala occidentala e cam supraevaluata. am fost si eu prin Norvegia si am vazut cum pustii de liceu studiau matematica pe care la noi o invata elevii de clasa a V-a. Chiar anul asta mi s-a intors un elev de la o facultate din Anglia (venise in vacanta) si imi zicea stupefiat: “aia sunt prosti…PROSTI RAU!”, elev care aici, la noi, ar fi considerat mediu ca inteligenta.
    cultura generala oferita in scoala te face sa fii mai deschis si mai adaptabil. daca nu te duce capul, atunci oricata materie ti s-ar impune, tot limitat ramai, dar daca te duce cat de cat, e mai bine sa cunosti lucruri mai diverse si nu doar sa te specializezi pe ceva anume.
    poate ca ar fi bine ca macar dupa 10 clase sa intervina o “cernere” a informatiilor date la scoala. sitemul romanesc e destul de putred totusi. sincer, nu am auzit prea multi elevi de la scoli/licee bune sa se planga ca au prea mult de invatat. ceea ce ne deranjeaza pe toti sunt de fapt profesorii si metoda lor, nu informatiia in sine. de cantitatea informatiei se plang doar cei pe care nu-i intereseaza scoala si sunt elevi de gura parintilor!

      Comment by docica — February 10, 2011 @ 8:35 am

  10. Se studiaza variate materii deoarece un copil normal va avea drept “viitor” diverse slujbe dupa cum vede la oamenii din jur si la televizor.De exemplu va dori sa fie pompier, marinar, astronaut, manelist, etc…Invatand diverse va afla ca nu i plac unele materii fara de care nu poti profesa(nu poti fi astronaut, pilot fara sa stii fizica si matematica ).Asa are timp pana la 18 ani sa se decida.Si tot asa va putea vorbi si despre altceva decat numarul de circuite din Ipad sau ultimul parfum cumparat.In acelasi timp asa invata ca in viata va trebui sa faca o gramada de chestii care nu ii plac(invatatul unor materii fata de care nu are aplecare) ca pregatire psihologica pentru momentul cand se angajeaza.Altfel risca sa clacheze la primul ordin care ii impune o sarcina care nu ii e pe plac.

      Comment by ion ion — February 10, 2011 @ 8:43 am

  11. Pana acuma majoritatea celor care au comentat sunt doar partial de acord cu tine. O sa ma alatr si eu. Eu am terminat informatica. N-am crezut niciodata ca polinomul lui Lagrange o sa ma ajute cu ceva. Ei bine la un moment dat cineva m-a rugat sa fac un soft pentru trasarea de obiecte neregulate cupa coordonate provizionate. Doua saptamani m-am chinuit sa reinvat polinomul lui Lagrange si sa creez un algoritm.
    Intr-adevar sunt sanse mari sa nu ai nevoie vreodata de asa ceva, DAR, daca ai o problema cum am avut eu, macar esti constint ca un lucru asa de obscur ca o teorema matematica ce pare inutila te poate ajuta in gasirea solutiei.
    Si daca vei spune ca o cautare pe google ar fi rezolvat problema tine cont de urmatoarele doua lucruri:
    1. unlele probleme au rezolvari prea complexe pentru a putea gasi o rezolvare dintr-o simpla cautare
    2. Cineva trebuie sa si stie aceste lucruri pentru a le posta pe internet pentru ca cei care nu au idee sa le poata gasi.
    Prin urmare daca inveti la scoala, ai avea sanse sa fii un inovator, nu o persoana care copiaza tot fara sa mai incerce sa descopere ceva

      Comment by warlock — February 10, 2011 @ 8:48 am

  12. Sunt de acord cu ce spune visurat in alta privinta

    Nu inteleg de ce intr-o facultate cu profil de alimentara se studiaza fizica cuantica si mecanica automobilelor. Nu vad rostul (am o amica care studiaza la bacau). Mi se pare absurd.

      Comment by pasatux — February 10, 2011 @ 8:56 am

  13. Eu mi-s cu matematica de felul meu, şi sunt la mate-info.
    Comentarii:
    1. mi s-a acrit de chimie şi biologie şi conspecte inutile la literatură, de religie, chiar şi de desen, în timpul liceului.
    2. încă nu ştiu la ce te referi prin a doua teoremă a lui Cauchy:
    3. diferenţiale nu faci la liceu, iar derivatele şi integralele le faci doar la profilul real, după care se presupune că intri la o facultate unde le mai foloseşti.
    4. nici un om normal nu te pune să reţii constanta lui Avogadro, sau orice constantă cunoscută, pe care o poţi găsi trecută într-un tabel. Dacă profesorul e tâmpit, e altă poveste.
    Oricum, la câtă literatură facem, am senzaţia că aş putea de la mate-info să ies critic literar. De fapt, după cum e limba română la liceu, toţi o să ajungem critici literari. Analfabeţi, just, dar critici literari.

      Comment by 47 — February 10, 2011 @ 8:59 am

  14. Eu sunt clasa a 11a, si ma duc doar la orele care ma intereseaza: matematica, romana, engleza si informatica. La celelalte ma duc mai rar pentru ca nu ma intereseaza si nu ma ajuta cu nimic. Invatamantul din Romania e facut in asa mod incat sa iti bage pe gat multa informatie, intr-un timp prea scurt. Ajungi sa termini liceul si sa stii cate putin din toate, dar nimic concret.
    Iar profesorii, nu mai spun. Majoritatea ne omoara cu materia lor, si ne forteaza sa o inghitim, sa o tocim, si sa ii injuram. Spre exemplu, pe profesoara de chimie nu o intereseaza ca nu e nimeni din clasa pasionat de chimie, nimeni care da teza la chimie. Dar ea, tot ne chinuie. Invatam pe moment, fiind fortati, iar dupa ce se termina ora, uitam tot.
    Si modificarile pe care le va suferi sistemul de invatamant, in anii urmatori, sunt de toata jena. Sa fortezi copilul de la 6 ani la scoala? Clasa a IX-a sa devina clasa de generala? Primele doua clase de liceu sa nu mai fie obligatorii? Liceul e important pentru dezvoltarea caracterului unei persoane.
    Ma rog, sper ca dupa clasa a XII-a sa plec din tara si sa incep sa fac ceva ce-mi place.

      Comment by Robert — February 10, 2011 @ 9:13 am

  15. Visurat – Da si Nu. Majoritatea sunt de cultura generala (sa ne hranim creierul) dar trebuie aprofundate ca “sa fie anul plin” (sa se hraneasca profesorii). Matematica de liceu mi s-a parut si mie exagerata , cel putin in ultimul an, nu am stiut-o si nici nu m-a ajutat in primul an de facultate.
    LITERATURA , critica literara, eseuri, comentarii = “chestii” din care procentul ramas (40% sunt analfabeti/semianalfabeti) invata sa se exprime, sa comenteze punctul altuia de vedere, eventual sa traga concluzii din discursul cuiva referitor la personalitate/mod de gandire. = UTIL.
    Fizica de liceu a fost elementara, nu comentez, chimia parca si aia.

    Tocmai din aceasta diversitate de materii pot fi evaluati copiii, dar NU DUPA NOTE (sistemul este infect). Ca parinte, iti poti da seama ce il atrage, il poti ajuta cu diverse carti, etc.
    Chiar si “nenii Costica” de care ziceai, trebuie sa stie una alta, altfel am fi roboti.

      Comment by deeanna — February 10, 2011 @ 9:16 am

  16. In multe chestii iti dau dreptate. Totusi, se incearca o noua schimbare… 10 clase la generala (clasa 0 – pregatitoare si clasa a IX-a). In generala e normal sa studieze cate ceva din fiecare, sa-ti dezvolti cultura generala si sa poti alege cand ajungi la 15-16 ani ceea ce iti place si ti se potriveste.
    Problema va fi in invatamantul rural, pentru ca majoritatea copiilor vor abandona sa mearga la liceu, si vor intra in campul muncii la 16 ani, iar locurile de munca in Romania sunt … putine.

      Comment by Sakin — February 10, 2011 @ 9:20 am

  17. Desi nici mie nu mi-au placut multe din materiile pe care le-am studiat in liceu trebuie sa fiu deacord cu cei de mai sus. Mai ales cu pasatux si Sergent. E bine ca la nivelul liceului sa studiezi de toate, tocmai ca sa vezi exact toate optiunile pe care le ai.
    Am terminat mate-info si am avut trei colegi extrem de buni la informatica, matematica si fizica (olimpici nationali, colegiul pro,etc.). Ei, unul dintre ei a ales sa dea la medicina si in a 12-a stiu ca se gandea serios sa dea la actorie. Tocmai de asta e bun (nu perfect) modul in care se face liceul acum.
    Cand termini generala esti doar un putan care nu stie ce vrea si esti influentat in mare masura de parerea parintilor. E destul de greu sa iti convingi parinti, la nivel de clasa a 8-a zic, ca, desi esti foarte bun la matematica sa zicem, tie iti place mai mult biologia. Nu mai zic de varianta in care ai parinti medici/avocati/(orice alt domeniu care are tendinta de a ramane in familie).

    Parerea mea e ca ceea ce zici tu se aplica foarte bine pentru facultate. Acolo ar trebuii sa se puna mult mai mult accentul pe specializare. Dau un exemplu concret. Am terminat Instalatii in Constructii la UTCN. Cand termini facultatea ai (teoretic) 3 optiuni. Sa lucrezi in executie, proiectare sau cercetare (caz mult mai rar intalnit). Ei, la nivelul asta se presupune ca trebuie sa stii ce vrei sa faci. Asa ca eu zic ca ar merge o separare pe specialitatile astea din anul 2. Faci un an la comun, cu matematici si fizica la greu, asa cum e si acum primul an, dupa care trebuie sa alegi. Ai ales executie, faci practica pe santier la greu (in timpul anului scolar; nu ma refer la “practica” pe timp de vara unde 99% dintre studenti aduc o hartie stampilata de la pretenu’ lui tata, dupa ce au stat la plaja toata vacanta), faci niste elemente de baza din proiectare si cam atat. Vrei proiectare? Grozav. Vizite pe santier ocazionale si elemente de proiectare (calcule, CAD) din plin. Alegi cercetare? Da-i cu analiza matematica, chimia si cate putin din partea de executie si proiectare.

      Comment by Radu Luca — February 10, 2011 @ 9:37 am

  18. Si eu am avut ceva noroc. Am tras tare, am invatat ceva informatica (ceva mai multa), am terminat facultate + master si acum lucrez in domeniu. Dar banuiesc ca sunt doar un caz fericit :-)

      Comment by Danyel — February 10, 2011 @ 9:50 am

  19. Pai asta e reminiscenta din timpul societatii multilateral dezvoltate. Acuma nu stiu daca o fi bine sau rau… am fost putin pe afara si am vazut ca aia sunt varza, nu stiu alta limba decat a lor, daca gasesti pe cineva care sa vorbeasca engleza sau franceza e oricum sub basic, iar in afara de jobul lor nu prea stiau sa mai faca si altceva. IAr pe vreme de criza nu stiu cat de bine este. Eu mi-am renovat apartamentul cu doi oameni. Un zugrav care mi-a facut si instalatia electrica, parchetul, usile, si un instalator care mi-a facut caloriferele si gazul. In afara zugravul zugraveste, instalatorul pune tevi, gazarul pune tevi de gaze, electricianul face instalatia, parchetarul…. Eu as pleda pentru incurajarea spiritului creativ in scoli si pentru a da elevilor motive de a trai asa cum trebuie, pentru a descuraja vagabondajul, fumatul, drogatul etc.

      Comment by So_Hai — February 10, 2011 @ 10:09 am

  20. d-aia suntem plini de specialisti in de toate, ca bagam ca migurile in liceu, latina, filozofie, logica…
    copii in afara romaniei, mai exact in tarile mai dezvoltate, de la gradinita invata sa vorbeasca iar dupa aceea pana in clasa a 8-a deseneaza si se joaca constructiv, profesorii au scopul de ai urmarii cum se descurca si in ce domeniu se incadreaza, cand ajung la liceu, ajung la un liceu recomandat de profesorii din scoala primara + aptitudinile copilului, iar la liceu se mai face si practica nu doar teorie, iar cand ajunge la facultate face specializare in domeniu, mai face si un master si a iesit cu ceva in cap, ba chiar stie ce face.
    du-te la un absolvent de fizica si intreaba-l o formula ceva in domeniul lui, o sa-ti spuna ca pe tatal nostru…dar pune-l sa faca practic acel lucru…aici deja se schimba treaba si pentru el devine un domeniu paralel.

      Comment by jokeru — February 10, 2011 @ 10:15 am

  21. @visurat, hai sa sustin si eu parerile de mai sus cum ca ai si n-ai dreptate:

    cum ar fi sa mergi la sala si sa faci doar tractiuni cu stanga ?
    Cam cum ti-ar arata mainile peste doi ani de exercitii ?

      Comment by gupi — February 10, 2011 @ 10:36 am

  22. E imposibil sa iti dai seama ce-i place unui copil. Eu spre exemplu, desi pana in clasa a 9-a luasem deja destule premii la olimpiade + concursuri de mate, mi-am dat seama ca imi place matematica abia la sfarsitul clasei a 9-a. Dupa liceu insa, am ales programarea. Am folosit derivate, integrale, ecuatii diferentiale si multe altele de-a lungul timpului. Totusi nici 1% din matematica pe care o stiam nu am folosit-o niciodata dupa liceu. Ca sa nu mai zic de fizica, chimie si celelalte. Pe de alta parte ar fi imposibil sa faci direct facultate dupa gimnaziu (pe principiul facem doar materiile care ne intereseaza) deoarece creierul nu poate intelege unele concepte (de exemplu tranzistorul, baza electronicii, este extrem de greu de perceput pana la ultimul detaliu).
    @47: In calculul diferential sunt 2 teoreme de baza – teorema lui Lagrange (sau prima teorema a calculului diferential) si cea a lui Cauchy(a 2-a teorema a calc dif). Deci visu’ a facut o mixtura si i-a iesit denumirea asta.

      Comment by vlad — February 10, 2011 @ 10:38 am

  23. O cultura generala este mai mult decat necesara. Vezi ca mai mult de 45% din tineret are dificultati la citit si cam tot pe atata sunt analfabeti stiintific. O cultura stiintifica solida e necesara in conditiile expansiunii religioase la care asistam in ultimii ani. Astea sunt fenomene grave, ce trebuie remediate, altfel ne transformam intr-o tara fundamentalist-ortodoxa, plina de analfabeti si de asistati sociali.
    Ceea ce ne liseste noua este un sistem mai orientat pe partea practica si pe o orientare profesionala reala – stiu enorm de multe persoana care fac o faculate si apoi isi dau seama ca meseria pe care si-au ales-o nu li se potriveste, si ajung sa lucreze in alt domeniu. Asta e echivalent cu a-ti fute degeaba cativa ani din viata!
    Este de remarcat de asemenea prapastia creata intre liceu si facultate ca nivel de studii. Lipsesc cu desavarsire scolile de maistri, de exemplu. Un maistru nu trebuie sa stie integrale si alte alea, dar trebuie sa stie suficienta scoala ca sa inteleaga cerintele lucrarii pe care o executa si sa urmareasca respectarea lor, si in plus trebuie sa stie sa lucreze cu oamenii. Munca asta e facuta la noi de ingineri, deci de oamani supracalificati pentru asta.
    Totodata trebuie terminat cu mitul asta al fortei de munca ieftine pe care o ofera Romania. Nu mai tine. China si toata ASIA lucreaza mai ieftin decat noi, si au si infrastructura ca sa livreze ceea ce produc. Aici avem parte de o criminala lipsa de viziune, care o sa ne coste mult in urmatorii ani!

      Comment by Teo — February 10, 2011 @ 11:06 am

  24. Ah, daca si cei care au avut invatamantul de 20 de ani pe mana ar fi gandit asa. Sa se fi facut o aerisire a materiei dar si o reducere a numarului lor. La ce dracu imi trebuie latina – s-a facut in a 8-a,un citat acolo, o maxima “o minima” etc nu-i rau sa stii – dar dracu frate am facut-o si in liceu la profil mate-fizica doi ani consecutivi . La cei cu umanul inteleg intr-o oarecare masura – desi si acolo ce naiba este o limba moarta.
    Exemplele pot continua –
    Nimeni din cei care au avut invatamantul pe mana si subliniez NIMENI nu a vrut o schimbare in sensul adevarat. Si aici ma ref la testarea / indrumarea / urmarirea si calauzirea elevului inspre adevaratele lui aptitudini. De cativa ani s-au introdus niste evaluatori , un fel de psihologi sau pedagogi care cica sa urmareasca si sa indrume elevii si deopotriva parintii …o labareala – o chestie facuta pe genunchi.
    Sunt ferm convins ca daca un elev este priceput la ceva ex electronica – niciodata nu i se va descoperi aceasta cu actualul sistem de invatamant care AR TREBUI sa vina ca un sprijin si uneori sa suplineasca foarte mult lipsa de implicare a parintilor sau pur si simplu neputinta acestora in a-si indruma copii. In schimb la noi fix pix – m-am saturat sa se planga toata lumea de perlele de la BAC – ce sa zic ce semanati asta adunati.

      Comment by sfx — February 10, 2011 @ 11:27 am

  25. Sunt de acord cu acest articol. Solutia care o prezinta pentru rezolvarea sistemului de invatamant e mai degraba una care sa fie contrastanta cu actualul sistem de invatamant, sa evidentieze mai bine beneficiile care ar putea aparea, cel putin asa iau ideea din el.

    O solutie care consider ca lipseste, este indrumarea de cariere, sa fie profesori (psihologi) care sa monitorizeze activititatile (notele ) elevilor, sa mai stea de vorba cu ei, sa indrume catre o directie, sa sfatuiasca si sa iti arate care sunt variantele pentru o eventuala cariera. Acest lucru consider ca mi-a lipsit cel mai mult.

    Desigur m-am descurcat si singur, omul reuseste sa se adapteze, am fost bun la matematica, am terminat politehnica, m-am angajat la inceput pe domeniu pentru ca asta a fost solutia logica. Dupa inca 6 luni de training pe domeniu, in care nu faceam lucrurile din pasiune, mi-am schimbat complet domeniul pe logistica/vanzari, mi se potriveste si asta dar aici am picat , ca fiind urmatorul pas pentru incercarea unei cariere.Am 24 de ani si consider ca voi mai schimba mai multe joburi pana cand eventual voi ajunge pe un domeniu care sa imi placa sau voi lucra pentru bani. E putin trist, dar as fi avut o directie mai buna asupra carierei care trebuia sa o aleg daca eram sfatuit, decat sa imi mai pierd cativa ani plimbandu-ma de la firma la firma pentru a gasi ceva ce imi place.

    Nu e nimic trist in chestia asta numai zic ca se putea si mai bine!

      Comment by Manuel — February 10, 2011 @ 11:31 am

  26. Si eu sunt partial de acord cu articolul. Anumite materii sunt inutile pentru o buna parte daca ne gandim foarte pragmatic. Insa cultura generala este importanta. E bine macar sa ai o idee despre cat mai multe lucruri si cand te confrunti cu o situatie in care ai nevoie de ceva ce nu credeai ca iti va trebui vreodata, atunci stii ca exista o explicatie/rezolvare si o cauti.

    Eu vad insa un alt fenomen. In Romania liceele teoretice sunt cele mai iubite si apreciate. Sunt destule scoli de meserii si licee profesionale, insa ele sunt asa de rau vazute, incat orice copil cu note cat de cat bune va alege un liceu teoretic mai mult de gura lumii, chiar daca viseaza sa devina electrician de exemplu.

    In Elvetia dupa cele 8 clase obligatorii ai destul de multe optiuni. Poti face un liceu teoretic, unde dupa primul an se face o selectie dura si un procent destul de mic merge mai departe. Dupa liceul asta poti merge direct la facultate. Sau dupa scoala elementara poti merge la un liceu specializat si dupa ce il termini ai posibilitatea, daca vrei, sa faci un fel de facultate tehnica, de unde iesi tehnnician in domeniul cu pricina. Abia dupa facultatea asta tehnica poti merge la facultate.

    Insa pana la urma conteaza si perceptia socetatii asupra unor meserii. La noi tendinta e sa razi de cei de la profesionale, ceea ce nu mi se pare nici corect, nici productiv.

      Comment by Graethel — February 10, 2011 @ 11:53 am

  27. ceea ce ai spus mai sus nu cred ca se mai intampla…nu stiu cat la suta din elevii de azi mai invata tot ce ai enumerat (nu pentru ca nu ar trebui, ci pentru ca nu mai vor, pentru ca totul se poate “rezolva”) dar toate porcariile alea (de la matematica in special) ajuta la dezvoltarea mintii si a capacitatii tale ca om de a gandi. Tinerii din ziua de azi nu mai gandesc deloc (pentru ca nu stiu, nu pot, nu vreau) si asta o sa se simta in viitorul nu foarte indepartat. Parerea mea! :)

      Comment by bastylica — February 10, 2011 @ 12:02 pm

  28. La fel cum au zis şi cei de mai sus, într-o oarecare măsură ai dreptate. Întradevăr, în România sistemul e aiurea rău. Se învaţă prea mult şi se învaţă nişte prostii fără rost. Însă, aceste lucruri ar trebui abordate într-un mod mai general. Adică să se predea esenţialul şi elevul să reţină doar ce e important. Trebuie să avem o minimă cultură generală.

      Comment by Moga Florin — February 10, 2011 @ 12:19 pm

  29. actualul invatamint face parte din ritualul de programare a omeniirii ca sclavi fara originalitate….e normal ca nu ajuta cu nimic, ba din contra, scoala timpeste…si nu, nu sint o cretina inculta din contra, am fauct 2 facultati si scriu/citesc de la 4 ani
    invatamintul alternativ ruleaza fin…WALDORF de exemplu care aici in germania este singurul invatamint platit si care nu este ca in romania scoala pntru retarzi mental

      Comment by karmapolice — February 10, 2011 @ 1:06 pm

  30. …bine marcat…

      Comment by diana — February 10, 2011 @ 1:24 pm

  31. [...] aia, când n-ai idei de articol, trollezi pe bloguri şi tot găseşti ceva. Azi am dat cu nasul de un articol scris de Sebi şi, pentru că bănuiam cât de lung îmi va fi comentariul, am cugetat să scriu un articol [...]

      Pingback by Despre învăţământ | Dojo Blog — February 10, 2011 @ 1:50 pm

  32. intelegi si nu intelegi…………..
    problema in realitate nu este cu materia. este chiar indicat sa iti treaca pe la urechi chestii gen “petale, sepale, pistil si gineceu”, insa problema este a profesorilor care predau aceste materii, iar problema lor tot din invatamant se trage.
    sunt anumite categorii profesionale care necesita vocatie preot, educator, profesor etc, insa sistemul nu este si nici nu va fi niciodata capabil sa livreze profesori adevarati, cum nu va livra niciodata specialisti in ceva……….orice.
    iar cei ce spera intr-o schimbare sunt naivi.
    realitatea este ca problemele din invatamant nu sunt singurele. tot ce este in grija statului si se finanteaza cu bani de la buget este intr-un mare KKT

    exemplu de esec maxim in invatamantul romanesc:
    am avut un coleg de liceu care a facut facultate de fizica nucleara si acum face DTP

      Comment by costa — February 10, 2011 @ 2:08 pm

  33. Problema e ca la noi materia e prost conceputa, sistemul e facut cu oameni prost platiti deci la limita incompetentei (de multe ori, desi sunt si oameni foarte buni inca in sistem).

    Strainii fac treaba calumea si vei constata ca au multi specialisti care au si cultura generala. Vezi ca la ei muzeele sunt pline, la noi bate vantul.

      Comment by gadjo — February 10, 2011 @ 2:20 pm

  34. Sunt multe chestii care t-i se baga fortat pe gat si pe langa ca le inghiti ca pe ouale crude, mai este si un prof plictisit care t-i le indeasa pe gistireata cu mop-ul. Pe langa ca multe materii sunt stufoase, mai vine si nepotul regelui Carol al X-lea sa-mi explice cat sunt eu de prost si cat este el de elevat si, normal, ii servesc materia cu algocalmin si un drob mare de sare sa nu m-i se aplece. Imi place sa discut cu cineva si pe alt subiect in afara de fotbal si politica, imi place sa stiu si am destule locuri de unde ma pot informa altfel decat sub amenintarea corijentei.
    Am facut trei ani de profesionala si trei de liceu, la seral. Materia din profesionala nu mi-o mai aduc aminte decat bucatele pentru ca nu am practicat niciodata acea meserie iar in aia trei ani de seral cred ca am dormit pentru ca nu-mi aduc aminte nimica.

      Comment by iceman — February 10, 2011 @ 2:54 pm

  35. Nu iti dau 100% dreptate. De aia romanii sunt mai adaptabili pentru ca stiu mai multe din mai multe. Ce mi se pare mie imbecil este ca de exemplu, in facultatea (am facut Inginerie Electrica si Calculatoare in Poli) am facut fizica cuantica! Ce dracu de legatura are cu calculatoarele sau electronica nu stiu. Sau ca am facut chimie, management si economie, la facultate unde cica esti deja specializat.
    Parerea mea e ca materia e prea multa si nu se pune accentul pe faptul sa inteleaga cat mai multe elevul, ci baga-n el ca-n porc poate o retine ceva. Si da, sunt si multe inutilitati dar sincer desi le-am injurat la vremea mea, azi nu le mai injur asa mult. Pe mine in liceu, clasa de Real Mate-Info m-a ajutat dar o alta tampenie a fost, ca au venit colegi care vroiau sa dea la filologie pentru ca era mai buna clasa si profesorii decat la uman unde intrau resturile.

      Comment by Ionutzu — February 10, 2011 @ 3:04 pm

  36. @Gupi

    Complet gresit. La sala te duci sa lucrezi anumite grupe de muschi, pe care tu le alegi. Daca iti lucrezi doar mana stanga, trebuie sa fi complet idiot.
    Acum, daca vrei sa comparam invatamantul cu sala de forta, e ca si cum ai lucra 2-3 zile la rand aceeasi grupa de muschi. Iti faci mai mult rau decat bine.

      Comment by Robert — February 10, 2011 @ 3:40 pm

  37. Nu sunt de acord. Toate materiile acestea inutile ajuta la dezvoltarea memoriei, a diferitelor abilitati si te ajuta sa te axezi pe ceea ce iti place.
    Nu poti veni din clasa a 8-a, dupa doar 2 ani de chimie foarte simpla, hotarat ca vrei sa te faci chimist. Trebuie invatat putin din toate, de-abia in facultate incepe cu adevarat specializarea. Daca esti la un profil uman la liceu, e bine sa faci si ceva matematica, chiar daca nu atat cat cei de la un profil real, pentru a nu ramane doar cu memoratul ca robotelul, pentru a invata sa gandesti logic. Poate unii profesori sunt mult prea exigenti, unii nu predau cum trebuie, unora nu le pasa, dar programa nu este chiar atat de ingrozitoare cum vreti s-o faceti sa para.Daca in liceu inveti numai sociologie, psihologie, logica pentru ca tu vroiai sa dai la o anumita facultate si in clasa a 11-a te trezesti ca ai vrea sa fii medic, asta ce ar insemna, ca ti-ai ratat toata viata pentru ca ai ales profil uman ?

      Comment by Bulina Neserioasa — February 10, 2011 @ 3:52 pm

  38. Cred ca ce faci tu in 1-8 si 9-12 incearca cat de cat sa iti deschida ochii pe mai departe. Sa te specializezi de la inceput pe un domeniu este destul de plictisitor. Ia gandeste-te, sa te duci in clasa a 9-a la o bere cu baietii si tot ce poti sa vorbesti este numai despre geometrie in spatiu (in afara de fotbal, fete, filme si altele). Ca sa nu mai zic ca, daca n-ai cat de cat o cultura generala o sa ajungi sa ingori Discovery-ul sau NatGeo pentru ca pur si simplu nu o sa intelegi mai nimic de acolo (ma refer aici la emisiunile de stiinta, nu aia cu tatuaje sau familia cu X copii, unde x=7→∞). E adevarat ca pare mult de invatat la fiecare materie si ca la tuturor le place orice materie. Chiar lucrul asta te ajuta sa stii ce NU vrei sa faci mai departe.
    Ce se face foarte bine in strainatate (occident) si noua ne lipseste, este practica. La noi se invata 90% teorie, restul de 10% fiind practica. De aceea ai impresia ca “toarna” in tine o gramada de informatii si te obliga sa le inveti ca papagalul. La ceilalti este cam 50%-50%.

    Anyway..vezi ca nu-ti merge link-ul de la Seriale, de sus din pagina.

      Comment by mirceacelbatran — February 10, 2011 @ 4:28 pm

  39. Eu sunt in liceu acum clasa a12a. Si gandesc la fel ca tine(ba mai mult nu inteleg de ce ar trebui sa conteze absentele, daca sti treci clasa daca nu, nu) dar daca stau sa privesc mai atent problema imi dau seama ca nu am dreptate 100%. Multele materii inutile au rolul de a ne dezvolta gandirea. Crezi ca daca nu faceai matematica acum aveai aceasi gandire? Sau daca nu faceai biologie stiai ce ai tu prin interior sau daca te durea ceva te duceai intruna la medic? Chiar daca pe tine de fapt te durea ficatul fiindca nu ai dormit indeajuns.
    Istoria oare nu are rolul ei? Crezi ca acum ai putea avea atat de multe opinii despre subiecte ce au mai mult sau mai putin legatura?
    Faptul ca un inginer a facut romana in scoala crezi ca nu l-a ajutat? Poate nu este extraordinar in acest domeniu dar macar cand are ceva de spus reuseste sa se exprime astfel incat sa fie inteles.
    Adevarata problema a sistemului nu este cantitatea de informatii ce trebuie stiuta ci faptul ca profesorii se axeaza mai mult pe “retinut” decat pe “inteles”.
    Dute in Belgia si incearca sa stai de vorba cu un student despre altceva decat ce invata la facultate apoi fa acelasi test si in Romania si vezi cine stie mai mult.
    Noi suntem oameni nu masini, o masina de impachetat chips-uri nu poate sa faca mai mult, nu cred ca e indicat ca si noi sa ajungem la acelasi nivel, sa ne axam doar pe ceva iar restul sa fie dat la o parte.

      Comment by gc — February 10, 2011 @ 5:05 pm

  40. DACA STII, nu daca sti; du-te nu dute .. hai ca dai Bac-ul cat de curand si te plangi ca-s profesorii naspa.

      Comment by dojo — February 10, 2011 @ 5:15 pm

  41. @gc : Bine punctat , sunt de acord cu tine

    In romania e incurajata toceala iar pentru cei mai multi “a invata”= “a retine” ori e fals .

    Iar apoi e si mentalitatea elevilor , putini elevi se duc sa traga de prof dupa ora pentru a-i adresa cateva intrebari (legate de materie sau ora) ce-i starnesc curiozitatea. Pentru ca fiecare dintre noi avem un strop de curiozitate , nu a-ti fost niciodata curiosi sa aprofundati sau sa explorati mai mult o ora de curs care va placea?, insa din anumite motive probabil nu ati facuto.

    Iar al doilea factor ar fi mentalitatea anumitor profesori dupa vremea lu ceausescu care sustin sus si tare ca ei sunt profesori si ei le stiu pe toate iar tu esti un nimic si in consecinta nu ai voie sa-l contrazici (chiar si cu argumente ) , in caz contrar esti teribil sanctionat.

    Eu unul am crescut si invatat cu astfel de profesori , de care sincer imi era teama de ei , apai sa indraznesc sa raspund la ora , sa-i contrazic sau sa pun intrebari legate de curs.

      Comment by pasatux — February 10, 2011 @ 6:02 pm

  42. @pasatux: Scrii intai “a-ti fost”, apoi in aceeasi fraza scrii corect auxiliarul – “nu ati” – dar o dai in bara cu verbul de conjugat – “facuto”. Asta denota faptul ca nu ai ideile clare in cap, esti confuz, deci parerea ta nu se va face auzita. Primul lucru ce trebuie facut cand vrei sa argumentezi ceva este sa te asiguri ca o faci clar si cursiv. Al doilea lucru este sa te asiguri ca iti comunici argumentatia corect gramatical. Daca nu le respecti pe astea 2 nu te ia nimeni in seama.

      Comment by vlad — February 10, 2011 @ 6:36 pm

  43. Corect e stomacuri, nu stomace. Just sayin`

      Comment by Felix — February 10, 2011 @ 6:58 pm

  44. imi sta pe limba acum in ce tzara … dar spun asa ….. exista un loc pe pamantul asta unde inveti si te pregatesti pentru ce vei deveni … te angajezi muncesti 1 an 2 3 cat ai chef si daca nu iti mai place iti bat cei de la asistenta sociala la usa si te intreaba daca esti ok ce vrei samd.le spui ca nu iti mai place jobul actual si te intreaba ce vrei sa faci ? de ex: reprezentant de vanzari auto…. si te iau oamenii te pregatesc si in 3 luni ai si job :) simplu ca teorema lui Pitagora nu ?

      Comment by StiluRIlu — February 10, 2011 @ 7:02 pm

  45. @Stilurllu.
    ar fi fain daca f asa.din nefericire nu exista nicaieri asa ceva

      Comment by jemoi — February 10, 2011 @ 7:21 pm

  46. Aici ai dreptate si n-ai dreptate . Paradoxal unele lucruri considerate inutile iti vor aparea in viata fara sa sesizezi .
    Intradevar , nu o sa te intrebe nimeni de denumirea in latina a fluturelui curcubeu sau cati pui face pe an o gasca ,insa e posibil sa fii intrebat de capitala italiei / capitala altei tari din Europa si tu sa nu stii asa ceva , te-ai cam face de cacao :) .
    Matematica ? Ei bine cum a zis cineva mai sus , dezvolta mintea .
    Si eu mi-am dorit tot timpul sa mi se scoata din orele pe care nu le suport si sa fie inlocuite cu ceva ce chiar mi-as dori sa fac ( webdesign , arta fotografica) insa nu s-a intamplat .
    Ba chiar mai rau , CDS`urile dintra 12a au fost excluse din programa , superb nu ?

    O chestie care ma deranjeaza : aceleasi materii monotone din 90 pana astazi , nu`mi amintesc sa fi aparut o noua materie . In felul asta , cum ar putea evolua invatamantul ?

      Comment by andix3 — February 10, 2011 @ 7:40 pm

  47. Abia când a trebuit să-mi schimb locul de muncă și nu am mai găsit în domeniul meu, mi-am dat seama că știu multe, dar de fapt nu știu nimic. Adică mă pricep la orice domeniu, dar nu suficient încât să-i conving pe angajatori.
    Aceste cunoștințe te folosesc într-o conversație, pentru că poți discuta cu oricine, din orice domeniu, fără să te uiți ca bou și să nu înțelegi nimic. Însă nu-ți vor câștiga existența.
    La tine, iarăși sunt folositoare, pentru că meseria ta e să-ți dai cu părerea, pe bani. Cu cât știi să-ți dai cu părerea în mai multe domenii, cu atât mai bine.

    TOTUȘI, la oricare articol al tău, va apărea un comentator specializat din domeniul care are legătură cu ceea ce ai scris tu, și te va contrazice. În acel caz, și nu numai, trebuie să conștientizezi că părerea ta e mai puțin importantă decât cunoștințele lui, iar atunci când te contrazici cu unul care chiar se pricepe, vei dezinforma publicul, pentru că ai notorietate mai mare ca și el.

      Comment by Fr3ak — February 10, 2011 @ 7:54 pm

  48. Sunt de parere ca la sfarsitul clasei a 8-a copilul e prea mic sa stie ce specializare vrea sa urmeze. La sfarsitul liceului insa, cred ca un elev isi da seama cu ce se mananca una si cu ce se mananca alta si poate alege o anumita specializare.

      Comment by Claudiu — February 10, 2011 @ 9:00 pm

  49. Oarecum off topic: te ajuta ORICE lucru invatat. Fie si numai pentru faptul ca-ti dezvolta gandirea din mai multe perspective.
    Sigur, daca ajungi la concluzia ca nu-ti trebuie, nu invata. Si pe urma faci ca nemtii: chemi meseriasul sa-ti schimbe bateria la baie si-i platesti 50 de euro minim pe chestia asta, evident cu materialul tau. Da’ chiar, ce-ti foloseau aia 50 de euro?
    Niciun chitbus invatat nu e inutil. Sebastian, ai doar putin peste 30 de ani, nu stii unde poti ajunge…. si viata are uneori simtul umorului, s-ar putea sa ajungi intr-o conjunctura in care exact insecta aia te va ajuta (ma rog, faptul ca stii cine e ea si cui apartine).

      Comment by Ingrid — February 10, 2011 @ 9:06 pm

  50. @Ingrid: am raspuns pe aceasta tema intr-un articol foaaaarte lung care va aparea la 12 noaptea. Citeste-l, cred ca nu vei fi dezamagita.

      Comment by VisUrat — February 10, 2011 @ 9:29 pm

  51. GENIAL articol! inca o data: GENIAL!

      Comment by Lars — February 10, 2011 @ 9:39 pm

  52. De ce in Romania sunt multe persoane cu o diploma de facultate, pe care o tin sertar?Numai eu cunosc vreo citiva!

      Comment by pasatux — February 10, 2011 @ 9:45 pm

  53. Hmmm… asa, asa. Si asa ajungem la guvernanti care se sperie cand aud ca apa din Bucuresti contine 66% hidrogen. La ingineri care nu sunt siguri daca Soarele se invarte in jurul Pamantului sau invers. La medici creationisti care propovaduiesc homeopatia si la turme de dobitoci care chiar cred ca pastilutele alea de zahar chiar sunt medicamente.
    As spune ca face parte din cultura generala a cuiva care foloseste tehnologia moderna sa stie macar asa, generic, cum ii functioneaza telefonul mobil sau televizorul. Nu detalii, nu sa il poata proiecta de la 0, dar la un nivel putin mai avansat de “vrajitorie curata iaste !!!”
    Si apoi sa ne miram ca Romania urca vertiginos in topul inculturii europene si se inghesuie in biserici, chemand Evul Mediu….

      Comment by B. — February 10, 2011 @ 11:02 pm

  54. tu ai absoluta dreptate,insa iti amintesc realitatea zdrobitoare de altfel:tocmai a intrat in vigoare noua lege a invatamantului,vezi monitorul oficial pt varianta corecta. legea e de groaza lumii efectiv ::)) in rest,imi amintesc cu groaza de noptile pierdute sa invat la genetica in liceu ::))

      Comment by iyli — February 10, 2011 @ 11:20 pm

  55. Am decis cand aveam 6 ani ca eu vreau sa fac arte plastice. Si cam asta si fac. Dar subiectele lucrarilor sunt in sociologie, psihologie, literatura. Daca ies cu prietenii la o bere vorbim despre programare, biologie, evolutia moralitatii, muzica (teorie muzicala de multe ori), istorie, evolutia armelor medievale, fizica si fenomene optice. Uneori se vorbeste despre eficienta unui stil de lupta sau al altuia si despre principiile de functionare ale corpului, scripeti, energie si alte asemenea. Nu ma pricep la toate, dar inteleg suficient incat sa pun intrebari acolo unde nu ma pricep. Iar in alte domenii rolurile se inverseaza.Ma simt bine sa am prieteni din alte domenii decat al meu care sa nu ma faca sa ma simt cretina, ma simt bine sa stiu destul despre aparate incat sa imi repar singura polizorul unghiular, imi foloseste sa am bazele unor limbi de circulatie.
    Ce predici tu e ca fiecare sa isi stie treaba lui: matematicianul doar matematica, fizicianul doar fizica si eu ar trebui sa stiu doar sa desenez. Nu ti se pare ca at fi o tara de autisti?

      Comment by Freija — February 10, 2011 @ 11:47 pm

  56. jura-te ca stii ce ai scris la cele 4 puncte.io recunosc..numai stiu.
    acu vreo cateva zile, am incercat sa fac misto de unu de la hotnews, care e prof de mate si am vrut sa folosesc determinatii si matricele.am luat de pe net niste cursuri si am inceput sa citesc..mi-am readus aminte, da..inainte sa citesc eram paralel..mama, cat am uitat!si la mate eram bun rau..la examenul de admitere ptr facultate am avut aproape 10 si asta in 88 nu acu..
    referitor la ce iti foloseste ..pai la multe.
    1.sa-ti ordonezi mintea, sa exersezi procesul de invatare si memorizare.
    2.sa recunosti cand cineva iti spune prostii.mai ales acum pe net, unde sunt tot felul de informatii parazitare plus o gramada de prosti.
    3.sa ai capacitatea si felxibilitatea de ati schimba locul de munca si profesia.
    4.aparitia stiintelor interdisciplinare care necesita cunoasterea multilateral..dezvoltata..
    5.largirea universului cunoasterii,fapt care determina perceptia si intelegerea lumii in care traim,a mecanismelor ei si in perspectiva, a evolutiei.( asta am scris-o ca la scoala).

    ma uit la cate unii la tv.desi mari in domeniul lor, sunt mici ca oameni,ingusti la minte,fanatizati chiar.la altii, chiar e o placere sa privesti,vezi ca au o intelegere a fenomenelor,o cultura care le da posibilitatea exprimarii si explicarii acestora,oameni care sunt toleranti si care judeca in context, nu numai dupa litera.
    nu stiu un om “mare” o “inteligenta” ,care sa nu fie pluridisciplinara..

      Comment by laurentiucat — February 10, 2011 @ 11:55 pm

  57. nu pot zice ca gresesti , intr-adevar sistemul e la pamant dar nici tu nu prea ai dreptate , matematica iti dezvolta logica creierului nu-ti trebuie direct integrale si derivate ele stau la baza unor lucruri mult mai complexe ca rezistenta materialelor …si gresesti total cand spui ca la inceput ar trebui sa i se dea copilului un test sa se vada spre ce are aptitudini si apoi sa-l formeze …gandeste-te ca nu poti avea inlinatie doar spre un anumit lucru, apoi gandeste-te ca foarte multi nici macar in clasa a12a nu stiu ce vor sa urmeze si tu vrei de mici sa li se dea un test eu de mica am vrut arte apoi design vestimentar apoi design interior apoi arhitectura apoi constructii in final n-am dat la nici una din acestea am gasit ceva mai bun si nu mi se pare ca tot ce fac are legatura dar la un moment dat tot se leaga ele( apropo este nr lui avogadro nu constanta lui avogadro)……..apoi formeaza-ma tu pe mine daca imi iese in testul de aptitudini literatura si matematica (este posibil) ce faci? ma dai la scoala de matematicieni literari ? si gandeste-te cate combinatii pot fi si cum s-a zis mai sus sa stim un singur lucru e ca si cum am fi autisti in lumea noastra doar cu ai nostri ……si daca s-ar da acel test( care apropo se da si la gimnaziu si la liceu si este gresit total {ca eu cica eram buna la romana dar uram lb romana si mam dus la mate info si eram si buna si la liceu mi-a iesit ca as fi bun contabil ca imi place linistea DAR as putea fi si pilot de avion sau inginer de explozibili ca doar de la 2-3 cu cifre puse acolo sau fire de explozibili si accidente aeronautice tot aia imi este nu) am fi toti ceva de genu gata asta mi-o iesit asa e bine asta fac deacuma in viata ar fi ca si cum am avea mintea inchisa intr-o cutie

      Comment by anna — February 11, 2011 @ 12:36 am

  58. A, uitasem. Sunt singura de aici care a agatat un tip pe un “site de socializare” trimitand in “eter” 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89…..?

      Comment by Freija — February 11, 2011 @ 1:19 am

  59. [...] articol de ieri a generat, asa cum ma asteptam, un numar mare de comentarii. In mod intentionat am omis o parte din [...]

      Pingback by Scoala trebuie sa te pregateasca profesional pentru viata » visurat.ro — February 11, 2011 @ 2:21 am

  60. Insomnia specifică vârstei m-a adus la “visurat”! :)

    Cu câtă râvnă, dragilor, repetați greșelile generației mele!
    Mă faceți să nu mă rușinez, sunteți tot pământeni de ai mei, nu ET…

    Liceul de cultură generală terminat de mine inainte de ’70 (antichitate sadea!) mi-a dat ocazia să cunosc, pe lângă cele pomenite mai sus, geologie fizica, paleontologie, desen artistic, desen tehnic, tehnologia materialelor, psihologie și logica, calculul probabilităților, statistică matematică, astronomie și altele pe care memoria sexagenară nu le mai incape…

    @ Freija, salut! :)

    Cum a procedat “tipul”? Ping …144, 233, 377, s.a.m.d?!
    Apropo, stii cine e persoana al cărei nume îl folosești?
    Dacă pozitiv, felicitări! :D

      Comment by oldhash — February 11, 2011 @ 5:12 am

  61. Galati. ASE, ID. Profil: Management. Am invatat in primii doi ani cum se obtine fonta, cum sunt transportati carbunii in interiorul combinatului, despre roboti industriali …astea sunt doar cateva exemple din ce imi mai aduc aminte pentru ca oricum am uitat informatiile alea imediat dupa examene. intentionat sau nu… (mai degraba intentionat) :D

    ….prietenii mei radeau de mine si ma intrebau de nu cumva mi-s atat de aiurita incat ma duc la cursurile facultatii de metalurgie si nu la management…

    … sa imi zica mie cineva de ce era nevoie sa stiu toate astea.

      Comment by monica — February 11, 2011 @ 9:42 am

  62. …..ce vreau sa spun e ca aceasta situatie e in intregul sistem de invatamant de la noi.

    … in momentul in care m-am inscris la aceasta facultate, eu chiar credeam ca accentul va fi pus pe materiile relevante specializarii.

    …am fost o naiva, iar primele fire de par alb le datorez celor 4 ani de facultate. la ID, ma repet.

      Comment by monica — February 11, 2011 @ 10:00 am

  63. Atunci intreb si eu: gandesti, dar la ce te ajuta ca gandesti? In conditiile in care n-ai pe ce sa lucrezi…

    Da, te doare fix in 14 ca ornitorincul are nu stiu ce. Abia in momentul cand stii ce are ornitorincul, vaca, bacteriile si omul poti incepe sa te prinzi singur de ce e adevarata teoria evolutiei. Altfel inghiti tot ce ti se spune ;)

    Da, asa cum sunt predate in scolile noastre, filozofia, psihologia si logica sunt foaaarte plicticoase si neinteresante. Abia la 10 ani dupa terminarea facultatii mi-am dat seama ca e ceva de capul lor, si ca m-ar putea ajuta :D.

    Da, un pianist, ca sa aiba succes in meserie, n-are nevoie sa stie nimic altceva -asa cum n-are nevoie nici baba Ioana din capul satului sa stie nimic altceva in afara de cum se mulge vaca si ce zice popa…

      Comment by zibusor — February 11, 2011 @ 10:08 am

  64. @Freija: Sirul lui Fibonacci.
    Are mii de aplicatii in viata de zi cu zi. Un exemplu f misto: esti pe o scara cu N trepte. Poti urca o treapta odata sau 2 trepte de-odata. In cate moduri poti ajunge in varful scarii (raspunsul este termenul N al sirului).

      Comment by vlad — February 11, 2011 @ 12:03 pm

  65. @ vlad : Erorile mi se cuvin deoarece sunt om , iar din cate observ esti singuru ce nu-mi intelege mesajele din pricina utilizarii non-conforme a unei cratime.
    Cand voi primi ban de la moderatorul blogului din pricina gramaticii aleatorii , cand voi primi mai multe reprosuri de acest gen din partea altor utilizatori , imi voi pune serios intreabari . Pana atunci , exista “toleranta” , si asta e cu atat mai valabil cu cat suntem pe net.

      Comment by pasatux — February 11, 2011 @ 6:38 pm

  66. @ oldhash Stiu cine e Freija, e personajul meu mitologic preferat (Uite unde folosesc mitologiile). Omul a raspuns intreband de ce am scris chiar asta si momindu-ma intr-o discutie despre proportia de aur si fractali. Exact ceea ce imi doream.
    @ vlad Are aplicatii si in artele plastice si e strans legat de proportia de aur. O folosesc automat in fiecare zi, din “bun simt”. Si chiar daca sunt lucruri ce apartin instinctului si exercitiului e bine sa poti explica si de ce tragi linia aia acolo si nu altundeva.

      Comment by Freija — February 11, 2011 @ 8:31 pm

  67. Doamne cat adevar poti spune… Asta e adevarul, scolile romanesti au mii de materii carora nu le vad rostul. Chimia – la ce iti trebuie sa stii valenta calciului sau ce grupa e asta. Fizica – La ce ma ajuta daca stiu teoremele lui Einstein sau alte balarii, si altele… Nu zic, oricine trebuie sa aiba niste notiuni elementare din toate, dar deja cand ti se cer nu stiu ce calcule sau teorii, deja o luam pe aratura.

    Eu consider ca daca iti place un domeniu, il inveti si fara scoala. Si viceversa, daca nu iti place un domeniu, scoala nu ti-l poate baga in cap!

      Comment by MadMike — February 12, 2011 @ 1:02 pm

  68. Multe minti luminate p’aci…
    La scoala inveti doar daca-ti place.
    Matematica indiscutabil are rolul ei, in primul rand, cineva imi explica mai demult cum creierul este ca un muschi, are nevoie de exercitii pentru a se dezvolta.
    Mai vad omuletzi pe aici care nu vad rostul Chimiei, fizicii… Nu are rost sa-i explic la ce foloseste chimia in viata de zi cu zi, practic aproape totul este bazat pe chimie (industria alimentara, constructii, etc)

    Ma dau pe mine exemplu… familia m’a indreptat intr-o directie traditionala, tatal fiind maistru lacatus, am urmat o scoala profesionala de lacatusi mecanici. Cu toate acestea, eu aveam inclinatii spre “informatica”, adica ma jucam pe calculator… asta era prin 1988… casa pionierului , etc. Anturajul a facut sa nu fiu bun la invatatura, urmand seral, exmatriculare, seral din nou… In tot acest timp am continuat sa apas butoanele zi de zi.

    Dupa multi ani, cariera s-a stabilizat in domeniul telecomunicatiilor , in special al retelelor structurale terestre, iar in ultimii ani in wireless telecom.

    Dar, ce stiam eu pe vreme scolii ca in ziua de azi, la 36 de ani o sa am nevoie zilnic de fizica (calcul zone Fresnel, conversii dB in mW, unde electromagnetice, Khz, Mhz, etc), matematica (calcul sectoare, suprafete, procentaje, foi de parcurs :) )

    Tot ce inveti in scoala are folos, chiar daca nu se vede imediat. Sfatuiti copii sa mearga la scoala si sa invete ceea ce le place, si ceea ce nu, sa rasfoiasca.

    Scoala vietii e cea mai dura, dar trebuie facuta si scoala obligatorie.
    Cum spunea ceva sindicalist enervant la tv: cine nu investeste in educatie umple puscariile.

      Comment by brosky — February 12, 2011 @ 2:44 pm

  69. eu nu-ti dau dreptate! Tie ti s-ar parea normal ca tu sa nu stii atatea chestii interesante pe care le stii acum, chiar daca nu te intereseaza… vad ca ai habar de ele. Asta e un lucru bun. Ti-ai dori ca, copilul tau sa nu acumuleze cate stii tu ?
    Toti spuneti ca e invatamantul romanesc e naspa ca nu stiu ce, o fi nu zic! Dar va mandriti cand auzit ca nu stiu ce elevi/studenti au castigat medalia…de aur argint bronz la nu stiu ce concurs international, ei bine si ei sunt produsul aceluiasi sistem!
    Va mandriti cand va mutati intr-o tara straina si sa spunem ca copilul dumneavoastra aici e clasa a IV si acolo ar trebui sa fie a VII la cate cunostinte are, si ce intelegere dezvoltata are.

    Eu sunt adeptul sa stii putin din toata, asa ce faci te specializezi in ceva esti cel mai bun in acel ceva si nu poti mentine o conversatie pe alte domenii, fiindca domnule eu doar asta stiu! Vrei sa devenim niste roboti? Robotii nu gandesc, nu-si imagineaza stiu doar ce introduci in memorie( asta daca au softul necesar interpretarii datelor), pe cand un om trebuie sa gandeasca, sa inoveze sa isi dezvolte memoria singur sau ajutat!

      Comment by Pato Basil — February 12, 2011 @ 3:24 pm

  70. @Claudiu aici te contrazic in clasa 8 nu este mic….trece printr-un examen si are niste responsabilitati….. deci usor usor tinde spre ceva dar asta nu inseamna ca nu stie … a sa nu mai amintesc stie sa bage _|_ in (_v_) in clasa 8 deci …….. sa ma contrazica cine vrea

      Comment by StiluRilu — February 12, 2011 @ 4:37 pm

  71. Un articol din care nu reiese decat ca vrei o tara de idioti. Vorba cantecului, ca afara :D

      Comment by Mihai — February 12, 2011 @ 4:52 pm

  72. @mihai-el vrea sa le fie singurul inteligent!

      Comment by Pato Basil — February 15, 2011 @ 2:06 pm

  73. Eu mi-s cu matematica de felul meu, şi sunt la mate-info.
    Comentarii:
    1. mi s-a acrit de chimie şi biologie şi conspecte inutile la literatură, de religie, chiar şi de desen, în timpul liceului.
    2. încă nu ştiu la ce te referi prin a doua teoremă a lui Cauchy:
    3. diferenţiale nu faci la liceu, iar derivatele şi integralele le faci doar la profilul real, după care se presupune că intri la o facultate unde le mai foloseşti.
    4. nici un om normal nu te pune să reţii constanta lui Avogadro, sau orice constantă cunoscută, pe care o poţi găsi trecută într-un tabel. Dacă profesorul e tâmpit, e altă poveste.
    Oricum, la câtă literatură facem, am senzaţia că aş putea de la mate-info să ies critic literar. De fapt, după cum e limba română la liceu, toţi o să ajungem critici literari. Analfabeţi, just, dar critici literari.

    Comment by 47 — February 10, 2011 @ 8:59 am

    tin sa te contrazic frate.am studiat la un liceu cu profil alimentatie publica si am avut o babornita a dracului si fara pic de stofa de profesoara la matematica de mi-a facut viata un calvar.am trecut cu chiu cu vai (prin copiat).spre deosebire de profesoara de literatura careia ii port un profund respect(dumnezeu sa o ierte),care stia sa se faca inteleasas si sa ne atraga(viitori ospatari,era necesar sa avem un vocabular dezvoltat).
    prin urmare as-i cum zice visu’:un invatamant de kkt(scuze,da asta-i adevarul)

      Comment by born.angry — April 30, 2011 @ 6:44 pm

  74. 12 ani din viata in aprope in fiecare zi am facut ” pregatire” la matematica.in clasa a 12a faceam si matematica avansata.azi la facultate fac FILOLOGIE(si pentru ca nu e in Romania , nici macar nu mai vorbesc romana,nu mai zic de facut esee si stiut literatura romaneasca).asa ca acum matematica ma ajuta doar la numarat banii(pe care nu ii am-cont de student=-1) si poate la numarat zilele pana la vacanta.totusi a si fi ipocrita daca as zice ca din toata informatia care a bagat o in mine ca in sac sitemul de invatamant romanesc nimic nu mi este de folos.Matematica m a invatat sa gandesc sitematic, romana sa sa mi dezvolt un vocabular(care ajuta foarte mult in momentul in care inveti/folosesti o alta limba-esti obisnuit cu un nivel de limbaj si vei cauta sa folosesti unul la fel daca nu mai avansat).chimia/fizica sa stiu ca toate sunt legate intre ele si de ce/cum/pentru ce exista anumite lucruri).de la biologie stiu ca orezul e o planta aparte si nu provine din grau (cum am auzit stupefiata ca afirmau colegii mei de facultate).Sistemul de invatamant e deficitar, dar cand in ziua de azi nu stii cate slujbe va trebui sa ai,pentru ca totul e intr o continua miscare,e bine sa stii un pic din toate.si apoi dezvolti ramura care te intereseaza. e idilic ca fiecare sa faca ce i place si la e bun, si multumesc lui Dumnezeu eu azi fac asta.tot ce sper e ca maine cand va trebui sa mi intretin familia sa continui pe aceasi linie desi am slabe sperante ca va fi asa mereu.

      Comment by oana — May 16, 2011 @ 4:09 am

  75. [...] cont de chestiile scrise aici, vreau sa pun o intrebare cititorilor trecuti de 20-25 de ani pentru ca mor de curiozitate. Fara a [...]

      Pingback by Curiozitate » visurat.ro blog — May 25, 2011 @ 12:01 am

  76. Eu locuiesc in Belgia de ceva vreme si-am mai umblat si prin alte tari vestice. Si natura muncii ma face sa intru in contact cu diferiti oameni din vestul Europei. Deci as putea spune ca vorbesc in cunostinta de cauza.

    Nu stiu cat de prosti sunt belgienii sau englezii sau francezii la liceu sau la facultate (si mie mi-au dat aceeasi impresie cand am studiat cu ei), dar ce stiu e ca au o economie solida, ca le merge tara ok, ca inclusiv unu’care vinde saorma isi poate plati chiria si manca decent din salariul lui.

    Pentru mine personal asta e un indicator al calitatii educatiei – nivelul de trai de dupa.

      Comment by Denisa — May 25, 2011 @ 2:34 am

  77. Ca asta se intampla in clasele primare este (zic eu) acceptabil, ca se intampla de multe ori si in liceu este de trecut cu vederea, faptul cel mai ingrijorator este cand se intampla in facultate – atunci cand stii exact pe ce vrei sa te specializezi si constati ca ‘fosilele’ de profesori nu sunt in stare sa te invete (sau macar sa iti mentioneze) noile proceduri, stasuri, tehnici etc din respectivul domeniu, pentru ca ei sunt demult depasiti. In schimb iti ‘baga pe gat’ fel de fel de rahaturi inutile pe care doar ei le mai considera importante.
    Si constati dupa 5 ani de facultate (5 ani in care nici nu poti muncii si capata experienta pentru ca sistemul nu iti permite asta – prezenta la cursuri fiind obligatorie) ca nu stii aproape nimic despre domeniul in care sperai ca o sa te specializezi, si ca mai ai nevoie de poate inca 5 ani in care sa ‘furi’ know-how ca sa iti poti practica meseria fiind productiv si sa te asiguri ca vei avea un salariu rezonabil.
    Spun toate astea in cunostiinta de cauza – sunt absolvent al UTCB si faptul ca in 5 ani petrecuti intr-o Universitate de Constructii nu am vazut niciodata un santier, ma revolta.

    Solutia (cred eu) ca este aceeasi pentru multe din domeniile/institutiile din Romania: daramat/sters tot si reconstruit totul de la zero de niste oameni cu mentalitati diferite.
    Dar asta e problema Romaniei: ducem lipsa de oameni capabili, cu idei (bune) …

      Comment by Alex — May 27, 2011 @ 12:02 pm

  78. subsccriu la tot ceia ce s a scris mai sus, cu mentiunea ca suntem un popor DESTEPT !
    IO “PAR EXAMPAL”, AM DOUA FACULTATI SI LA CE IMI FOLOSESTE?
    POTI SA FACI FOAMEA LA GREU IN ROMANIA DACA NU ESTI BAIAT DESTEPT SI SA OCOLESTI UN PICUTZ LEGEA!
    ORI SA FENTEZI SISTEMUL OBTUZ…
    SA AVETI VIATA FAINA !
    ps: DE FAPT, AM AJUNS “INTAMPLATOR ” PE BLOG, GANDINDU MA DACA CINEVA A AVUT IDEIA SA SCRIE CEVA DESPRE SUBIECTUL ABORDAT…
    PA,CIOCOFLENDERILOR DESTEPTI

      Comment by pitzi baci — February 22, 2012 @ 1:46 pm

Leave a comment

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.


More in mizerii (307 of 958 articles)