Am un gust amar
Scris de Sebastian BargauIeri am fost martor pe strada la o scena care mi-a lasat un gust amar si mi-a facut o sila de nu va puteti inchipui. Am coborat sa-mi cumpar tigari si, pe drum, am trecut printr-un parculet in care se jucau niste copii.
Din directia opusa venea o batrana. Nu era tiganca, nu era jerpelita dar nici vreo hoaşca nenorocita nu era. Era imbracata curat, modest si, dupa sacosa pe care o avea in mana, se ducea sau se intorcea de la cumparaturi. Era garbovita, cu ochii in pamant si, dupa impresia mea, plina de griji si necazuri. Ajunge langa copiii respectivi si…
O fetita la vreo 5-6 ani, blonda, spălăţică si imbracata frumos se uita la ea si incepe sa urle:
“Esti o babă împuţită!”
Batrana se opreste si, perplexa, se uita la ea.
“Esti o căcată! Hahahaha!”, continua jigodia, razand.
Batrana se uita in continuare la ea si schiteaza un pas in directia dihaniei. In acel moment iadul a coborat pe pamant. Putoarea a inceput sa urle din toti rarunchii si la geam a aparut ma-sa. Aia, o cocota de obscena de nici prin filme nu mai vezi, incepe sa urle si ea la batrana respectiva. Cum indrazneste sa-i ameninte copilul?
Eu priveam incremenit toata scena, sprijinit in carja. Batrana nu scosese nici un cuvant si, sincer sa fiu, la cat de incet mergea nu avea nici o sansa sa se apropie de acel… sa-i zicem copil sa-l urecheasca. Statea, se uita si inghitea toate dejectiile produse de cocota care-si apara plodul.
N-au trecut 30 de secunde si apare si un ceafă lată (care stie cuvantul “şcoală” doar pentru ca l-a auzit la televizor) cu inca vreo trei handralai (sa-l ajute in caz ca batrana era vreo ninja ceva). Si incepe si el s-o “apostrofeze” pe batrana folosind injuraturi romanesti ca la usa cortului tiganesc. Batrana a tacut in continuare. S-a uitat la ei, si-a sters o lacrima, s-a intors si, fara nici un cuvant, si-a continuat drumul.
M-am dus catre ea si m-am oferit sa o ajut sa care sacosa pana unde avea treaba. S-a uitat la mine, s-a uitat la carja in care eram sprijinit si, cu o alta lacrima in ochi mi-a multumit frumos dar mi-a refuzat ajutorul spunand ca nu e grea si sta aproape. A doua lacrima nu a fost de durere sau de rusine, va pot garanta asta.
Mârlele cu pricina s-au uitat la mine si au incetat invectivele la adresa batranei (da, faptul ca esti cunoscut in cartier drept “ala la care vine gaşca de motociclisti inarmati” are niste avantaje) si s-au dus sa vada daca a patit ceva “printesa”.
Mi-a lasat un gust extrem de amar aceasta intamplare. Inteleg sa ripostezi atunci cand esti provocat, inteleg sa te aperi, inteleg sa urli si sa te zbati pentru o nedreptate. Dar asa ceva nu inteleg.
Pe mine m-au invatat ai mei, pe vremea comunismului, cum sta treaba cu respectul. Esti un copil, ii respecti pe cei mai batrani decat tine. Daca ala nu te respecta la randul lui, atunci ai dreptul sa ripostezi si sa-i raspunzi cu aceeasi moneda. Dar sa sari de capul tau si sa injuri un batran doar pentru ca nu te poate prinde? Sa-ti chemi stolul cand vezi ca-i posibil sa fii tras la raspundere pentru faptele tale?
Asta nu o pot intelege.
M-as fi asteptat la asa ceva de la un puradel tuciuriu pentru ca stiu ca la ei bunul simt nu face parte din valorile traditionale. Dar chiar am ajuns sa ne tiganim in halul asta? Ceva bun nu se poate prelua, doar manelele si nesimtirea?
Tiganii au respect doar pentru ai lor (nu ma puteti convinge de contrariu chiar daca-mi dati niste exemple, alea sunt exceptii). De ce nu putem prelua acest lucru? De ce preluam doar marlania, spartul de seminte pe teava de gaz, manelele pe telefon si tupeul jegos cu care se afiseaza acestia?
Mi-e sila, sincer va spun. Eu nu stau in baza statului cand ma gandesc la pensie, asa cum n-am stat in baza statului niciodata (niciodata nu am fost “şomer” platit de stat, cu toate ca am cotizat). Astia fac parte din generatia care ar trebui sa plateasca pensiile generatiei actuale?
Daca da, atunci mai bine va apucati de strans bani acum, ca de la curve sau infractori nu intra prea multi bani la buget…
Si nu e numai asa ,eu am vazut reversul .Am iesit intr-o seara dupa tigari si un om pe la 50 de ani,in timp ce vorbea la telefon si se uita dupa pasarele pe campii,da peste o femeie cu un copil mic.Atunci a izbucnit iadul …ce injuraturi ieseau pe gura la “nenea” ala ,ti se facea parul maciuca.Saraca femeie nu zicea nimic ,mergea inainte ,si ala cu tupeu se duce dupa ea si continua cu injuraturile .Acum nu zic ca-s erou, ca m-am dus si i-am luat apararea la femeia aia ,dar a fost prima data cand am vazut asa comportament animalic pe strada …si sper ca si pentru ultima.
P.S. Instinctul animalic …sa te iei de cel mai slab sau de cel batran si bolnav doar ca sa-ti dovedesti tie ca esti cel mai tare si mai mare .
P.S.2 . Fetita aia nu are nici o vina …ea zis cuvintele pe care le aude in casa ,daca taica-su ii zice lu’ ma-sa ” curva proasta si cacata la cur ” ,automat ea inregistreaza tot.
Comment by luke — April 13, 2011 @ 12:18 am
Respect. Dar daca tot ai faima de motociclist periculos nu vrei sa-i pui la punct putin pe parintii creaturii? Mai ales pe tata ca sa nu fii tu ala care da intr-o femeie si sa te cobori la nivelul lor de jegosi. Ca sa vada si animalul cum e sa fii tu ala mai slab si neajutorat. Niste ture amenintatoare cu motorul in jurul lui cind coboara in slapi sa-si cumpere ziarul (Dilema, desigur)? Ca sa nu mai spun de multe alte “poante” intre vecini la care erai as. Dar sa fie cu dedicatie, sa stie de ce.
Comment by Clara — April 13, 2011 @ 12:21 am
Ah, e de la nitritii din apa plata pe care a baut-o cand era bebe. Nu sunt parintii de vina, nici mediul educativ din Rromania….
Comment by iosup — April 13, 2011 @ 12:25 am
Am vrut sa ti-o spun cu mai multe ocazii, dar am amanat, Parerea mea estre ca esti la fel ca toti cei care se vaita zilnic in media ,ca ce rau o duc ,indiferent la ce se refera ,incepand de la salarii mici la sistemul educational,sanatate etc. dar nu ar face mai mult decat a se plange pentru a indrepta situatia …
Parerea mea este ca abia atunci ai “dreptul “de a face acest gen de comentarii,”vai dar cum e posibil..etc” cand iei ATITUDINE !!! Sunt de obicei unul care nu i-a atitudine si mi-e rusine sa prezint cuiva cazul si sa nu fi incercat sa fi facut ceva pentru a remedia o situatie de genul asta.Altfel devin doar unul din cei care tolereaza astfel de comportamente, si sunt mare si tare , pe net, la telefon, sau cand povestste altcineva o intamplare asemanatoare, un ipocrit! .Nu intervin in cazuri in care stiu ca as pierde din start, dar mi-e rusine de acest fapt si mi se pae josnic sa mai si povestesc o astfel de intamplare la care am asistat fara a face nimic . nu intervin in aceste cazuri pt ca sunt prea mandru ,si nu prea stiu sa pierd,am tendinta de a merge pana la capat, si sunt extrem de rare cazurile in car ese merita.
Eu sunt de parere ca daca schimbi atitudinea /conceptia unui om din 10 .50 sau 100 e totusi ceva, acel cineva la randul lui poate avea o putere de convingere mai mare ,si la randul lui sa faca acelasi lucru cu altii
Comment by giani — April 13, 2011 @ 1:13 am
@iosup: ai cumva vreo problema de care ar trebui sa stiu? Nu de alta, dar aluziile tale se pare ca sunt prea subtile si nu ma prind.
Comment by VisUrat — April 13, 2011 @ 2:21 am
Trist, trist, trist. Sigur nu vreau sa imbatranesc asa.
Comment by Gerhald — April 13, 2011 @ 4:30 am
Uite aici un exemplu filmat:
http://razvanbb.ro/2011/01/m-a-ingrozit.html
Comment by razvanbb — April 13, 2011 @ 6:40 am
@razvanbb: il stiu, l-am vazut mai de mult la tine…
Comment by VisUrat — April 13, 2011 @ 6:54 am
Se vede ca am imbatranit. Pe vremea mea, babele se luau de copii si-i fugareau cu matura. Si sa fiu on topic, tigania se ia mai repede ca gripa iar noi, mioriticii, avem un magnet la obiceiuri proaste. Despre educatia plozilor de azi, a mai scris visurat asa ca orice comentariu este de prisos.
Comment by iceman — April 13, 2011 @ 7:43 am
Urasc jmecherii de bani gata sau de cartier dar si mai mult urasc felul in care isi educa copiii(a se citi printisorii si printesele) de doi lei, care din pacate n-au nici o vina dar o sa aiba de tras de pe urma comportamentului parintilor.
Comment by Zodrac — April 13, 2011 @ 9:05 am
Asta e romanica noastra… o bataie de joc, lipsa de educatie, mojicie, ghertoi peste ghertoi…
Mi-e tare scarba de evenimentele de genul. Poate ca ar fi trebuit sa le zici vre-o doua idiotilor.
Comment by Soacra — April 13, 2011 @ 11:35 am
Uite de asta eu zic ca acum este bine in ROmania si imi este frica de viitorul copiilor meu in tara asta. Parintii nu isi mai cresc copii cu disciplina si bun simt.
Comment by Paul Culinare — April 13, 2011 @ 11:54 am
copii sunt o reflecţie a părinţilor. gândeşte-te ce fel de oameni sunt ăia care au crescut astfel de progenituri
Comment by haolică — April 13, 2011 @ 12:44 pm
copiii reactioneaza asa cum ii educa parintii. dupa cum ai descris parintii, vai si amar de copiii aia. frumos din partea ta ca ai ajutat saraca batranica, ai dat un exemplu bun, poate-poate invata aia ceva sau macar se simt prost.
Comment by maddy — April 13, 2011 @ 12:50 pm
da, urat. asa e, copii reflecta educatia data de parinti de cele mai multe ori. tot zic eu ca ar trebui lege cu cine poate sa faca si cine nu poate sa faca plozi. cu teste de inteligenta, de psiho, psihi si tot tacamul.
Comment by sigina — April 13, 2011 @ 1:30 pm
Din pacate atata timp cat nu va mai exista educatie la noi in tara nu va mai exista evolutie. In zilele noastre nici macar nu ne mai putem pastra la acelasi nivel. Deja trecem la ” involutie”.
Sad but true…
Comment by AlexD — April 13, 2011 @ 1:39 pm
Morala, trebuie sa te lasi de fumat:D. Lasand gluma la o parte, aia sunt genu de copii facuti pentru alocatie.
Comment by neonu — April 13, 2011 @ 3:58 pm
visule,
da’ jeleasca nu era ma, tot o batrana amarata? lu’ aia ce respect ii aratai?
sau poate jeleasca e un produs al imaginatiei tale, iar tu vii aici si ne povestesti ce-ai visat.
Comment by Dr.Barbie — April 13, 2011 @ 4:14 pm
In parculetul de lângă Profi ?
Comment by Raducu — April 13, 2011 @ 7:13 pm
@Raducu: nu, in alta parte.
Comment by VisUrat — April 13, 2011 @ 7:15 pm
[...] • „Crimă şi pedeapsă”, happening la Hunedoara. [...]
Pingback by Recomandări de seară: te salut, generaţie în blugi şi abibaşi » Daily Cotcodac — April 13, 2011 @ 8:25 pm
Oare ce e mai bine: sa aduci in atentia celor din jur astfel de situatii, sa intervii in astfel de situatii sau sa treci pe langa?
Cred ca din pacate traim vremuri nebune, ca in loc sa evoluam ca indivizi si ca natiune ne ducem treptat in mocirla.
Cand aveam copilul la gradinita, i-am zis sa aiba grija ce face, ca daca intra in conflict cu cei din jur, nu vin sa me cert cu parintii colegilor lui.
A trebuit sa tin cont de educatia primita de mine de la parinti, de profesia mea dar si de situatia concreta traita in ziua de azi de copil.
Ideea e ca nu a trebuit sa ma cert cu nimeni, nu a atacat niciodata un alt copil, dar nici nu a asteptat a doua palma.Si categoric l-am invatat ca toti cei din jur merita sa fie respectati. Mai prudent insa in privinta increderii.
Comment by Carmen Tanu — April 13, 2011 @ 8:54 pm
Astfel de intamplari vad, din pacate, cel putin saptamanal. Si da, animalele au luat exemplul de la tigani. De aceea este trist ca atunci cand tiganii vor fi majoritari (sau macar egali numeric cu romanii), o mare parte din populatia alba se va purta la fel ca tiganii.
Comment by kilroy — April 13, 2011 @ 9:12 pm
Chiar astazi am ascultat o melodie care reflecta exact situatia prezentata de tine. Cand mi-o reamintesc o sa revin. Ceva de genul: astazi de judecam pentru avere/ne injunghiem in spate pentru bani/ nu mai ascultam de parinti etc.
Comment by RaulM — April 14, 2011 @ 12:15 am
Mi-am amintit: melodia se numeste “S-a intors lumea pe dos” http://www.trilulilu.ro/patrycya/4a25884a5d314b
Comment by RaulM — April 14, 2011 @ 12:49 am
Stai de vorba cu o educatoare / invatatoare si ai sa vezi ca asta-i viitorul de aur al Romaniei. Parintii le impun pur si simplu, copiilor, atitudinea asta, de a fi cat mai nesimtiti, ca au dreptul la tot ce isi doresc, si nu i se poate intampla nimic orice ar face!
Comment by bezmetique — April 14, 2011 @ 12:59 am
Si tu esti la fel ca ei. Doar ca ataci alte fiinte nevinovate, nu neaparat o batrana.
Insa sa nu crezi ca esti mai bun decat ei.
Comment by Alex Ionescu — April 14, 2011 @ 9:03 pm
@Alex Ionescu: fiintele nevinovate pe care le atac eu m-au muscat fara sa-i provoc. Ergo, mi-au produs niste daune fara nici un motiv. Cu alte cuvinte, nu-s nevinovate. Asa ca argumentul tau e invalid si malitios. Te rog sa mergi la un protest ceva, acolo unde te inteleg fanaticii idioti. Aici sunt oameni care gandesc, oameni inteligenti si rationali, prin urmare nu-i locul tau.
Comment by VisUrat — April 14, 2011 @ 9:09 pm
Inteligent esti, insa nu si rational sau echilibrat. Este o diferenta.
Adica pentru ca te-a muscat un caine, toti cainii sunt vinovati? Cam asta dai de inteles ca e in capul tau.
Mi se pare ca tu esti cel care ma ataca in stil malitios…
Fanatic = cel care muscat de un caine, isi propune public sa omoare TOTI cainii din orasul lui. Pentru un filosof ce te crezi, ar trebui sa stii definitia acestui cuvant, fanatic…
Ai o parere mult prea buna despre tine insuti, ceea ce lasa de gandit… Iar cand cineva chiar iti da un raspuns mai inteligent decat orice raspuns ai fi tu capabil sa oferi, stergi comentariul. Faci ce vrei, e blogul tau doar. Modul tau de a te baga in seama…
Comment by Alex Ionescu — April 14, 2011 @ 11:10 pm
Articolul asta nu este despre biata batranica si despre modul oribil in care a fost tratata.
Este ca sa demonstrezi lumii si tie insuti ca mai e si ceva bun in tine. De fapt, articolul asta e pentru tine, aveai nevoie de el ca sa te simti un om bun, de partea dreptatii si a corectitudinii.
Comment by Alex Ionescu — April 14, 2011 @ 11:17 pm
E vai de mama noastra ce timpuri traim!!! Copii nu mai primesc educatie de la parinti pentru ca acestia sunt mereu ocupati, nervosi, vin acasa si se cearta, se injura si se bat. La scola copii se comporta exact ca parintii lor, profesorii nu sunt capabili sa-i tina sub control. mi-e groaza ce se va intampla cand toti acesti copii vor creste, vor ajunge in posturi de conducere si vor face legi pentru noi, cei care vom fi prea batrani sa ne mai aparam singuri….
Comment by Organizare nunti — April 14, 2011 @ 11:25 pm
Alex, toti cainii comunitari sunt periculosi,nu vinovati. Vietile unor oameni sunt puse in pericol de niste animale. Ce nu intelegi tu este ca orasul nu este o jungla.
Comment by Dark. — April 14, 2011 @ 11:43 pm
Sa zicem ca autorul acestui blog o sa aiba copii. Si o sa ii invete ca e foarte ok sa te urci intr-un jeep in miez de noapte si sa omori cu otrava prin impuscare 100 de caini. Pentru ca hei, unul te-a atacat, si ca atare toti sunt vinovati si, prin urmare, trebuie facut un genocid (evident ca altii sunt fanatici, nu el!)
Copiii lui vor invata ca: daca cineva te musca, trebuie sa ii omori pe toti. Nu vor invata ce e aia sa fii tolerant si iertator, fara sa ridici un lucru rau (ca o muscatura) la proportii astronomice. Nu vor invata sa isi controleze frustrarile ca un om normal, sau ce e aia sa ai respect pentru viata. “Din lumea celor care nu cuvanta” nu-i va misca absolut deloc pe acesti mici monstri in devenire. Pentru ca nu ii va fi invatat nimeni astfel de subtilitati si delicateti sufletesti.
Si uite asa, intr-o zi, Bargau Jr nu va fi ca fetita din articol. Va fi mult mai rau… Iar taticul lui o sa se tot mire de ce oare a produs un asemenea monstru. Hmmm….
Comment by Alex Ionescu — April 14, 2011 @ 11:51 pm
@Alex Ionescu: continui sa insisti si sa-mi demonstrezi cat de limitat intelectual esti (sa nu zic chiar prost pentru ca as insulta prostii). Am repetat de nenumarate ori ca nu prefer eutanasia dar e solutia care ne va scapa mai repede de sutele de mii de maidanezi care infesteaza strazile. Acesta este ultimul comentariu pe care ti-l adresez si apoi intri in spam daca mai continui cu idioteniile:
1. Nu am scris ca voi omori toti cainii din oras ci doar pe cei trei care m-au atacat. Citeste articolul initial si nu cacaturile mancate in articolul din zhd. Cat despre cainele meu, tinand cont ca nu-s 10000 de centre de colectare in oras, tind sa cred ca-l gasesc in maxim o zi, daca nu cumva chiar cateva ore.
2. Eu stiu ca sunt un om bun pentru ca tin la semenii mei si incerc sa-i ajut. Daca as milita pentru lasarea in pace a maidanezilor ar insemna sa nu iubesc oamenii.
3. De cand pizda ma-tii iti dai tu cu parerea despre ce vor invata copiii mei bai retardatule? Pe langa ca citesti printre randuri, imi scoti si propozitiile din context si combati doar ce iti convine. Tine-ti parerile pentru tine atunci cand vorbesti despre ce vor invata copiii mei de la mine. Faptul ca esti un frustrat care crede ca-si rezerva loc in rai (presupun ca esti si bisericos, om cu frica lui dumnezeu, nu?) pentru ca a dat din gura pentru a salva niste javre maidaneze nu-ti da nici un drept sa-ti dai cu parerea despre cum imi voi creste copiii. Eu sper ca-mi voi creste copiii intr-un oras, nu in jungla. Si atunci doar le voi spune povesti despre cainii vagabonzi, eventual le voi arata poze pentru ca pe strada nu vor mai fi.
4. Unde cacat ai fost 20 de ani? Sau cainii astia au aparut de ieri pe strada, nu? De ce nu i-ai strans tu, de ce nu i-ai dus la adaposturi si ai asteptat pana cand doar eutanasia mai e o solutie? Da, cunosc viteji ca tine. Cand nu-i scandal, freaca mentosanul. Cum incearca sa faca unii ceva, cum sar de cur in sus. Ai avut timp 20 de ani sa adopti jigodiile, sa le faci adaposturi. Si nu, eu nu mai am rabdare inca 10 ani pana mor toti cainii sterilizati.
Hai marş!
Comment by VisUrat — April 15, 2011 @ 12:10 am
Dupa ce am citit inceputul acestui articol, ma asteptam sa fi mers la parintii copilului sa le explici care a fost defapt situatia si sa iei apararea batranei. Dar nu ai facut nimic. Pretinzi ca esti un om vertical si rational si ca vrei schimbare. E plina tara de oameni care doar se plang si nu fac nimic.
Numai bine.
Comment by Cris — April 15, 2011 @ 2:58 am
@Alex Ionescu: “otrava prin impuscare”, adica ii impusca lent?
Comment by kilroy — April 16, 2011 @ 6:36 pm
Pe mine nu mă mai miră nimic. Am prieteni cu copii mici și de multe ori îmi vine să le zic vreo două pentru felul în care-i cresc, dar prefer să mă abțin , îmi fac doar mie rău și oricum, spun degeaba. Le bagă-n cur la ăștia mici tot ce vor ei și dacă ăl mic vrea ceva și ei, ca părinți, nu execută, se dezlănțuie furtuna.
Partea și mai nasoală e că de mici devin materialiști și dependenți de bani. Aș putea da n exemple în acest sens.
La o adică, nici nu mă mir. Părinții-s prea ocupați cu ”carierele la multinaționale” și ca să compenseze lipsa timpului petrecut cu copilul, îi dau bani, îi cumpără chestii, îi fac și îi dreg. Și atunci să ne mai mirăm că devin asemenea progenituri?!
Comment by Nasty — April 17, 2011 @ 9:58 pm
Stai sa va spun ce mi sa intamplat mie.Conduceam o fata spre casa ei cu baieti si inca o fata.Ele o iau inainte si noi baietii am ramas in urama.Pe cand mergeam noi am vazut niste pusti foarte obrasnici si o fata cu un bat de vro 2m si ceva si din spate apara un tanc care incepe sa aunce pietre in noi iar eu eram tinta mare nu Cosmin care e cel mai mare din noi.Si arunca si arunca apoi ia cateva cataroaie si incepe sa le arunce(bine ca erau 3 ca de nu ne rupea la ce mari sunt) si apoi iar trece la pietre mici.Si deodata la nimerit pe Cosmin in cefa si ia mai zis ,, mata” si apoi l-am luat la fuga,era sa il prindem da l-am lasat.Am condus fata si ne intoarcem neam oprit pe bostura si am jucat ,,adevar sau provocare” si apoi am plecat.Iar nam intalnit cu tancii aia.Si ce sa vezi?aia cu bata se ia de Cosmin ca sa luat de copilul ala.Iar el spune,,de aia”si fata incepe sa il loveasca cu batul ala.Iar eu ii spun,,ai chef de bataie?”si am lasat-o in pace.Trecem pe langa o baba si incepe sa-i zica lui Cosmin:
–Ma nesimtitule mai,golane!apoi apare si un mos si incepe sa ne zica:
–Ma hotilor,dracilor marsh de aici sa nu mai vad!Si vine tancul ala si spune:
–Vedeti ca chioara aia va facut baba!(adica a doau fata si mai si purta ochelari,voi de ce credeti ca ia zis asa?)si incepe baba:
–Da’ tu ce cauti aici?pleaca la casa ta nesimpit-o!!
Apoi am plecat,Ne-am oprit pe alta bordura doar noi baietii ca fata a plecat si incepem sa stam de vorba.Apoi am placat cu toti acasa.Dar asa comportament n-am vazut.Dar daca ii mai vad pe pustii aia o sa ii iau la tranta daca se dau la mine.
Comment by dorian — October 1, 2011 @ 8:25 pm