Tu ce stii sa faci?
Scris de Sebastian BargauMie-mi place sa ajut oameni atunci cand pot. Nu ma dau peste cap decat pentru prieteni foarte buni sau rude, dar in rest incerc sa fac sa fie bine atunci cand ma roaga cineva sa-l ajut. In ultima vreme, ponderea cea mai mare in aceste rugaminti o au cele prin care sunt intrebat daca pot gasi un loc de munca pentru cineva. Nu prea conteaza cine-i cineva ala, poate fi chiar omul care ma roaga, poate fi o ruda sau un prieten de-al lui. E irelevant. Ideea este ca incerc sa gasesc oamenilor locuri de munca. Nu reusesc tot timpul, dar am momente in care pot face ceva (si momente in care ma zbat degeaba).
“Tu ce stii sa faci?”
Primul lucru pe care-l intreb este, normal, “Tu ce stii sa faci?”. E logic, nu? Afland ce stie omul sa faca imi dau seama cu cine trebuie sa vorbesc. Ei bine, in ultima perioada m-am trezit cu rugaminti de la persoane care ori nu stiu sa faca nimic, ori incearca sa ajute pe cineva care nu stie nimic.
In continuare aveti un dialog de acest gen:
“Ce stie sa faca?”
“Pai… Stie calculatoare! Toata ziua sta in fata calculatorului!”
“Si ce face pe calculator?”
“Pai nu stiu… Vorbeste cu lumea, se uita la filme, asculta muzica, se joaca… Din astea.”
“Aaaaa, imi pare rau. Era un loc de munca cu uitat la filme si ascultat muzica, da’ s-a dat ieri…”
“Pai nu face doar asta, ti-am zis asa…”
“Bun, zi ce mai face..”
“Vorbeste cu lumea, cu prietenii…”
“Si ala cu stat pe messenger s-a dat. Pacat, daca ziceai mai repede… Era bine platit…”
“Stie sa instaleze Windows-ul!”
“Pai de ce n-ai zis asa? Dau acum telefon la Microsoft, ca sigur mai au locuri disponibile la instalat Windows-uri. Astia sunt rari tare…”
“E sociabil, toata ziua e in oras cu prietenii. Are o gramada de prieteni!”
“Bun si asta! Sef de echipa il facem. Altceva ce mai stie?”
“Pai nu stiu…”
“Dar scoala? Ce scoala a facut?”
“Pai liceul, la facultate nu i-a placut… A stat cativa ani, dar nu-i placea si s-a lasat…”
“Bun, ma interesez si te anunt.”
Aceasta este o convorbire alcatuita din bucati din discutii reale. Unii n-au apreciat mistoul, altii nu l-au prins… Important e ca toti au impresia ca X stie calculatoare. Breaking news: TOTI STIU CALCULATOARE ASA!
“Stiu calculatoare”
Chestia asta cu “stie calculatoare” o aud din ce in ce mai des de la parintii care-si vad plozii in fata calculatorului 12 ore pe zi, dar ei nu stiu cu ce se mananca asta. Sta Costel in fata calculatorului si nu-l strica? Inseamna ca stie calculatoare! E clar pentru toata lumea? A auzit ca l-a chemat si vecina sa-i puna Windows-ul si a reusit? Deja e administrator de sistem, un geniu, ce mai.
A sti sa instalezi acum un Windows e ca si cum ai sti sa instalezi Yahoo Messenger. Bagi CD-ul, dai trei “nexturi” si gata windows-ul. Daca-i Windows 7 poti sa-ti iei adio de la cd-urile cu drivere, ca stie ala tot. Erai cunoscator atunci cand foloseai fdisk pentru formatare, incarcai HYMEM.SYS din MsDOS pentru a nu sta 10 ore la instalarea unui Windows98, instalai Win95 de pe dischete, STIAI ce-s alea dischete si care era diferenta dintre cea de 5.25″ si cea de 3.5″, stiai sa arhivezi cu .arj si sa imparti un .mp3 in arhive pentru a-ti incapea o melodie pe trei dischete… Erai mester cand aveai modem acasa si iti faceai CD-uri cu drivere pentru a le instala la prostii care aruncau dischetele sau CD-urile care veneau cu hardware-ul. Erai si mai meserias atunci cand faceai o retea TokenRing, BNC sau Ethernet, cand stiai sa mufezi cablurile, cand stiai sa aloci IP-uri fara sa stii ce-i ala “rutăr uaierles” care costa acum cat un cartus de tigari si cand faceai chestia asta la nivel de bloc sau cartier.
Da, atunci “stiai calculatoare”, nu acum. Atunci iti gaseai un loc de munca destul de bine platit intr-o firma in care angajatii si patronul abia descopereau calculatoarele. Acum toata lumea stie sa instaleze Windows-ul (sau poate invata in juma’ de ora daca vrea). Acum trebuie sa stii administrare de servere, cloud computing, programare s.a.m.d. pentru a ajunge la nivelul “stiu calculatoare”.
Despre messenger, filme si muzica nu mai zic nimic, presupun ca e clar pentru toata lumea ca nu te angajeaza nimeni pentru ca stii astea, nu? Bun, mai departe.
Putinul pe care-l stii, il stii bine?
Inainte de a continua vreau sa va spun ca am ales subiectul “calculatoare” pentru ca e lucrul pe care sigur il avem in comun si la care, mai mult sau mai putin, ne pricepem (nu ati citi acest articol daca nu ati avea calculator, nu?
).
In fiecare domeniu in care am lucrat am incercat sa ajung printre cei mai buni. Si am ajuns aproape de fiecare data acolo. Ca exemplu luam tot calculatoarele, am explicat mai sus de ce.
In Mangalia eram unul dintre cei mai cautati cand venea vorba despre calculatoare. Eram si cel care cerea cei mai multi bani pentru depanare, dar eram si singurul care oferea garantie. In Mangalia lui 2004 eram considerat tătic atunci cand venea vorba despre calculatoare. Aveam experienta si, cel mai important, aveam disciplina si imi formasem un fel de rutina, niste pasi pe care ii respectam cu strictete.
Acum, in familia mea, toti stiu sa instaleze un Windows. Dar toti apeleaza la mine cand vine vorba de asta. Nu din comoditate, ci pentru ca eu fac mai repede si mai bine. Eu sunt singurul din casa care are pe HDD un folder cu kit-uri updatate la zi. Eu nu pierd mai mult timp decat necesar pentru instalat sistemul de operare si, cand termin, calculatorul functioneaza perfect. Nu-mi aduc aminte dupa trei zile ca n-am instalat antivirus, nu ma apuc sa caut pe net care-i cel mai bun antivirus s.a.m.d.. Fac asta pentru ca, dupa multe experimente, pasii acestia au functionat.
Suna penibil acum si poate vi se pare ca ma laud ca stiu sa instalez un Windows in conditiile in care toti stiti sa faceti asta, dar ganditi-va ca, acum 10 ani, era foarte complicat si nu toti stiau cu ce se mananca asta. Cand te vedeau unii ca scrii pe un ecran negru comenzi si faci totul in mod text, se uitau la tine ca la Dumnezeu. Si, ca un exercitiu, cati dintre voi stiti sa lucrati la calculator fara a folosi DELOC mouse-ul? Cei care stiu vor spune acum “ce mare lucru?”, dar imaginati-va ca sunt foarte multi care se intreaba acum “cum dracu’ sa lucrezi fara mouse? Asa ceva nu se poate!”.
Ideea a fost ca multi credeau ca “stiu calculatoare” pana veneam eu sa le arat ca nu stiu. Ala era nivelul de atunci, asta este. Dar eram cel mai bun (si pentru ca stiam sa-mi fac reclama, nu doar pentru ca puneam antivirus
) si cu asta am avut de castigat. Nu stiam eu multe, dar ce stiam, stiam bine.
Aptitudinile
Exemplele date pana acum sunt depasite. Functioneaza intr-un CV doar daca ma duc sa ma angajez undeva la tara, pe un post de “operator calculator” impus de stat sau de un patron semi-analfabet care nu stie nici acum cu ce se mananca un calculator, dar stie ca se fac chestii la el si are nevoie. In rest, e normal ca la varsta mea sa stiu sa lucrez la un calculator. Nu ma va cauta nici Microsoft si nici Google pentru ca stiu sa lucrez fara mouse sau sa scriu comenzi in MsDOS, a fost doar un exemplu.
Acum trebuie sa te gandesti la ce esti tu bun, la ce te pricepi cel mai bine, ce-ti place sa faci si sa mergi pe acea linie pentru a excela. Orice domeniu are nevoie de specialisti. Chiar daca n-ai o diploma care sa ateste ca ai terminat o scoala pe acel domeniu, demonstreaza-i angajatorului ca esti mult mai bun decat ala cu diploma si vei primi slujba (daca angajatorul nu-i un imbecil pentru care conteaza o hartie si nu meseria).
Concluzie
Daca ai sub 20 de ani, nu cred ca-i timpul sa te gandesti acum la ce vrei sa faci. Eu, la 20 de ani, voiam sa ma fac inginer electronist, sa repar televizoare si telefoane mobile. Uite ce-am ajuns… Mi-au trebuit niste ani sa ma prind la ce-s bun si in ce pot excela. La 18-19 ani ia si te distreaza, traieste-ti ultimii ani din adolescenta pentru ca vei avea destul timp sa muncesti pentru tine si familie.
Dar cand ai trecut de 20, cam vine vremea sa te gandesti la ce te pricepi. Gandeste-te daca facultatea la care esti ti se potriveste si, daca nu e pentru tine, renunta si fa una care-ti place, pentru ca nu-i prea tarziu. Daca te gandesti la 25 de ani la asta, deja e un pic cam tarziu. Daca totusi te-ai gandit si nu-ti place dar esti deja in anul 3-4, fa un efort si termin-o, ca nu strica. Poate nu vei excela in acel domeniu, dar poti face alta care-ti place in timp ce muncesti deja intr-un domeniu pe care l-ai invatat cat de cat si nu vei mai fi doar consumator, ci si producator.
Ah, si cand vrei sa te angajezi, nu spune ca “stii calculatoare” pentru ca, daca spui asta, clar nu stii. Un programator sau un administrator de servere nu va spune niciodata “stiu calculatoare” atunci cand va fi intrebat ce stie sa faca. Corect?
Daca da, oare voi ce stiti sa faceti?
mouse? ce e ala
Comment by asdasd — June 15, 2011 @ 12:51 am
Mie imi placea ms-dosul. Erau interesante comenzile alea, un reparat de MBR, un sys c: , un formatat , nimic nu se compara cu un instalat de windows 98 din ms-dos. Pacat ca deja au devenit ”de epoca”.
Comment by neonu — June 15, 2011 @ 1:07 am
CLI is good, GUI is evil
Comment by gsx 1300 r — June 15, 2011 @ 1:15 am
@neonu: fdisk /mbr… ce vremuri…
Comment by VisUrat — June 15, 2011 @ 1:16 am
Eu zic ca e foarte tarziu sa cauti ce iti place la 20 de ani. Eu, spre exemplu am incercat in toata viata mea de elev sa imi caut doua planuri: unul profesional si un hobby, dar in ambele sa tind sa fiu foarte bun. In liceu am descoperit cu ajutorul unei profe foarte tari ca imi place programarea. Mai departe am dat la Politehnica si fac si proiectele colegilor la materiile de programare. Intre timp imi placea sa mazgalesc. Nu era nimic serios, si inca nu sunt deloc talentat la desen, dar m-am gandit sa ma apuc de Illustrator, sa cultiv, intr-un fel, pasiunea mea. Acum stapanesc destul de bine programul respectiv la nivel amatoricesc si inca ma perfectionez. Am 21 de ani si mi-am dat seama de lucrurile astea doua inainte de 18.
Comment by Flo — June 15, 2011 @ 1:17 am
Pe la final de liceu mi-am pus si eu intrebarea asta, si m-am cam apucat de cautat raspunsul. Nu, nu m-am apucat de-o facultate, asa cum face toata lumea, desi nu neg ca poate fi utila (da, am zis poate pentru ca la noi in tara totu-i pe dos), dar am simtit ca e altceva acolo pentru mine…
Bazandu-ma pe idea ca “stiu calculatoare” am inceput sa caut ceva in domeniu respectiv cu care sa ma afirm. Am luat la cautat joburile in domeniu, atat in mediul online cat si-n offline, si cand eram mai sa ma dau batut (ca deh, stiam de toate si eram priceput la nimic) am ajuns intamplator pe-un site de freelancing unde am vazut ceva ce mi-a parut simplu, dar la care nu ma gandisem niciodata: sa scriu. Am inceput sa scriu articole pe diverse teme pentru diversi clienti si am avansat destul de rapid, cu toate ca eram intr-un domeniu cu care nu am mai avut nici o tangenta pana atunci. Acum, cu un an si un pic la activ in domeniu, ma mandresc cu o pozitie castigata (da, fara pile) intr-o companie de publishing din strainatate, cu un program de lucru pe care mi-l fac singur si cu un venit care-i face invidiosi pe majoritatea celor care ma cunosc. Deci, se poate….tine doar de vointa
Comment by qTk — June 15, 2011 @ 1:58 am
Foarte adevarat!!! Am auzit raspunsurile astea de ‘nspe mii de ori! Si daca insisti cu intrebarile despre aptitudinile “cautatorului de job” cel care ti-a cerut ajutorul de cele mai multe ori considera ca nu ai vrut sa-l ajuti. Exact cum ai spus si tu: nu conteaza ca ai idee despre una sau alta, conteaza ce stii sa faci bine. Si daca iti mai si place ce faci e perfect. Oriunde in lume specializarea e baza!!! La noi se invata de toate dar nu stie nimeni nimic!!!
Comment by Agitate — June 15, 2011 @ 1:59 am
Mie mi-au trebuit vreo 5 ani sa imi dau seama ca nu le am cu scrisul si nici cu memorie/predat si repetat chestii pt altii. 5 ani pierduti( faultati de gen litere, istorie, socio-psiho). Cat pe ce sa ma apuc de ceva management, ca nu strica, nu?Trecusem binisor de 25 pana sa imi dau seama ca ce fac eu din `95 incoace ( aka ” stiu calculatoare”) nu e de colea. Acum traiesc doar din asta si unii o dau din top: e simplu mah, doar dai din taste acolo . Mdeah , “doar”
Comment by ASdfix — June 15, 2011 @ 3:36 am
@neonu: cum instalai tu 98 din dos?;)
Comment by Claudiu — June 15, 2011 @ 3:55 am
o mica corectie, e HIMEM.SYS. si nu HYMEM.SYS
Comment by mihai C — June 15, 2011 @ 5:45 am
@ASdfix Tot e bine ca macar ai incercat si ai constiinta impacata
Fun fact: si pe mine ma bazaie multi sa-i bag in tema cu ceea ce fac eu, ca deh, pare usor…dupa ce le trimit ditamai setu de reguli si cerinte o cam dau in lambada. Da asa-i romanu, vrea de toate da fara nici un pic de efort daca s-ar putea…
Comment by qTk — June 15, 2011 @ 6:54 am
Windows 98 se poate instala din DOS.
Comment by Looper — June 15, 2011 @ 9:12 am
Din pacate, o facultate onorabila si care “iti place” poate fi de multe ori poarta spre spre calitatea de somer cu diploma de licenta.
Comment by Dani — June 15, 2011 @ 9:40 am
Si eu stiu calculatoare. Ai vreun job pt mine? Da ceva peste 2000 E lunar. Ca din astea de 1000 ma cauta saptamanal head-hunter-ii.
Comment by Nicu — June 15, 2011 @ 9:44 am
Şi eu ştiu calculatoare!
Am lucrat ani de zile ca vânzător la un magazin IT din Oradea!
Ah, de fapt ştiu să vând calculatoare…
Am găsit un job de administrator de reţea la o firmă, dar am renunţat că NU ŞTIU DESTULE CALCULATOARE!
Comment by The Fan — June 15, 2011 @ 9:58 am
@Looper: Toate sistemele de operare Windows pana la Windows Me inclusiv au fost DOS based, bootau in DOS, le instalai din DOS. Este irelevant ca aveau GUI; substratul era MS-DOS.
Mie imi place sa-mi instalez Terminal pe Android si sa rulez comenzi in command line, de dragul vremurilor apuse (sau nu, daca vine vorba de *nix). Din pacate daca nu esti root-at, nexam su(do)…. *sad*
Comment by DFT — June 15, 2011 @ 10:01 am
cred ca nici nu mai tin minte sa instalez win98:))
Comment by cipoc — June 15, 2011 @ 10:27 am
Win 98 era chiar simplu de instalat. Oare cati isi mai amintesc de prima interfata Win 3.x (ca nu pot sa il numesc sistem de operare).
Comment by Anunturi — June 15, 2011 @ 10:50 am
Și mai este un lucru foarte important: să încerci să-ți alegi ceva care-ți și place. Nu doar ceva bănos. Dacă alegi să faci ceva pentru bani, nu vei avea nici o satisfacșie în jobul tău.
Comment by RBoy — June 15, 2011 @ 11:17 am
Eu cred ca important este sa descoperi de mic daca iti place rutina din spatele unei meserii,in sensul ca e important sa-ti placa toti pasii ce presupun o anumita indeletnicire nu doar rezultatul muncii.Un important rol il joaca scoala in descoperirea abilitatilor copiilor inca de mici in afara exista indrumatori in cariera ,companii care iti permit work experience sau voluntariat , si care te pot ajuta sa-ti dai seama din timp daca jobul la care visezi este pentru tine. Nu sunt de acord ca un gigel care stie sa puna caramizi este mai bun decat un zidar cu acte ,or fi cazuri dar sunt rare ,iar la noi in tara sunt sustinute de calitatea slaba a scolii de meserii si lipsa practicii in scoala.In afara nu vei fi angajat pe o anumita meserie daca nu ai hartii sa-ti dovedeasca calificarea si eventual experienta chiar dobandita in timpul scolii,pentru incepatori, din cel putin doua motive : unu ,nu prezinti garantia ca stii ce faci si ca vei putea indeplini sarcina iar a doilea este ca aici se lucreaza cu firme de asigurari si responsabilizarea executantului .- daca lucrezi cu cineva neatestat iti poti lua adio de la compensatii, in cazul in care ceva merge prost si ai pagube.
Comment by chris69 — June 15, 2011 @ 11:23 am
Eu stiu una si buna: lucrez la un club privat de concierge (ce ti-e doamne si cu termenii astia). Mai bine spus un fel de asistena personala prin telefon: suna un nenea cu multi bani si cere sa ii fac rezervare la hotel/restaurant/club/ vrea diverse alte chestii. Nu este cine stie ce teorie, dar imi place enorm de mult. Este ceva simplu si totodata extrem de placut. Pe langa faptul ca mai aflu si eu diferite informatii (fie despre tari, fie despre magazine/restaurante) mai interactionez si cu oameni din diferite domenii. Si da! Pot spune cu mana pe inima ca ma pricep cel mai bine.
Pana sa am locul asta de munca am lucrat in diverse call center-uri. Cica ma ajuta vocea si stiu sa interactionez cu oamenii in sensul asta.
Mi-ar fi placut sa lucrez la radio. Nimic nu mi se pare mai frumos si mai interesant decat un astfel de loc de munca.
Si ma mai pricep de minune la masaj (radeti voi ce radeti, dar stiti cata tehnica trebuie pentru asa ceva?). Chiar am fost acceptata pentru un post la un salon de masaj, dar salariul era extrem de mic pentru asteptarile mele.
Cat despre facultate. Eu m-am trezit ca am facut o facultate care nu imi place si mai grav e ca fac si un master de la care aveam anumite asteptari, dar am fost complet dezamagita. Ata ete! Nu pot sa las o treaba pe jumatate facuta. Acum ca am inceput-o ar fi pacat sa o las moarta pe ultima suta de metri.
Eu cred ca fac parte din categoria oamenilor care nu se pricep deloc la pc. Adica stiu chestiile de baza: sa il deschid, sa il inchid, office-ul, sa scriu un cd/dvd, sa instalez ceva si … daca mi se explica unele lucruri cred ca as fi in stare sa le fac, dar … ce ai scris mai sus… ma cam depasesc.
Comment by ciresica — June 15, 2011 @ 11:34 am
Bravo ! Asta mi-a placut, ma unge la suflet
Comment by Amon — June 15, 2011 @ 12:51 pm
in lume e plin de habarnisti..stau toata ziua in fata la pc si nu sunt buni de nimic… sunt varza dar tot au pretentii
Comment by alice — June 15, 2011 @ 12:59 pm
Apropo de ce zice @chris69, parerea mea despre scoala e ca e foarte importanta cand nu stii exact pe ce vrei sa te axezi. Daca te-ai prins ca esti sportiv, cantaret, pictor, calculatorist etc, e ok sa nu iti mai pese de biologie, chimie si alte umpluturi. Dar altfel, cand nu esti deloc hotarat, e vital sa stii cate putin din toate, sa ai orizonturile cat mai largi, ca la o adica poate te trezesti ca zace in tine un biochimist foarte talentat, dar nu ti-l descoperi, tu chiulind de la toate orele care ti se par “neimportante”.
Concluzie: daca Banel sau Traistariu au chiulit de la scoala, au avut mai mult timp sa dedice pasiunii si priceperii lor, daca tu, nehotarat, nu te duci la scoala, mai mult ca sigur pierzi timp degeaba.
Comment by Flo — June 15, 2011 @ 1:05 pm
O sa dau un sfat pe care poate il stiu multi, dar pe care eu nu l-am cunoscut decat in timp, si tragand ponoasele propriei experiente proaste, si a putinei educatiei in a alege bine in viata ce vrei sa faci in viata. Daca mie mi-ar fi dat un astfel de sfat cineva, i-as fi pupat mainile si picioarele.
Cine vrea sa aiba legatura cu ceva din IT, fie ca e vorba de programare, fie ca e vorba de administrare, trebuie sa stie ca salariile mari sunt luate de cei considerati specialisti. Cine sunt specialistii? Aia cu facultate? Nu neaparat.
Pentru a fi considerat specialist in domeniu, ai nevoie de certificari. Nu, nu ma refer la certificari romanesti aici, ci la cele care chiar atesta ca stii ceva. Iti place administrarea? Incepe sa inveti Linux, sau Solaris, sau AIX, sau HP-UX, sau…. Odata ce te-ai decis, focus pe ala, si invata sa iei certificarea. Un REDHAT Certified Engineer sau un Solaris Professional Certification iti va deschide foarte multe usi. De ce? Pentru ca nu astfel de certificari nu le ia orice papa lapte care se lauda ca stie calculatoare pentru ca sta pe messenger.
Ideal e sa lucrezi undeva, si inveti din experienta. Daca nu ai sansa asta, tot merita sa nu te dai batut. Iti poti pune o masina virtuala pe care sa faci ce vrei tu si sa testezi ce vrei tu, si sa iei certificarea.
La fel este in orice domeniu. Indiferent ca vorbim de sisteme de operare, aplicatii complexe, sau programare. Lumea fuge de diplome pentru ca au prejudecata romaneasca ca oricum nu ajuta la nimic, si apoi se plang ca de ce au salarii de 500-800 lei pe luna. In vest, o hartie ca cele prezentate mai sus, spune ceva despre tine. Spune CE STII!
Comment by Mister_Q — June 15, 2011 @ 1:57 pm
Inca ceva! IT nu inseamna numai programare. Asa era pe vremea mea. Un alt mit. Daca nu stii programare, esti praf. Nu ai nicio sansa. Gresit. Exista multe alte lucruri in IT pe care le poti face foarte bine fara programare, si cel putin la fel de bine platite, daca nu mai bine.
Bineinteles ca in IT, indiferent in ce domeniu esti, la un moment dat, faptul ca ai habar de programare, te va ajuta pentru ca intre noi fie vorba, tot ce folosim e scris intr-un limbaj de programare. Dar daca nu stii, nu dispera!
Comment by Mister_Q — June 15, 2011 @ 2:02 pm
Din dos , cu disketa system, start-up with sidirom support, apoi tastai calea catre setup.exe
d:\win98\setup.exe, mai departe era simplu
Nici acum 10 ani nu era o filosofie sa instalezi osuri, numai ca nu era promovata ideea
Comment by GeorgeD — June 15, 2011 @ 2:34 pm
Foarte bine zis. Chiar am o firma de depanare de calculatoare si am vazut cand cautam sa angajez cat de multi vin pentru ca stiu calculatoare dar de fapt sunt niste p-afaristi. Au auzit (nu zic lucrat) de cateva cuvinte cheie care le-am pus in anunt si gata, sunt experti. Pentru ca o reinstalare de windows profesionista nu inseamna doar 3 next-uri si instalarea unui antivirus. Inseamna sa-i umbli in setarile windows-ului, sa scoti anumite servicii si optiuni, sa pui drivere (chiar si daca e Windows 7, merge mai bine cu driverele de la producator) si destule altele.
Comment by Ionutzu — June 15, 2011 @ 2:39 pm
Oficial-s psiholog, dar mi-aș fi dorit să fiu hackeriță
Comment by Niky — June 15, 2011 @ 2:55 pm
Io stiu sa joc Battlefield. Si CoD. Si sa pun subtitrare la filme. Vezi daca auzi de vreun job cu cerintele astea. Dar platit bine, ca nu ma incurc cu 800E. Hihihihihihihihihihihi
Comment by pepe — June 15, 2011 @ 3:39 pm
o facultate facuta nu inseamna neaparat ca vei face si bani din ea. Mie mi-a placut chimia . Si am facut Politehnica – biochimie vreo 3 ani, pana am ajuns intr-o fabrica , in practica, si m-am linistit. Am pus punct si-am luat-o de la capat. Profesez in cu totul si cu totul alt domeniu, imi place , ma perfectionez constant, lucrez cu oameni si “stiu calculatoare”. Am invatat programare din pasiune pentru un joc si calcualtoare din pasiune pentru oameni . Daca astepti de la cineva sa iti caute un loc de munca , e clar ca nu stii nimic ! ideal este sa ai curajul sa spui “, Nu stiu, dar voi invata”. Orice angajator care se respeta iti ia in consderare cunstiintele de baza , mersul firmei il inveti din mers sau in training!
Comment by Indyra — June 15, 2011 @ 4:42 pm
Eu sunt emigrant.Prima intrebare pe care ti-o pune un angajator in Spania e asta:ce stii sa faci?Eu le spun:”Stiu CUM se face un perete sau un tavan de rigips,CUM se tencuieste un perete,CUM se sapa un sant de canalizare cu inclinatie de 10%,CUM se pune la locul ei o fereastra de termopan,etc,dar eu SUNT SUDOR DE 25 DE ANI.Pot ajuta un specialist sa faca lucrurile de mai sus,dar eu SUNT sudor.Diferenta este ca imi spui ce vrei,facem desenul,imi aduci materialele si in X zile ai treaba facuta!”.Exemplu:am luat pentru un gratar,in 10 zile de munca,2500 de euro.Acel “gratar” se compune din:structura de fier si beton care contine spatiu de spalat vase,cu chiuveta inclusa(aductiune de apa,scurgere,rafturi pentru vase,etc.),gratarul cu cos de 4 metri(structura metalica ce sustine cosul,raftul pentru lemne si aerisirea lor),cuptor(cu tot cu cos si usa speciala),bar,o masa de transat plus structura de otel care sprijina acoperisul ce acopera toate astea.Totul are 12 metri lungime si 1 metru latime.La toate instalatiile electrice si la treaba cu betoanele si placarea cu piatra au contribuit si alti colegi de-ai mei,care erau electricieni sau zidari de meserie.Notiuni precum surubaritul unei masini sau,mai nou,al unei locomotive cu niste sarma si cu o ramurica sunt de neacceptat pentru un spaniol si de neexplicat pentru un roman catre un spaniol.Eu,roman obisnuit cu furaciunea de pe net pana in 2005,am ajuns astazi ca TOT ce am pe laptop sa fie cumparat legal,cu garantie.TOATE serviciile de care am nevoie(calculatoare-ca am doua-,masina,etc),sa fie platite corect catre altii care se pricep mai bine dacat mine la asta.Pana si schimbul de ulei il fac cu bani,in cadrul unei promotii care include si altele,altfel nu ajungeam sa fac cu masina mea productie 1998 PATRU drumuri dus-intors de la vestul la estul Europei.Dar mai avem mult pana sa gandim asa la nivel de natiune.Foarte mult!
Comment by dongabone — June 15, 2011 @ 5:23 pm
Parca si vad o pustoaica ce o arde non-stop pe facebook ca-ti zice: Ba baiatu, cand eu imi editam poze pentru hi5 in photoshop tu te incaltai cu fesu si puneai frana cu motzu!” Blush, layere si alte-alea…
Comment by Zoo Politicon — June 15, 2011 @ 5:26 pm
Aveam 14 ani in ’90 am vazut HC prima data. De atunci nu am stiut nimic altceva decit ca vreau sa programez (la joace nu ma prea pricep).
La 18 ani predam corel draw, wordperfect si baze de date la vre-o 20 de oameni trimisi de prin fabrici si uzine sa invete calculatoare. Atunci i-am zis mamei ca nici nu ma duc la bac ca eu lucrez.
M-a pus pe directia buna cum a stiut ea mai bine si am luat si bac-ul cu nota buna. Am incercat la facultate dar eram cam avansat… dupa 3 ani am renuntat si m-am angajat la o firma serioasa pe post de programator. N-am avut timp sa iau diploma, dar am avut multi colegi care au luat-o si veneau la mine sa ii invat taina pointerilor. In toti anii de cind lucrez niciodata nu am renuntat sa invat ceva nou permanent.
Acum, dupa mai bine de 20 de ani de cind am vazut calculator prima data fac programare pe mai multi bani pe zi decit castiga tata intr-o luna din pensie. Banii conteaza pentru nevasta si copii. Mie doar imi place. Cheia succesului pana la urma e sa iti placa sa faci ceva foarte mult si sa il faci foarte bine… si sa fie ceva care se plateste bineinteles
Comment by Petrica — June 15, 2011 @ 5:31 pm
Pfuaoleu cati specialisti in calculatoare! …pai pute tara de ITisti si pe poozitia pe care ar aplica, sigur ar fi cel putin 16 mai calificati…mda, plus ca astia cu “stiu calculatoare” nu sunt numai in domeniul IT…pe toate pozitiile aplica habarnisti de genul…. multi la plesneala
legat de faza cu multi nu ar sti sa foloseasca un calculator sans mouse, acum vreo 3 ani am urmarit cu groaza 4 persoane in timp ce incercau sa deschida “My Computer”…le-a trebuit vreo 10 min pentru ca nu aveau scurtatura pe desktop…au deschis windows explorer si s-au blocat total, l-au inchis ca nu stiau cum sa foloseasca…stiu oameni care cred cu tarie ca Google e internetul si scriu adresa siteului in search bar-ul de la google..si nu ma refer la pers peste 60 de ani, ci oameni pe la 25+ care au facultati la activ…
si ca sa nu fiu total offtopic, nu lucrez in domeniu, ci in consultanta pe piete de capital/burse
Comment by mokka — June 15, 2011 @ 5:42 pm
Nu era mare filozofie sa instalezi win98, doar daca aveai conditii ideale de lucru, adica hard-disk gata formatat si partitionat, cd-rom la dispozitie si cd-ul cu windows.
Dar ce te faceai atunci cand de exemplu nu aveai cd-rom la dispozitie (se intampla de multe ori, tinand cont ca cd-romurile erau destul de scumpe) si trebuia sa instalezi windowsul direct de pe hard-disk, hard disk in care nu puteai intra fiindca nu era bootabil?
Solutia: Mers la un prieten, creat discheta sistem, mers acasa cu discheta, boot de pe discheta, sys c:, abia apoi urma instalarea windowsului.
Aceste lucruri faceau diferenta intre unul care dadea Next->Next->Next si care iti spunea ca nu poate instala windowsul daca n-ai cd-rom, si unul care iti instala sistemul de operare in orice conditii.
Acum un an sau doi a venit o vecina la mine, sa ma intrebe daca nu ii pot repara imprimanta ca ii tot da mesaj de eroare “blabla.dll is missing” si nu vrea sa scoata nimic la imprimanta. Am cautat frumos pe google “blabla.dll download”, l-am luat, l-am copiat in windows/system si gata. Baietii de la service ii spusesera ca trebuie sa reinstaleze windows-ul si ca o costa 50E – deci mai exista dilentati si in ziua de azi.
Pana la urma a sti sa instalezi si sa folosesti windowsul e la fel cum ai invata abecedarul in scoala – e necesar, dar faptul ca sti sa scrii si sa citesti nu te face scriitor.
Comment by Dan — June 15, 2011 @ 6:18 pm
vecinii mei sunt mai entuziasmati daca le pun windowsu decat daca le dau sa se joace in vreun soft facut de mine
) pentru ca fara windows nu pot vedea filme, sta pe mess, asculta muzica.. pe cand fara ceva semi-util pot trai linistiti.
de asta cine stie sa puna un windows este zeu pt mamaile din cartier
Comment by costin — June 15, 2011 @ 6:20 pm
Eu stiu sa lucrez pe calculator fara mouse, dar sa aiba touch screen. CTRL+C si CTRL+V sunt obsolete. Acuma e multi-touch si finger gestures.
Comment by Nicu — June 15, 2011 @ 6:20 pm
@claudiu
Deja ti-a raspuns gerogeD. Daca stau sa ma gandesc bine genu de windowsuri ca 95 sau 98 le instalam numai din ms-dos, cel putin eu. Erau la moda dischetele alea de 1.44Mb, nu te respectai daca nu aveai una in colectie de boot. Bootai de pe ea, cu fdisk-ul partitionai si formatai cu dorea muschiul tau ( pentru hdd de maxim 60Gb daca nu ma insel) apoi cu comenzi de genu cd.. ajungeai in locatia unde aveai kitul de os, rulai setup-ul iar restul era simplu.
Comment by neonu — June 15, 2011 @ 6:24 pm
Ca sa nu mai zic ca 98/95 mergeau copiate de pe un hdd pe altu pe sisteme cu arhitecturi diferite- bine, nici nu erau asa multe pe vremea aia- si dupa ce reinstalai driverele mergea bine mersi fara install si alte batai de cap
Comment by gsxr 1300 — June 15, 2011 @ 7:22 pm
Eu sunt medic, jurnalist, blogger, fotograf si politician. Dar nu ma pricep la calculatoare. Vrea cineva sa ma invete?
Comment by Blogatu — June 15, 2011 @ 9:46 pm
Deci,daca am 30 ani sau un pic peste,pot considera ca mi-am incheiat socotelile cu viata,caci de reprofilat/inceput de la 0 nici nu mai poate fi vorba in cazul meu.Sau,nah,cel putin sansa de a mai face ceva serios cu viata mea e irosita de mult…
Comment by ra0708 — June 15, 2011 @ 10:22 pm
Eu cel mai bine ştiu să fac cartofi prăjiţi!
Comment by M3bis — June 15, 2011 @ 10:42 pm
A lucrat cineva cu redhat 5 si modemuri US Robotics 56k ?
. Cam asta era inainte Internetul prin Icafe-uri (la Iasi cel putin). Dupa aia au aparut antenele Alvarion.. etc.. Istorie… Cit despre calculatoare, mie cel putin mi se pare ca desi stiu multe mai e de invatat mult. Ori pe programare, ori pe sisteme de operare, ori pe noile ramuri de switch-ing, routing, etc.
Comment by Florin — June 15, 2011 @ 10:57 pm
@ M3bis: ii faci la normele europene? Da certificat de provenienta a cartofilor ai? Si deseurile unde le depozitezi ca sa respecti normele ecologice? Daca tot te lauzi cu o treaba, sper c-o stii face cum trebuie macar.
Comment by qTk — June 15, 2011 @ 11:26 pm
Eu mă pricep la frecat menta ^_^
Comment by R4dhu — June 16, 2011 @ 1:52 am
Niciodată nu mi-am zis “Ştiu calculatoare” deşi am la activ 3 ani în domeniul IT, însă mai mult a fost un hobby, m-am apucat în PhotoShop şi mi-a plăcut, am excelat din punctul meu de vedere, acum însă am lăsat-o mai moale din lipsa de timp. În plus, să înstalez un windows şi 2 drivere ştie şi femeia de servici, dar să faci o înterfaţă web ( design+coding ) e ceva mai greu, ci nu foarte greu dacă ne gândim la alţi care lucrează numai în scris, fară să ating mousu decât odată la 2 ore.
Comment by Dani A. — June 16, 2011 @ 3:37 am
De curand am primit niste CV-uri pentru a angaja in IT si pe toate scria, intr-un fel sau altul, buna cunoastere a internetului. NU MA INTERESEAZA. Vreau sa aflu ca stii altceva, nu sa te dai pe net.
Comment by Zodrac — June 16, 2011 @ 7:59 am
Prin 2000 cand aveam cam 12 ani, mi-am pus singur win98. Asta dupa ce l-am bulit si am apelat la un nene “pricepul” sa il faca, nu exagerez dar omul a instalat un windows 98 in aproximativ 12 ore, in tot timpul asta am stat pe langa el si am urmarit si notat “pasii”. Dupa cateva luni l-am bulit iar dar de data asta l-am instalat singur, mi-a luat in jur de 3-4 zile dar i-am dat de cap dupa care nu a mai fost nevoie de reinstalare pana mi-am pus XP prin 2002.
Comment by Ciumandocar — June 16, 2011 @ 8:07 pm
Concluzia ca nimeni nu stie calculatoare
) poti fi bun intr-un domeniu a lor in toate e cam greu!!!
Cunosc graficieni destul de buni papa photoshopu-ul pe paine si corelul dar daca ii pun sa lege doua calculatoare in retea se cam blocheaza … Deci de asta sunt o gramada de meserii in acest domeniu:
Tehnician retea, admin retea, inginer sisteme, grafician, operator calculator, web designer, programator si aici sunt subdomenii ca nu ai cum sa stii sa programezi in toate tipurile de programe… deci notiunea stie calculatoare e cam complicata
Comment by chucky — June 17, 2011 @ 4:33 pm
Io stiu ASM. Se pune?
Comment by borg — June 17, 2011 @ 11:57 pm
Am auzit si eu destule mame si bunici care isi lauda copiii ca sunt experti inc alculatoare exact pe principiile amintite de tine: plozi care stau toata ziua cu ochii in ecran si doar fac clici. Click poa sa faca orice retardat
Comment by Desertul din Weekend — June 18, 2011 @ 4:49 pm
@ Zodrac: Acu nu stiu in ce ramura a IT-ului vroiai tu sa faci angajari si nu stiu ce intelegeau domnisoarele prin “buna cunoastere a internetului”…dar asa ca fapt divers, cam in orice arie ce are legatura cu calculatoarele ai vrea sa ai un om care daca are ceva de cautat pe google de exemplu stie folosi keyworduri (eu cel putin asta as intelege prin “buna cunoastere a internetului” ). Parerea mea doar…
Comment by qTk — June 18, 2011 @ 4:52 pm
@qTk: sa nu iti spun ca am colegi, de ~25 ani, care ma intreaba pe messenger “Care adresa au cei de la wizzair?” . Deci nici o cautare simpla, cu un singur cuvant cheie nu o stiut sa faca pe Google. Noroc ca exista lmgtfy.com , ca asa i-am dat adresa
Sunt sigur ca domnisoarele respective stiau sa intre pe Facebook si hi5
Comment by Desertul din Weekend — June 18, 2011 @ 4:57 pm
@Zodrac spune sincer, cam cum suna anuntul tau ca angajezi persoane “in IT”
Comment by ccd — June 18, 2011 @ 9:04 pm
un dublu click space enter stie oricine… un linux / ceva no GUI te-a dat dracu.
Comment by matrixismyname — June 19, 2011 @ 2:40 am
am inceput cu calculatoarele prin ’88 (z80, C64, Amiga, PC, MAC, Linux, PC, PC, Linux, PC…)
Ma distreaza cand aud termenul “specialist in calculatoare”. Atunci stiu ca trebuie sa ma feresc de el.
Din ’99 fac retele in mod serios, si de atunci chemarea mea a fost sa aduc internetul la lume.
Ma consider personal un fel de evanghelist al Internetului, conectand de atunci cateva mii de persoane la internet, lucru care-l fac si acuma.
Meseria mea este, cod CAEN 122642.
Asta stiu sa fac cel mai bine si sunt mandru de ceea ce stiu sa fac.
Problema in ziua de astazi este ca nimeni nu mai invata. Toti copiaza, toti fenteaza, toti se asteapta sa fie intelesi.
Comment by brosky — June 19, 2011 @ 10:19 pm
J2EE
Comment by madalina — June 25, 2011 @ 12:00 am
Bun sfat dar daca tot o dai din stanga in dreapta o sa stii de toate si nimic.Daca ai ales sa fi tehnician pc si sa faci reparatii calculatoare continua si devino foarte bun.Daca esti deja bun mai adauga un nivel invata administrare retele si asmd.Daca te opresti din studiat in domeniul IT esti ca si mort.De fat nici nu ai ce cauta daca nu iti place sa inveti lucruri noi constant.In rest sunt de acord e bine sa-ti dai seama din timp ce iti place sa faci.Doar pasiunile nasc oameni deosebiti si competenti.Scoala scoate doar mediocri pe banda rulanta cum armata e dresaj de caini….
Comment by Cata — August 12, 2011 @ 9:09 pm
[...] Am dat acum cateva zile un anunt de angajare, ca avem nevoie de oameni capabili, care vor sa invete si sa munceasca alaturi de noi la BEC Media. Am avut ocazia sa vad ca aplica oameni fara pic de experienta, oameni in toata firea care nu au facut nimic pe internet, dar care ar vrea un job. Etherfast mi-a dat apoi un link in care Visurat detaliaza mai bine fenomenul. [...]
Pingback by Schimbarea incepe cu tine » Andrei Diaconu — September 16, 2011 @ 4:01 am
care ma ajuta si pe mine sa fac ceva la un calculator?va roggg multt mult….nu mai am cd de instlalare la placa audio si video si nu stiu ce drivere trebuie sa descarc.mai important ii locul unde aflu .plzzz help me.id prian.sergiu92
Comment by prian321 — January 2, 2012 @ 1:11 pm
@prian321 cred ca va trebui sa angajezi pe cineva pt asta. Poate iti recomanda autorul niste candidati
.
Comment by vlad — March 17, 2012 @ 11:11 pm