Sebastian Bârgău: Gânduri logice la turație maximă

21 02

Cand a murit umorul romanesc?

Scris de Sebastian Bargau

Ieri dimineata discutam cu cineva pe tema umorului din spoof-urile care o ironizeaza pe Maria Dinulescu. Nu vreau sa-mi laud clipul sau umorul folosit in el pentru ca n-ar fi corect. Fiind un clip in care mi-am folosit ideile, e si normal sa cred ca-i cel mai bun din serie. As fi ipocrit sa spun ca e prost, ce naiba, fiecare are incredere in el, nu? Dar nu despre asta vreau sa vorbesc ci despre faptul ca umorul romanesc se deterioreaza pe zi ce trece si se ajunge in momentul in care gluma de autobaza este apreciata iar fineturile mor incet.

Dar sa incepem cu o istorie a umorului romanesc. Nu voi incepe cu povestirile lui Creanga sau cu bancuri, ma voi limita la a pune doar clipuri care pot exemplifica exact la ce ma refer, si anume de la ce am plecat si la ce am ajuns.

1. Grigore Vasiliu Birlic

2. Toma Caragiu

3. Dem Radulescu, Jean Constantin, Puiu Calinescu

4. Octavian Cotescu, Ion Besoiu

5. Amza Pellea

Si, apoi, a venit revolutia. Si umorul romanesc a inceput sa moara…

1. Mihai Bendeac

2. Tilica

3. Mugur Mihaiescu

4. Axinte

5. Tociu si Palade

Ca si in cazul monstrilor sacri din prima parte a articolului, lista cu imbecilii care cred ca fac umor poate continua. Si aici vine intrebarea din titlu: Cand a murit umorul romanesc? Cand s-au oprit glumele bune, fine si cu substrat, intelese de cei care nu rad doar cand aud cuvantul pula?

Acest articol a pornit in momentul in care mi-a fost dat sa vad replica: “Toma Caragiu? Ala facea umor? Uita-te la Tilica! Te caci pe tine de ras!”. Dupa aceasta replica am sters personajul din lista si i-am dat ignore pentru ca imi place sa am oameni educati si cu un simt fin al umorului in lista de prieteni, nu tot marlanul care rade la glume cu aluzii sexuale sau la suturi in fund si scalambaieli penibile.

Diferenta dintre asa zisii comedianti actuali si monstrii sacri este ca glumele pe care celebrii nostri comedianti (Toma Caragiu, Dem Radulescu etc) sunt in continuare cautate, ceea ce nu se intampla cu penibilitatile debitate de mizerabilii actuali. Ganditi-va daca acum ati revedea un film din seria BD sau Ardelenii, sau mai bine v-ati uita din nou la Naşa sau Milionari de weekend. Inainte glumele se gandeau iar maestrii comediei nu trebuiau sa se scalambaie si nici de rasete inregistrate pe banda nu aveau nevoie. Acum, ca sa fii comediant, trebuie sa spui un singur cuvant: pula.

Am remarcat si ca folosirea cuvantului pula este absolut necesara pentru a deveni un stand-up comedian de succes. Asa ne-am procopsit cu comediantii de azi. Cum au urcat pe scena, cum incepe avalansa de puli, pizde, coaie si alte cuvinte din acelasi set. Urca pe scena, incepe sa-si bage pula. E atat de simplu sa devii stand-up comedian acum. Glumele nu prea conteaza, injuraturile sunt baza.

Ce mai conteaza ca Doru Octavian Dumitru (nu-s fan, dar il respect) reuseste sa umple o sala de 500 de locuri cu glume rasuflate si scalambaieli dar fara nici o injuratura, iar geniile actuale abia reusesc sa adune mai putini oameni decat ar incapea intr-o bucatarie? Problema nu e a lor, nu e nici a faptului ca sunt obsceni de ti-e tie jena sa-i asculti sau ca-s penibili, nu. Problema este a noastra. Noi nu avem cultura stand-up comedy-ului, noi suntem niste fraieri ca nu ne cultivam.

Bai comediantilor, sunteti niste labe triste care, in afara de bancuri ieftine si vulgaritati sinistre, nu stiti nimic. Bancurile voastre sunt bune cand spargeti seminte pe teava de gaz langa pet-ul de bere, nu pe scena. Pe scena doar artistii adevarati au succes.

Stiu ca acum succesul se masoara in numarul de fraieri pe care-i prostesti, dar asta nu inseamna ca si aprecierea sau valoarea se masoara la fel. Faptul ca scoti trei puli pe secunda din gura si rad 20 de santieristi nu inseamna ca esti apreciat sau ca ai valoare. Da, tu te plangi ca eu n-am cultura stand-up-ului iar eu te scuip in gura si-ti spun ca esti un marlan cu glume de autobaza si ce faci nu-i stand-up ci injuraturi cel mult nostime.

Stand-up face Seinfeld. Si Seinfeld iti umple o sala de cateva mii de oameni FARA SA SCOATA NICI O VULGARITATE DIN GURA. Nici una. Are glume decente, poti veni la spectacol cu nevasta, prietena sau chiar si cu copiii si razi de-ti amorteste gura. La labele astea triste nu poti veni (in cazul in care chiar vrei) decat cu niste prieteni beti, ca altfel nu poti rade. Si tot ei se plang ca nu avem noi cultura stand-up-ului.

Eu ma bucur ca nu o avem pentru ca acest lucru pe care-l fac ei nu e stand-up. E o insiruire de mui si puli amestecate cu niste glumite ieftine. Umorul romanesc adevarat e ce facea Amza Pellea, Toma Caragiu, Dem Radulescu. Le cautam filmele si nu conteaza ca le-am vazut de 100 de ori, ne mai uitam o data la ele pentru ca merita. De cate ori ati cautat o sceneta a lui Bendeac sau Tilica pentru a o revedea?

In concluzie, umorul romanesc aproape ca a murit. Si o simpla propozitie spune absolut totul despre stadiul in care ne aflam acum cu comedia:

Cand vedeai comedie inainte de revolutie te căcai pe tine de ras, acum te caci pe ei.


Pe aceeaşi temă




49 Comments »

  1. Oscar Wilde – they know the price of everything and the value of nothing.

      Comment by dan — February 21, 2012 @ 4:51 am

  2. nu sunt inclusi in lista a doua si ilustrii de la caffe deko?

      Comment by fanu — February 21, 2012 @ 7:44 am

  3. Amza Pellea e nemuritor! Bendeac si alti comedianti asa zisi, nu au niciun umor natural, totul fiind banal si fortat.

      Comment by MadMike — February 21, 2012 @ 8:17 am

  4. Nu cred ca s-a stricat neaparat calitatea publicului de umor. Pur si simplu, pe vremea plumbuitului, Amza Pellea, Toma Caragiu, Dem Radulescu & Co erau in voga pentru ca nimeni nu isi permitea sa spuna “pula” intr-un spectacol public, deci toti cretineii care ar fi spus cuvantul ala nu aveau loc pe scena. Ramaneau astfel doar actorii mari precum Amza Pellea sau Toma Caragiu. In ziua de azi, cand s-au rupt zagazurile vulgaritatii, am descoperit si noi ca de fapt media de cultura din tara asta e cu totul alta decat ce ne inchipuiam noi. Meltenii care se hilizesc la Bendeac, Vacanta Mare si alte asemenea specimene, pur si simplu au libertatea de a se manifesta, dar cred ca au existat din totdeauna.

      Comment by Cata — February 21, 2012 @ 8:20 am

  5. Este o chestiune de bani, precum la fotbalişti. Gândeşte-te ce fotbalişti am avut pe vremuri (fără să câştige sume enorme de bani, … de fapt nu prea câştigau nimic, dar jucau din plăcere) şi ce există acum (se gândesc doar la bani, pe care-i cheltuie cu piţi prin cluburi, maşini, băutură şi droguri). Pe vremuri televiziunea era una şi EDUCA populaţia. Acum sunt sute şi se modelează după majoritate. Majoritate care-i compusă din analfabeţi ce pică Bac-ul şi văd viitorul în party-ing, femei şi maşini tari (cu care se înfig în copaci).

      Comment by RBoy — February 21, 2012 @ 8:22 am

  6. [...] cum spunea si visurat, umorul romanesc de calitate a cam disparut. De fapt, a disparut complet. Am ramas cu astia de mai [...]

      Pingback by Top 5 – Eroi autohtoni « Flo's Blog — February 21, 2012 @ 8:27 am

  7. Ei bine, când eram mică, mi-a intrat pe mână o casetă cu Toma Caragiu. Era un sketch spus între prieteni în care el era preot şi se plângea baba la el că ploua şi el răspunde ceva la modul: să-mi iau pielea de pe coaie să-ţi fac manta de ploaie. Era din ce înţelesesem o înregistrare a unei întâlniri mai intime – fără prea mult public. Şi lumea râdea. Că mai râzi şi la d-astea, dar acum nu mă uit la Bendeac, nu mă uit la Tilică, nici nu ştiu cine e Tilică. Dar la Caragiu, Rădulescu & Co, mă uit de fiecare dată când e difuzat vreun film, sau îi caut pe youtube.
    Dar Divertişii în anii ’90? Balada Samuraiului? Şogun, şogun, şogunaş…

      Comment by idaho — February 21, 2012 @ 8:51 am

  8. cita dreptate ai, sebi! din pacate… chestiunea mai grava e ca inflatia asta de non-valoare se regaseste in toate aspectele legate de cultura. desigur, cele mai palpabile sint muzica, filmul, acest “stand-up” pentru ca sint cele mai la indemina publicului, dar si restul “muzelor” sint afectate in mare parte.
    parerea mea e ca arta adevarata e o chestiune de privilegiu si se adreseaza exclusiv elitei intelectuale. nu cred in “culturalizarea maselor” dar cred in puterea unei elite (la noi lipseste momentan) care sa impuna un nivel anume de cunoastere la nivelul maselor. ceea ce fac “artistii” pomeniti de tine se cheama subcultura si se adreseaza clar celor pe a caror inteles vorbeste…

      Comment by ionut — February 21, 2012 @ 8:53 am

  9. Umorul românesc a început să moară odată cu generaţia de după ’89. Lipsa de educaţie şi de cultură are un cuvînt greu de spus. Cîţi mai citesc astăzi cărţi? Majoritatea îşi pierd timpul pe net.

      Comment by ratza — February 21, 2012 @ 9:57 am

  10. Nu am vazut de mult Fabula cu Toma dar daca priviti mai atent (cel putin eu deabia acum am observat) cind spune de raportari se uita in stinga si in dreapta pune mina si pe telefon il ridica si face aceleasi gesturi pe care le faceau toti cind vroiau sa spuna ceva interzis, va dati seama ca nu cred ca i-a fost usor sa strecoare o asemenea piesa pe sticla in acele vremuri. GENIAL!!!

      Comment by nico — February 21, 2012 @ 10:19 am

  11. Chiar imi amintesc si eu ‘placile’ cu Amza si cu Toma, fie-le tarana usoara. Radeam la ele, de capiam. Si cred ca si acu, daca as avea pickup-ul functional, as mai rade o tura. S-a dus naibii umorul, asta este clar. Ma gandesc ce umor aveau Divertis acum hat bine, cand eram pustoaica. Stiu ca am ras la un spectacol de-al lor, de am zis ca fac pe mine. Acum sunt si ei destul de slabi, dar apreciez macar ca nu s-au transformat chiar intr-un ‘veceu’.

      Comment by dojo — February 21, 2012 @ 10:22 am

  12. Umorul din ziua de azi e pentru generatiile actuale. Astia care petrec mai mult timp pe net decât citind o carte, inclusiv manualele școlare. Mă uit la un var de-al meu. Are 16 ani,facebook, salamul e viața lui, are gagica si el tot timpul a crezut ca Iași e in Republica Moldova, iar eu trecem granița de fiecare data când mă ducem pe la ei. Astfel de public are umorului din ziua de azi. Asta e cererea si oferta. Ca sa intelegi o gluma de-a lui Seinfeld iti trebuie o engleză buna, trebuie sa știi despre de vorbește ca sa o inteleg, chestii pe care le inveti. Dacă bendeac zice de pula, e mai simplu de înțeles ca se sta cu ea in mana câteva ore pe zi… Uita-te la comentariile de la roboti, aia sunt viitorul. Aia mai bătrâni nu mai zic nimic…ei sunt prea obositi de atâta munca sa mai emită vreo pretenții, mulți dintre ei nu apuca jumătatea emisiunii pentru ca au adormit.

      Comment by Cristian Gidinceanu — February 21, 2012 @ 10:23 am

  13. clipul tau e printre ultimele, a pus bobonete un poll pe net. Te votase denisuca parca si atat.
    Cautati talking funny cu seinfeld, ricky gervais, louis c k si chris rock, gasiti pe dailymotion. Sa injuri e ok. Seinfeld a ales sa nu o faca, insa nu spune ca injuraturile nu-si au rolul lor in standup.
    Maestrii comediei comuniste de care amintesti interepretau, nu scriau ei textele.
    Vio mi se pare tare in Ro.

      Comment by mishu — February 21, 2012 @ 10:34 am

  14. Sebi, mai pune la socoteala si faptul ca inainte, fiecare cuvant trebuia analizat de cateva ori ca sa nu supere pe careva de la partid.

      Comment by Edy — February 21, 2012 @ 10:42 am

  15. Birlic este pentru mine “cel mai genial”!

      Comment by corco — February 21, 2012 @ 10:42 am

  16. Buna intrebare… cand a murit umorul???
    Eu stiu ca am crescut cu placile de povesti/piese de teatru si de umor ( inca am 2 placi cu toma caragiu) pe care le ascultam la picap. In liceu deja unele piese le stiam pe dinafara, asa de indragite erau.
    Parintii ne incurajau si din alocatia lunara, daca aparea o placa buna, o cumparam.
    Acum? nici parintii nu mai sunt ce-au fost, nici actorii si nici copiii…
    Din pacate… ai dreptate.
    Erau revelioane la televizor, odata, cu umor de mureai de ras, iar acum nu este revelion fara femei goale si glume din care cuvintele cheie enumerate de tine sunt esentiale…
    Cica am evoluat….

      Comment by ailime — February 21, 2012 @ 11:13 am

  17. Umorul e strans legat de bagajul mental al fiecaruia. Asta una. Si azi se face umor de calitate dar e mai greu de gasit. Umorul involuntar al spectacolului mediatic ofera sarje savuroase numai ca trebe sa aiba cine sa l desluseasca.
    Plus de asta se si scrie umor. Mai pe bloguri, mai prin librarii dupa caz si preferinte. Insa un lucru e limpede. Umorul nu a murit. S a transformat.
    Adevaratul umor insa se da greu scos la iveala. Recomand cu caldura un autor clujean contemporan – Cornel Udrea. La el gasiti un umor sanatos. Din nefericire cam putin free pe internet. Se mai gaseste in librariile on line. La anticariate in Iasi nu am gasit. Poate in alta parte.
    Numai de bine!

      Comment by gion — February 21, 2012 @ 11:37 am

  18. Multumiri pentru secventele de arhiva. Mi -au facut reala placere sa le revad. Si o rugaminte. Cine are “O scrisoare pierduta” cu Toma Caragiu in rolul lui Tipatescu, sa mi dea un semn.

      Comment by gion — February 21, 2012 @ 11:39 am

  19. Seinfeld nu e chiar cel mai bun exemplu. El a devenit celebru in urma serialului (exceptional de altfel), dar ca si comediant nu a stralucit. Are glume gandite, dar parca se repeta prea mult. In schimb comediantii lor renumiti (gen louie ck, chris rock sau chiar si carlin) isi baga puli in stanga si in dreapta mai ceva ca astia ai nostrii. Diferenta e ca aia o fac cu cap.

      Comment by stanel — February 21, 2012 @ 11:47 am

  20. cine este ….tilica?

      Comment by je — February 21, 2012 @ 11:51 am

  21. [...] aici intregul articol la Sebi pe blog, merita [...]

      Pingback by una calda, una rece « legat de secs — February 21, 2012 @ 12:16 pm

  22. De-asta rezista astia la televizor in zilele noastre. Pentru ca se uita o gramada MARE de fraieri la ei si pot fi platiti. Altfel ar zbura. Eu.. schimb canalul cand ii vad. Imi zgarie retina, simt ca fasaie ceva.. imi vine sa urlu. Fac pariu ca pot innebuni daca ii ascult.

      Comment by aivo — February 21, 2012 @ 12:28 pm

  23. Eu apreciez si umorul din scenetele vechi si cel al lui bendeac,sunt alte vremuri,recunoaste ca schimbarea a venit in toate domeniile sau ramurile artei .Gandeste-te cum a fost primita arta abstracta/cubismul la vremea ei,muzica house,de catre clasicii pop ,etc. Se schimba publicul, comediantii se adapteaza, dupa cum spuneam, pe bendeac il apreciez pt ca il consider original in peste 50 %din texte, nu il consider vulgar, eu sunt o persoana care nu injura ,dar textele lui nu ma deranjeaza, in schimb cei de la caffe deko/stand-up, nu ii pot asculta, sunt deranjanti prin vulgaritate pt mine, abia ei mi se pare ca o duc la extrem, cei de la prima….e totul fortat cumva, nu ii urmaresc, carcotasii,niste scenete banale.Cam care era reactia publicului daca prin anii 70 aparea la TV un clip cum sunt cele din ziua de azi ( tate /buci etc.) reactia ar fi fost exact aceea pe care o ai tu acum, referitor la umor.Fac pariu ca acest umor ne va lipsi cand vom avea peste 50 de ani,la fel cum eu sustin ca despre palatele tiganesti ,se va invata la scoala ,peste cateva zeci de ani.

      Comment by giani — February 21, 2012 @ 1:33 pm

  24. de cate ori te-am injurat pe blog pana acum? De zeci de ori sau de sute de ori, ca nu mai stiu exact? Dar la clipul ala al tau, am ras bine de tot. Asta ar trebui sa fie cea mai buna dovada ca intradevar a fost reusit.

      Comment by NV — February 21, 2012 @ 1:38 pm

  25. foarte rar ma uit la tv, și atunci este pe discovery la o emisiune interesantă sau pe national geographic pentru dog whisperer…

    pe orice alt canal românesc, tot ce văd sunt țâțe, craci și buci… sau ce-a mai facut capra vecinului și veșnicii morți… pentru că asta contează cu adevărat, audiența bărbaților care se uită la fufe și fac o labă mentală sau sa aflăm ce bășină a mai tras vecinul :)

      Comment by Rauch — February 21, 2012 @ 1:43 pm

  26. Umorul românesc s-a îmbolnăvit de moarte în momentul în care trupa Divertis a ales să scoată săptămînal, pentru televiziune, cîte ceva. Pînă la acest moment, ei erau chiar geniali dar se pare că nici măcar un geniu nu poate fi inspirat şi proaspăt săptămînă de săptămînă. Mai apoi, D.O.D., cu stilul lui cretin de a explica chiar şi glumele simple, a băgat umorul românesc în comă profundă. Tot ce a urmat după deja nu mai poate fi categorisit drept “umor”. Acum, dacă vrei umor, îl mai poţi găsi sporadic (şi adeseori involuntar) prin alt gen de emisiuni (de exemplu, “În gura presei”).
    Părerea mea.

      Comment by Hartabala — February 21, 2012 @ 2:18 pm

  27. Seinfeld e genial dar favoritul meu este GABRIEL IGLESIAS. Generatia lui Bendeac este un nimic apreciat de rromanii hadevarati.

      Comment by Marcel HD — February 21, 2012 @ 3:41 pm

  28. Buna ziua.
    100% de acord cu cele expuse in aceasta poastare!!!!!!!!!!!
    Zi frumoasa.

      Comment by Ion — February 21, 2012 @ 3:46 pm

  29. Ai dreptate si gata.

      Comment by Gil — February 21, 2012 @ 4:56 pm

  30. Hai ca am ras si de garcea… de bendeac am auzit la voi, pe bloguri si mai mult de 2 minute vad ca nu rezist.

    Observ ca ma napadesc acealeasi sentimente ca atunci cand dau de “nora pentru mama, ginere pentru bunicu” sau mai stiu eu ce emisiuni… mi se face “rusine de rusinea lor”, injosire umana maxima…

      Comment by Vlad — February 21, 2012 @ 5:35 pm

  31. Umorul romanesc a murit cam atunci cand romanii au incetat sa mai citeasca o carte sau pur si simplu sa gandeasca. E greu sa prinzi o gluma mai subtila cand nu iti folosesti deloc creierul.
    Ne indreptam incet si sigur spre o societate de idioti – in engleza exista deja termenul de idiocracy.

      Comment by Til — February 21, 2012 @ 6:14 pm

  32. un articol cu care sunt 100 % in acord!!

      Comment by chris69 — February 21, 2012 @ 6:36 pm

  33. Umorul are legatura cu IQ-ul majoritatii populatiei…

      Comment by edy — February 21, 2012 @ 6:49 pm

  34. Nimic nou sub soare. Umor vulgar, cu teme sexuale si scatologice pe care sa le priceapa orice plebeu, a existat si prosperat de cand o maimuta a aruncat cu rahat si alta a ranjit entuziast – uita-te cat a supravietut sub forma de grafitti pe ruinele antice, uita-te la unele comedii grecesti si romane, uita-te la Aristofan, la Rabelais, la Chaucer si la Creanga. Nu compara niste opere care au trecut testul timpului cu rahaturi facute pentru consumul imediat al prostimii, nu reusesti decat sa-ti strici inutil parerea si asa deteriorata despre omenire.

      Comment by alex — February 21, 2012 @ 7:04 pm

  35. Nu am avut răbdare să mă uit la toate filmele din partea a doua, dar derulând pe primele două am observat că “moda” e să te uiţi cruciş şi să faci pe retardatul. Ce păcat că mulţi au rămas aşa. Şi câtă dreptate avea Zoso când zicea că Bendeac e un ipocrit pentru că se dă cultivat pe blog, da’ se scălâmbăie ca un dobitoc ca să mănânce o pită.

      Comment by Denisa — February 21, 2012 @ 7:09 pm

  36. bravo, excelent articol !…
    nu-i vina noastra, ci a celor care-i pun pe sticla. Indiferent de IQ-ul majoritatii, nu poti sa fii o mocirla numai pentru rating.

      Comment by mixy — February 21, 2012 @ 8:56 pm

  37. Merita evidentiata o nuanta, totusi: ‘mostrii sacri’ nu erau obligati sa faca audienta; simpla prezenta la televizor le asigura celebritatea. Astazi este greu sa fii cu umorul rafinat, atunci cand ai nevoie de ‘audienta’. Desigur publicul se poate si educa, forma etc. Numai ca, in acest caz, banii se fac mai greu si trebuie sa astepti. Pana la urma, exista actori buni si azi, dar cine-i finanteaza le cere ‘audienta’. Oare producatorii din Romania nu au nici o vina?

      Comment by Dumitru Caruntu — February 21, 2012 @ 9:15 pm

  38. Nu am citit toate comenatariile asa ca daca s-a mai spus imi cer scuze. Oamenii care sunt capabili sa faca stand-up calumea, sau umor de calitate, isi cunosc valoarea si cer salariu proportional cu acest lucru. Si cand exista oameni care platesc ei ca sa apara la relevizor, si audientele se mentin, nu are nimeni absolut nici un interes sa scoata cateva mii de euro din buzunar pt calitate.
    Radu Gheorghe care a adus stand-upul in Romania este aproape necunoscut de generatia mea, pentru ca toti colegii se uita la Teo. Nimeni nu-ti baga mai mult in traista daca tu te multumesti cu putin.

      Comment by oaki — February 21, 2012 @ 9:23 pm

  39. Chiar azi am avut o discutie cu elevii mei la scoala. am ajuns la concluzia ca in umorul de azi, poti sa areti pe drum un om cu handicap si lumea o sa il savureze ca umor. Nu poti sa te astepti la mai mult de atat de la oamenii care cred ca diferenta dintre Pasti si Craciun e ca de Craciun tai porc si de pasti miel. Problemele astea le-am creat tot cei care am lasat incultura sa depaseasca cultura. Noi care am permis sa intre in Case de Cultura, inculti cu stand up… doar de dragul unui spectacol. Cei care nu am faultat umorul de prost gust de la TV. … multe altele, dar timpul inca nu e pierdut inca putem sa recuperam totul

      Comment by goldylordy — February 21, 2012 @ 9:31 pm

  40. m-am uitat la cei ce-au comentat si n-am vazut nici un d-asta de face stand up sa comenteze…ciudat

      Comment by AndreiArde — February 22, 2012 @ 12:20 am

  41. Treaba e foarte simpla – cei de astazi se prostituaza si nu cunosc cuvintele onoare si demnitate. Nu sunt vreun bosorog(n-am nici 30 de ani) dar am prins divertis(cand faceau putine show-uri pe an dar erau criminale), doru octavian dumitru(ne duceau parintii cand venea prin constanta) si am ascultat la prieteni si vacanta mare pe casete de dinainte sa moara fostul membru al trupei.

    Divertis avea umor foarte inteligent ptr vremea respectiva, trebuia sa ai niscaiva cultura sa intelegi aluziile. DOD si Vacanta Mare de atunci era mai vulgari dar suportabili. DOD interpreta personaje gen tampitei dar o facea foarte bine(mai ales prin mimica) si mai aducea cateva fetite sexy la finalul show-ului(vreo 3-5 minute tinea tot dansul de final). Vacanta Mare nu erau chiar atat de porcosi pe cat au devenit la protv iar in cazurile in care erau mai porcosi, erau oricum mai amuzanti.

    Umorul de astazi este praf tocmai pentru ca e comercial. Oamenii s-au schimbat iar generatiile ce vin din urma sunt din ce in ce mai limitate in gandire, ca sa nu zic ca sunt prosti de dau in gropi. Vacanta Mare,Divertis, Bendeac, toti au/aveau show-uri saptamanale si trebuie sa faca audienta daca vor sa aiba slujba si maine. Ca sa faca audienta trebuie sa arunce o plasa cat mai larga si din pacate grosul pestilor de astazi sunt vai de mama lor. Asa ca cei de mai sus si-au adaptat umorul pentru a vinde. Bendeac a fost chiar foarte bun cand Mondenii incepusera(primele luni, dup-aia s-au dus si ei) si e o mare diferenta intre Bendeac de la teatru si tipul care-l interpreteaza pe fernando/becali/alte personaje grotesti la a1.
    Dovada ca Bendeac are potential dar se prostitueaza.

    Cineva mai sus spunea foarte bine de Carlin, Louis ck si folosirea limbajului licentios. Aia injura si prezinta lucrurile nasoale din societatea americana(dar nu numai, vorbesc si de viciile omului) dar o fac intr-un mod amuzant, tragicomic pe alaturi. Cei din standup-ul nostru incearca sa-i imite bagand pule in fiecare a 2-a propozitie.

    Umorul romanesc e praf tocmai pentru ca nu se adreseaza nevoilor poporului roman. Maxim copiaza niste seriale de doi bani din America(cu tot cu glumele traduse motamo), fac scenete despre vedetule noastre de 2 bani(facandu-le si mai cunoscute) sau fac umor politic fortat(desi specia asta a cam inceput sa moara odata cu divertis).

    Cred ca Bendeac e cel mai reprezentativ pentru degradarea umorului romanesc. A inceput binisor la mondenii(iar mondenii chiar a fost un show foarte bun in primele luni), s-a certat cu aia de la prima si a venit cu propriul concept la a1. Aici a inceput sa proslaveasca practic tocmai pitipoancele de care facea misto la mondenii, dandu-si limbi cu bianca lui bote sau frecandu-se de cruduta in scenetele respective, scene in care cica noi trebuia sa radem.

      Comment by namelessone — February 22, 2012 @ 8:55 am

  42. Undeva intr-un colt intunecat, departamentul de bun simt, sectia cenzura isi plange in pumni.

      Comment by Nicolae — February 22, 2012 @ 9:59 am

  43. Nu iti pot spune decat atat. In 5 ani am fost de 2 ori la stand-up , prima data injura doar teo , ultima data isi bagau puli toti trei, se cred mare zei, au barul lor , vin tot felul de lesinate pe acolo , nu mai merg ever.

    Merg insa, frecvent, la teatru . Piesele “sex on the bici” cu Florin Calinescu ( plina de umor fin ) si “Dineu cu Prosti” de la TNB cu Malaele sunt un adevarat regal de comedie.

    Merita un drum in Bucuresti .

      Comment by maniak — February 22, 2012 @ 2:22 pm

  44. Umorul romanesc nu e mort in totalitate dar cei care fac umor de calitate nu sunt mediatizati.
    De exemplu caffe deko…nu spun ca toate spectacolele sunt extraordinare dar unele chiar sunt foarte bune.
    O mare pierdere a fost Vacanta Mare…ma refer la spectacolele de inainte de 2000 dupa asta au trecut pe “umor comercial”
    Parerea mea…

      Comment by adrianflutur96 — February 22, 2012 @ 9:47 pm

  45. Permite-mi să postez un moment umoristic extraordinar cu doi mari actori:

    http://www.youtube.com/watch?v=NFwH2dBA-FQ

      Comment by Ionut Nedelea — February 22, 2012 @ 11:49 pm

  46. Who the fuck is “Tilica”??? Eu nici n-am auzit de asta pana azi…dar din ce scrii acolo Sebi, imi dau seama ca nici nu are rost sa caut ceva despre el…bun articol!

      Comment by shackalu — February 24, 2012 @ 8:56 pm

  47. [...] începem cu umor. Sau mai exact cu lipsa lui. Visurât ne face o trecere în revistă a umorului de ieri și de azi, apoi trage niște concluzii. Nu-s în totalitate de acord cu asta, am fost la spectacole de [...]

      Pingback by Link-urile săptămânii | toane — February 25, 2012 @ 9:57 am

  48. Tipul de care vorbesti este probabil un cocalar caruia orice are mai mult de un an i se pare vechi. Unii ar zice ca n-are mai mult de 15 ani, dar eu stiu un tip cu 2-3 ani mai mare ca mine (eu avand 18 acum) care are o astfel de atitudine. El nu pricepea de ce filmul The Godfather este considerat de multi o capodopera, pe motiv ca azi filmele vechi n-ar mai trebui sa fie considerate capodopere. Eu l-am intrebat daca macar a vazut filmul, iar el mi-a raspuns: “Numai un mos sau un retardat s-ar uita la un film atat de vechi!” Imi venea pe moment, dar nu stiu de ce, sa-i spun sa citeasca macar cartea, daca nu vrea sa vada filmul, cu argumentul ca romanul este mai porno, dar cred ca va dati singuri seama ca tipul n-a citit in viata lui mai mult decat cartile de joc. In schimb tipul considera Saw 3D, Immortals, Bodyguard si ce alte filme cu bataie si incarcate cu efecte speciale a mai gasit el pe torrente, adevarate capodopere. Tot el era disperat intr-un timp si se rastea la niste copii care il imitau pe Bendeac ca numai din cauza lor, cei care fac panarama la ore, vor sa interzica “In puii mei” si nu mai are el la cine sa rada cand face o pauza intre doua reprize de fracat pula.
    Poate ca nu i-am prins pe Toma Caragiu, Amza Pellea, sau multi alti artisti decedati, dar le apreciez munca. Imi plac filmele vechi romanesti. Am prieteni apropiati ca varsta (-/+ 1-2 ani) care le apreciaza la fel de mult, sau chiar mai mult. Noi ascultam si muzica veche daca este buna si o apreciem la fel de mult ca muzica noua cre ni se pare buna. Noi apreciem ce este cu adevarat bun si nu conteaza daca este sau nu in trend, sau daca este vechi sau nou. Deasemenea radem si la bancuri care contin pule si pizde daca sunt bune.
    Ce ma irita pe mine este faptul ca noi, cei care nu facem scandal prin scoala, stam cuminti la ore, ne facem temele, multi trecem usor prin Bac, nu deranjam vecinii, avem mai mult de un dram de cultura generala suntem vazuti ca niste derbedei de vecini si profesori dupa un incident nefericit cu politia (da, are legatura cu nicknameul-ul meu), in schimb, oameni ca tipul ala, redusi mintal, inculti, care n-au trecut de Bac, ignoranti, sunt priviti ca niste oameni respectabili care se pot integra in societate. De ce? Oare pentru ca imbecilii si ignorantii sunt majoritari? Parca majoritarii sunt considderati oameni normali. Pai daca asta inseamna sa fi normal, atunci prefer sa fiu un ciudat, nu un om care apreciaza un desen ultrarealist creat doar pentru a impresiona pe moment, in locul unei forme realizate din cateva linii de un adevarat artist, care transmite multe si care poate valora mult, dar nu este apreciat de majoritate.

      Comment by Ganja — February 25, 2012 @ 11:12 am

  49. [...] Comparație între umorul dinainte și după 1989. Ca fapt divers, din umorul de după 1989 singurul meu favorit este grupul Vacanța [...]

      Pingback by Link-urile săptămânii #9 - Blogul lui Bogdan | Blogul lui Bogdan — February 27, 2012 @ 6:00 pm

Leave a comment

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.